کمیسیون حقوق بشر: افراد دارای معلولیت در افغانستان با اهانت و تبعیض روبرو اند

توسطروایت زنده

بهمن ۲۰, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

کمیسیون مستقل حقوق بشر با نشر یک گزارش تازه می گوید که افراد دارای معلولیت در کشور با برخوردهای نادرست مخصوصا اهانت، تبعیض و ناباوری به توانایی‌های شان در جامعه و حتی در خانواده‌ها رو‌برو اند.
گزارش تازه کمیسیون حقوق بشر در مورد افراد دارای معلولیت که امروز یک‌شنبه(29دلو) منتشر شد، نشان می‌دهد که افراد دارای معلولیت، نه تنها به حقوق بنیادی شان دسترسی کافی ندارند، بلکه حتی برخی خانواده ها از وجود آن‌ها خجالت می کشند.
این گزارش که در 15 صفحه به نشر رسیده آن با ۹۷۹ فرد دارای معلولیت در ۲۸ ولایت افغانستان مصاحبه شده است. در میان مجموع مصاحبه شوندگان، ۱۷۹ زن نیز بوده اند.
در این گزارش آمده است که آمار دقیقی از شمار افراد دارای معلولیت در افغانستان وجود ندارد، اما بربنیاد گزارش “دفتر هندیکپ انتر‌نشنل” که در سال ۲۰۰۵ نشر شده، ۲.۷ درصد جمعیت افغانستان را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند.

aihrc
در این گزارش افزوده شده که تنها 58 درصد از افراد دارای معلولیت، معاش معلولیت خود را دریافت کرده‌اند.
براساس این گزارش چالش‌های فرا‌ راه اشخاص دارای معلولیت در دسترسی به حقوق بشری‌شان مانند آموزش، اشتغال، صحت و .. سبب ایجاد محدودیت برای آنها در زمینه مشارکت اجتماعی شده و رفتار‌های تبعیض‌آمیز جامعه بر این چالش‌ها افزوده است.
است.
کمیسیون حقوق بشر در گزارش خود خاطرنشان کرده که هنوز‌هم زمینه‌ آموزش‌های اختصاصیِ فراگیر و کافی برای آنان فراهم نیست.
در همین حال ذاکره خاطرزی، رییس شورای اجتماعی زنان معلول افغانستان نیز در این نشست گفت که چالش‌ها فراراه افراد دارای معلولیت در کشور بیش از آن‌‎چه است که در گزارش کمیسیون حقوق‌بشر آمده است.
خاطرزی افزود: “تعداد معلولین زیاد است و کمک‌ها بسنده نیستند؛ معلولین بسیار به حاشیه رفته‌اند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *