جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

افغانستان، آمریکا و طالبان؛ ابرکلمات مشترک شماری از کاربران افغان در تویتر

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

 رسانه‌های اجتماعی مثل توییتر و فیسبوک صفحاتی هستند که همیشه دل مشغولی‌ها و دغدغه‌های افراد در آن نوشته می‌شود.

چند روز قبل کاربران افغان در توییتر کارزاری را راه انداخته بود که در آن از رویاهای خود پس از صلح می‌گفتند و با این کار نشان دادند که چقدر دوست دارند صلح در افغانستان برقرار شود.

این بار اما تعدادی از خبرنگاران افغان “ابر کلمات” توییت‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند.

کلماتی که کاربران توییتر در صفحه خود از آن به خاطر رساندن اهداف و منظور‌هایشان استفاده کرده‌اند مجموع توییت‌هایی است که نشان می‌دهد آن ها بیشتر نگران چه چیزهایی هستند و در افکار آنان چه چیزی می‌گذرد.

ابرکلمات کاربران افغان در توییتر

فرشته فرهنگ، خبرنگار خبرنامه

خودم یکی از کسانی بودم که توانستم ابرکلماتم را ببینم و بخوانم. ابر کلمات من نیز افغانستان، طالبان، انفجار، انتخابات، زندگی، کابل، افغان، زن، امنیت است. چیزی که در ابرکلمات خبرنگاران افغانستان می‌توانید ببیند تشابهات این کلمات است. برای مردم افغانستان فکر در باره امنیت، افغانستان، زنان، طالبان و صلح در اولویت قرار دارد.

https://twitter.com/FreshtaFarhang/status/1226125404462878720?s=09

نسرین نوا، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی افغانستان

ابرکلمات نسرین نوا ترکیبی از دغدغه‌های او در قالب کلماتی چون؛ زنان، کابل، افغانستان، جنگ، طالبان، هرات، مرد، خانه، کار، پدر، کودک، لهجه، کوچه، انتخاب، زندگی، برق، دوست، چادر، صحت، افغان و ایران بوده است.

در این بین اما زنان، لهجه، زندگی، افغانستان، زن، کابل و خانه بیشترین کلماتی است که در توییت‌هایی خانم نوا می‌توانید ببینید و بخوانید.

https://twitter.com/NawaNasrin/status/1224614346728386560

طاهر قادری، شارژدافر سفارت افغانستان در هند

در توییت‌های آقای قادری، کلمات افغانستان، هند و صلح بیشترین کاربرد را داشته و برجسته‌ترین کلمات در ابرکلمات ساخته شده از توییت های او است.

اما کلماتی مانند افغان، مردم، کشتار، زمان، سیاست، عالی، آینده، رئیس جمهور، طالبان، زندگی نیز در توییت‌های طاهر قادری دیده می‌شود.

https://twitter.com/tahirqadiry/status/1225464747618816001

ضیا شهریار، خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی فارسی در لندن

ابرکلمات ضیا شهریار که دل مشغولی‌‎های او را در توییتر نشان می‌دهد شامل افغانستان، طالبان، کابل، امریکا، ایران، انتخابات افغانستان، اشرف غنی، فوری، عبدالله، صلح افغانستان، بریتانیا، پاکستان و مذارکات می‌باشد.

https://twitter.com/ziashahreyar/status/1224683292781424642

علی حسینی، خبرنگار بی‌بی‌سی

آقای حسینی با نشر ابرکلمات خود نوشته است که: “کاش کشته کوچک می‌بود….”

در ابرکلمات علی حسینی بیشتر کلمات افغانستان، کشته، کابل، آمریکا، داعش، انفجار، کشور، طالبان، ایران، پاکستان، حمله، رئیس جمهور… برجسته است.

https://twitter.com/alisayyedali/status/1223456010200854528?s=09

واژه‌ها بیانگر ویژگی افراد

کاربری در توییتر به نام “مت‌فاوست MatFaust” کسی است که ابرکلمات را می‌سازد.

در اوایل ساخت ابرکلمات @MatFaust فقط به جذاب بودن و معنی دار بودن واژه‌ها اهمیت می‌داد و برایش مهم بود اما پس از دیدن واکنش‌ها به این کار ابعاد جدید و تازه‌ دیگری نیز توجه او را جلب کرد.

او در توییت‌های کسانی که ابرکلمات‌شان را آماده می‌کرد بیشتر پی برد که خیلی از افراد دغدغه‌های مشابه به هم را دارند.

اما در اصل حساسیت و وسواس این کاربر به واژه‌ها بود که او را وادار کرد تا ابرکلمات را جستجو کند.

مت‌فاوست در صحبت با خبرنامه گفت: “من همیشه نسبت به واژه‌‍‍‌ها حساسیت خاصی داشتم. واژه‌هایی که به کار می‌بریم به طرز شگفت انگیزی بیانگر ویژگی های متعدد فردی، فرهنگی و اجتماعی ما هستند. اگر بیوی توییتر مرا ببیند. من برای معرفی خود فقط چند واژه استفاده کرده‌ام که به نظرم معرفی کاملی از من است.”

او که یک ایرانی است پس از ‏سرنگونی هواپیمای اوکراینی، خواست تا ابرکلمات سخنرانی شخص اول کشورش را پیدا کند که او از چه کلماتی استفاده می‌کند اما نتیجه‌اش به دلخواه‌ش نبود.

او به این منظور از سایت‌های انلاین استفاده کرده بود که زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کرد و این سبب شد تا “مت‌فاوست” خودش برای این کار برنامه نویسی کند.

مت‌فاوست در ادامه گفت: “وقتی که برنامه نویسی را انجام دادم، ابر کلمات توییت‌های خودم را ساختم و نتیجه علاوه بر زیبایی بصری، گویای خیلی از مسائل دیگر بود، دغدغه‌های فکری من طی یک سال گذشته به وضوح جلوی چشمم بود.”

او این کار را برای یکی از دوستانش نیز انجام داد و واکنش او نیز مملو از تعجب بود که پس از نشر آن در صفحه توییترش به مت‌فاوست گفته بود که “تو به ذهن و دغدغه‌های من دسترسی پیدا کردی”

مت‌فاوست بعد از آن به شوخی داخل توییترش نوشت که اگر “هر کس اذیتم کنه ابر کلماتش رو نشون میدم”

پس از آن اما درخواست‌های بی‌شماری به “مت‌فاوست” می‌شد تا او ابرکلماتشان را بسازد. واکنش‌های کسانی که ابرکلمات خود را دریافت می‌کردند همیشه پر از تعجب، هیجان بوده است.

طراحی ابرکلمات با لوگوی توییتر

“مت‌فاوست” ابرکلمات درخواست کنندگان را در طرحی از لوگوی توییتر آماده می‌کند اما به مرور زمانی، وقتی درخواستی‌های ابرکلمات زیاد شد او به این برنامه جزئیاتی چون نام و عکس آن کاربر را نیز اضافه کرد.

ولی مت‌فاوست در موارد خاص و حوادث مهم طرح‌های متفاوتی را استفاده می‌کند که توسط نرم افزار gimp  ساخته می‌شود. یکی از این حوادث خاص سقوط هواپیمای اوکراینی بوده است.

پس از ساخت 50 ابرکلمه برای کاربران توییتر او به ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز توجه کرد تا بتواند ابرکلمات را با زبان‌های مختلف آماده کند که اکنون نیز روی آن کار می‌کند.

مت‌فاوست برای حدود 10 خبرنگار بی‌بی‌سی ابرکلمات را ساخته است که پس از ساخت آن اولین درخواست از سوی یک خبرنگار افغانستانی را دریافت می‌کند.

پس از این درخواست و ساخت آن اکنون مت‌فاوست در لیست درخواستی‌های خود افغان‌های زیادی را دارد که منتظر هستند تا ابرکلمات خود را دریافت کنند.

او تا به حال برای نزدیک به 10 افغان ابر کلمه ساخته است و از واکنش‌های آن‌ها و همچنان دیدن ابرکلماتشان لذت می‌برد به گفته خودش “واژه‌های ناب و زیبایی در ابرکلمات لذت بی‌وصفی دارد.”

کاربری نوشته است که: “این ابرکلمات ایده جذابی است، اما به شدت ترسناک! شخصیت‌ها و علاقمندی‌های هر کسی را می‌شود در یک نگاه خواند! این که بیشتر قائم بر خود هستید، سیاسی هستید، نگاه هنری دارید، اجتماعی هستید، به ورزش علاقمند هستید… فقط در یک نگاه! و احتمالا کارنامه اعمال چیزی شبیه به این!”

https://twitter.com/Adel_Eta/status/1220459392635756550?s=20

ولی به صورت مجموعی او برای حدود 700 نفر ابرکلمه ساخته است.

ابرکلمات چگونه ساخته می‌شوند؟

نام ابرکلمات از معنی کلمه “wordcloud” گرفته شده که در رسانه‌های در سخنرانی افراد مهم از آن استفاده می‌کنند.

“مت‌فاوست” در ابتدا توییت‌های افراد را استخراج می‌کند. اما این درحالی است که توییتر تا چه اندازه اجازه دسترسی به توییت‌های افراد را می‌دهد. پس از آن متن تحلیل و پردازش می‌شود تا ابر کلمات متناسب با تعداد کلمات پرکاربرد در متن‌ها و توییت‌ها ساخته شود.

در ابرکلمات معمولا 1000 توییت اصلی فرد بدون بازتوییت و نظر یا پاسخ آنان به یک توییت، مطابق به قوانین توییتر گرفته می‌شود ولی گاهی امکان حذف یک توییت و یا عدم دسترسی به توییت‌های افراد محدود می‌شود.

اما به صورت کلی شما می‌توانید به 3 هزار و 200 استاتوس اخیر یک فرد در حساب توییتری دسترسی داشته باشید اگر شما فقط در صحفه توییتر خود بازتوییت کرده باشید نمی‌توانید ابر کلماتی داشته باشید.

با این که در ابتدا ساخت یک ابرکلمات حدود نیم ساعت زمان می‌برد ولی اکنون با ایجاد اصلاح برنامه حدود 10 دقیقه یک ابرکلمات ساخته می‌شود ولی باز هم گاهی با توجه به رنگ و فونت خاص زمان آماده سازی ابر کلمات متفاوت است.

مت‌فاوست ابرکلمات سرنگونی هواپیمای اوکراینی را در 5 ساعت ساخته است.

مت‌فاوست فکر می‌کند ابرکلمات می‌تواند جهانی شود و هر کسی ابرکلمات خود را به هر زبانی در دنیا داشته باشد و دریافت کند تا بداند بیشتر به چه چیزهایی فکر کرده، خوانده، شنیده، دیده و یا نوشته است.”

کاوه قریشی یک خبرنگار در واکنش به ابرکلمات در صفحه توییتر خود نوشته است که: “ابرکلمات یک تجربه مبتکرانه است و در صورت تداوم حتی می‌تواند منجر به تغییر ادبیات کاربران شود. گاهی آدم بدون آن که بداند زمان زیادی را صرف موضوعی خاصی کرده و به همان اندازه از یک موضوع دیگر غافل مانده است. این کلمات اولویت‌های سیاسی آدم‌ها در توییتر را یادآوری می‌کنند.”

https://twitter.com/KavehGhoreishi/status/1222584094049128449?s=20

او که دانشجوی دکترا در آلمان است با علاقه شدید به برنامه نویسی توانست موج تازه‌یی را در توییتر به راه‌اندازد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان