دیدبان شفافیت: 65 درصد شهروندان از دسترسی به برق محروم اند

توسطروایت زنده

بهمن ۱۹, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

در یک پژوهش جدید دیدبان شفافیت افغانستان که امروز شنبه(19دلو) در مورد دسترسی به انرژی در کشور منتشر شده، آمده است که به دلیل نبود یک ساختار موثر حکومتداری در بخش انرژی، فقط 35 درصد مردم به شبکه های برق دولتی وصل هستند.
بر اساس گزارش دیدبان شفافیت افغانستان، کمبود جدی برق در شهرها و روستاها باعث کندی رشد اقتصادی سراسری، آلودگی هوا در شهرها و از بین رفتن جنگلات در روستاها شده است.
این در حالی است که حکومت افغانستان در سال 2015 تعهد کرده بود تا میزان دسترسی به برق در مناطق شهری را به 80 درصد و روستایی را به 50 درصد برساند که در سطح ملی 56 درصد می‌شود.
مصرف سرانه انرژی برق در افغانستان 186 کیلووات است. این در حالی است که مصرف سرانه در سطح جهان 3126 کیلووات و در سطح جنوب آسیا، 707 کیلووات است.

afghanistan3
سید اکرام افضلی، رییس اجرایی دیدبان شفافیت در یک نشست خبری برای ارائه این گزارش در مورد دسترسی به انرژی برق گفت: “حکومت افغانستان یک دیدگاه واضح و مبتنی بر شواهد برای حکومتداری در سکتور انرژی افغانستان ندارد و این باعث کندی رشد سکتور انرژی، کندی اقتصاد کشور، و ایجاد زمینه‌ها برای فساد شده است”.
در این تحقیق آمده است که وزارت انرژی و آب هنوز حاضر نیست تا شرکت مهندسی آب و برق افغانستان در این وزارت را که دارای وظایف اجرایی است، به اساس قانون تنظیم خدمات انرژی برق به ادارات مرتبط از جمله شرکت برشنا و شرکت آبرسانی و کانالازیسیون شهری افغانستان انتقال دهد.
از سوی دیگر، افضلی در مورد عواملی که باعث شده که بخش انرژی افغانستان انکشاف نکند، گفت: “ظرفیت پایین انسانی و نهادها، تداخل و تناقض در پالیسی ها و ماموریت ها، ابهام در نقش وزارت ها و شرکای انکشافی بین المللی، ناسازگاری و عدم انطباق در برنامه های شرکای انکشافی و نیازمندی های حکومت افغانستان، از جمله چالش های موجود در سکتور انرژی می باشند”.
در عین حال عزت الله ادیب، مسوول تحقیق دیدبان شفافیت در مورد گزارش جدید گفته است: “این تحقیق نشان داده است که تولیدات علمی بسیار اندک در سکتور انرژی افغانستان از دید حکومتداری خوب وجود دارد. نیاز است پژوهش های متعددی در مورد ترتیبات نهادهای مناسب برای سکتور انرژی و حقوق مصرف کنندگان انرژی انجام شود. دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و نهادهای مدنی می بایست این خلا را پر کنند”.
گفتنی است که افغانستان دارای 9 جزیره برقی است. از جمله مواردی که خارج از شبکه های برق دولتی است، منابع برقی کوچکی است که توسط وزارت احیا و انکشاف دهات ایجاد شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *