حمایت متحدین افغانستان از حق دسترسی رسانه‌ها به اطلاعات؛ دسترسی به اطلاعات یک حق اساسی است

توسطزکریا نوری

بهمن ۱۵, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

در پی اعتراض رسانه های افغانستان، متحدان کشور از جمله انگلستان، آلمان، فرانسه، اتحادیه اروپا و یوناما حمایت شان را از حق دسترسی به اطلاعات توسط دولت اعلام کردند.

بیش از 30 رسانه افغانستان امروز سه‌شنبه(15 دلو) با اعتراض به “محدودیت های شدید دسترسی به اطلاعات” ، اعتراض خود را در نامه‌ای به نشر رساندند و گفتند که دولت هنگام “اجرای قانون دسترسی به اطلاعات و حمایت از رسانه های آزاد” از “دوگانه” عمل می‌کند.

سفارت انگلیس در واکنش به این اعتراضات گفته است که دسترسی به اطلاعات دولت، حق مردم افغانستان است.

این سفارت در بیانیه‌ای نوشته است: “افغانستان یکی از بهترین قوانین جهان در مورد A2I را دارد، اما برای اطمینان از اجرای آن باید اقدامات بیشتری انجام شود. انگلیس از خبرنگاران شجاع و متعهد که برای حمایت از این حق دفاع می کنند، حمایت می کند”.

در عین حال، سفارت آلمان در کابل نیز حمایت خود از دسترسی آزاد به اطلاعات و رسانه های آزاد در افغانستان اعلام کرده است.

سفارت آلمان گفته است: “آن ها(خبرنگاران) برای پاسخگویی، حکومت خوب و جامعه ای باز، شفاف و دموکراتیک بسیار مهم هستند.”

سفارت فرانسه در کابل هم اظهار کرده که یک دموکراسی قوی نیاز به دسترسی آزاد به اطلاعات و استقلال رسانه ها دارد.

این سفارت بیان کرده است: “فرانسه در این شرایط دشوار در کنار خبرنگاران افغانستان است که روزمره به طور شجاعانه و حرفه ای تعهد خود را به اطلاع رسانی به مردم افغانستان و جهان نشان می دهند.”

از سویی دیگر، اتحادیه اروپا در افغانستان هم اظهار داشته است که جریان آزاد اطلاعات برای هرگونه دموکراسی و جامعه مترقی بسیار مهم است.

این اتحادیه گفته است: ” اتحادیه اروپا از شفافیت و پاسخگویی در افغانستان حمایت می کند. همه باید در این امر دخیل باشند تا از ادامه آزادی رسانه ها برای گزارش دهی اطمینان حاصل شود.”

در همین حال، ماموریت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) تأکید کرده که جوامع باز و سالم، دسترسی به اطلاعات را برای شهروندان ترویج می کند.

یوناما گفته است: “دسترسی به اطلاعات برای پاسخگویی و مبارزه با فساد، بهبود عملکرد و کارآیی دولت، تشویق سرمایه گذاری و توانمندسازی شهروندان در زندگی عمومی، بسیار حیاتی است.”

علاوه بر این، فوزیه کوفی ، نماینده پیشین مجلس افغانستان افزود که دسترسی به اطلاعات یک حق اساسی در یک جامعه دموکراتیک است که در قوانین مصوب پارلمان در افغانستان محافظت می شود.

وی گفت: “با افزایش اعتماد عمومی به رسانه ها به عنوان ستون چهارم دولت، مقامات باید این مسئله را یک مسئولیت تلقی کنند، نه به نفع رسانه ها بدانند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *