جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

پس از 10 روز اعتراض؛ دروازه های ادارات دولتی در غور باز شد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

بعداز ده روز اعتراض و مسدود بودن دروازه ادارات دولتی در غور، سخنگوی والی غور تأیید می‌کند که اعتراض و تحصن پایان یافته و دوازده ادارات دولتی امروز شنبه باز شده است.

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور امروز شنبه (12دلو) به خبرنامه گفت: «هیأتت 12 نفری ریاست جمهوری؛ شامل اسدالله فلاح مشاور ارشد رییس جمهور در امور حل منازعات، احمد رحیمی مشاور ارشد رییس جمهور در امور اقوام، اجمل وزیری نماینده وزارت مالیه، عبدالله مصباح رییس امور پارلمانی اداره امور ریاست جمهوری، شاه محمد رییس نظارت بر تطبیق پروژه‌های وزارت انرژی و آب، عبدالغیاث وردک رییس واحدهای اداری اداره مستقل ارگان‌های محلی، محمد ناصر احمدی رییس عملیات شرکت برشنا، محمدعلی معاون تخنیکی اداره ملی سرک‌های وزارت ترانسپورت، عطامحمد دهقانپور، گل‌زمان نائب، عبدالظاهر تمیم، فاطمه کوهستانی نمایندگان غور در شورای ملی، روز گذشته به این ولایت رسیده‌اند.»

خطیبی افزود؛ این هیأت در نشستی که با معترضان داشته‌اند، وعده‌های همچون قیرریزی 40 کلیومتر سرک، اتصال غور از شرق و غرب به شبکه ملی برق تا دوسال آینده و آغاز کار عملی پروژه برق سولری را داده‌اند.

سخنگوی والی غور تأکید کرد که این هیأت با معترضین تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند که بر بنیاد آن، خیمه‌های تحصن برچیده شده و دروازه ادارات دولتی صبح امروز باز شده است.

موضع معترضان

در همین حال، امیرداد پارسا یکی از معترضان و فعال مدنی در ولایت غور به خبرنامه گفت: «از سوی هیأت ریاست جمهوری به ما وعده‌های داده شده. تا توشیح بودجه ما انتظار داریم که خواسته‌های مردم و اعتراض‌کنندگان برآورده شود. ما اکنون در حال نوشتنِ اعلامیه هستیم، اگر فرضاً وعده‌های حکومت تحقق نیافت و خواسته‌های ما برآورده نشد، دوباره اقدامات بعدی را مشخص می‌کنیم.»

پارسا افزود؛ هیأتی که از کابل آمده، به معترضین وعده داده است که 40 کلیومتر سرک از شهر فیروز کوه به سوی کابل درج سند بودجه شده و همچنان کار 5 میگاوات سولری آغاز می‌شود.

ghor

امیرداد پارسا، تأکید کرد: «مردم غور طی سالیان گذشته فریب‌های که از ناحیه حکومت خورده بودند به این هیأتت اعتماد نداشتند، بلاخره ضامن وکلای مردم غور در پارلمان را گرفتند، وکلای پارلمان ضمانت کردند و تعهد امضا نمودند.»

به گفته آقای پارسا، اگر این وعده‌ها از سوی حکومت برآورده نشود، اقدامات بعدی ما این است که مردم، نمایندگان حکومت مرکزی را از غور بیرون کنند.»

این در حالی است که حرکت «راه و روشنایی» اعتراض امسال خود را به تاریخ 2 دلو آغاز کرده بود. معترضان دروازه ادارات دولتی از جمله مقام ولایت را مسدود کرده بودند و خواهان توجه حکومت به مشلات سرک و برق در این ولایت بودند.

اعتراضات پیاپی

این سومین سال است که غوری‌ها بعداز تصویب بودجه، به نابرابری و عدم توجه به مشکلات این ولایت از سوی حکومت مرکزی و پارلمان اعتراض می‌کنند و خیمه تحصن برپا می‌نمایند.

سال گذشته اما این اعتراض ها هماهنگ تر عمل کرده و تبدیل به گروهی به نام جنبشِ «راه و روشنی» شد. این جنبش در اعتراض به نادیده گرفتن مشکلات سرک و برق ولایت غور در بودجه، دست به تحصن زدند. اما در نهایت با وعده‌های نمایندگان پارلمان و حکومت مرکزی بر اعتراض شان پایان دادند.

امسال نیز وقتی در بودجه سال مالی 1399 هیچ بودجه‌ی به سرک غور-کابل و غور-هرات، و همین‌طور بندِ برق «پوزه لیج» که از آغاز ریاست جمهوری حامد کرزی وعده ساخت آن داده شده بود، اختصاص نیافت، باشندگان این ولایت دست به اعتراض مدنی و تحصن زدند.

غوری‌ها دروازه‌ ادارت دولتی از جمله مقام ولایت را بستند و این اعتراض و تحصن به مدت ده روز بی‌هیچ توجه و واکنش از سوی حکومت مرکزی ادامه یافت، تا این‌که در این روزهای آخر با حمایت کاربران در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. در نتیجه، بعداز بیشتر از ده روز اعتراض و تحصن، حکومت مرکزی در بیانیه‌ی اعلام نمود که هیأتتی را به منظور بررسی اعتراض غوری‌ها به این ولایت می‌فرستد؛ هیئتی که در نتیجه، این اعتراض ها را پایان داد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان