مواد غذایی ضد سرطان

توسطتحریریه خبرنامه

بهمن ۸, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۹, ۱۳۹۸ , ,

هیچ ماده‌ی خوراکی به طور کامل از بدن در برابر سرطان محافظت نمی‌کند. مواد غذایی ضد سرطان به غذاهایی گفته می‌شود که در صورت اضافه شدن به برنامه‌ی غذایی، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

این نوشتار به بررسی برترین غذاهای ضدسرطان می‌پردازد.

مواد غذاییِ حاوی ترکیبات طبیعی که خاصیت ضد سرطانی بالایی دارند عبارتند از:

۱. سیب

شاید شنیده باشید که می‌گویند خوردن روزانه‌ی یک سیب شما را از مراجعه به داکتر بی‌نیاز می‌کند. سیب حاوی پلی‌فنول‌هایی است که خواص ضدسرطانی دارند.

پلی‌فنول‌ها ترکیباتی گیاهی هستند که می‌توانند از التهاب، بیماری‌های قلبی عروقی و عفونت‌ها جلوگیری کنند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که پلی‌فنول‌ها خاصیت ضدسرطان و ضد تومور دارند.

یک مطالعه از سال 2018 در ژورنال تجزیه و تحلیل مواد غذایی و دارو نشان می‌دهد که پلی‌فنولی به نام فلورتین که در سیب موجود است رشد سلول‌های سرطان سینه را به طور قابل‌ملاحظه‌ای مهار می‌کند، در حالی که بر سلول‌های طبیعی تأثیری نمی‌گذارد.

۲. توت‌ّها

توت‌ّها سرشار از ویتامین، مواد معدنی و فیبرهای غذایی هستند. دانشمندان به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی و فواید بالقوه‌ای که توت برای سلامتی دارد، علاقه‌ی زیادی به این میوه‌ی مغذی نشان داده‌اند.

یک مطالعه نشان می‌دهد که آنتوسیانین، که ترکیبی در توت سیاه است، شاخص زیستی سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد.

۳. سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم مواد مغذی مفیدی از جمله ویتامین C، ویتامین K و مگنیزیم دارند.

این سبزیجات همچنین حاوی سولفورافان هستند، یک ترکیب گیاهی که خواص ضد سرطان دارد.

یک مطالعه نشان می‌دهد که سولفورافان رشد سلول‌های سرطانی را به طور قابل‌توجهی مهار می‌کند و سبب تحریک مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی روده‌ی بزرگ می‌شود.

مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد که سولفورافان همراه با ژنستئین، ترکیبی موجود در سویا، می‌تواند مانع رشد تومور سرطان پستان شود. سولفورافان همچنین هیستون داستیلاز را مهار می‌کند، آنزیمی که به پیشرفت سرطان مربوط است.

مطابق با نتایج یک مطالعه، مصرف 3 تا 5 وعده سبزیجات چلیپایی در هفته برای بهره‌وری از اثرات ضدسرطان توصیه می‌شود.

۴. زردک

زردک حاوی مقادیر فراوانی بتاکاروتن است که می‌تواند از ابتلا به انواع خاصی از سرطان جلوگیری کند. به علاوه چندین ماده‌ی مغذی اساسی دیگر از جمله ویتامین K، ویتامین A و آنتی‌اکسیدان نیز در این گیاه خوراکی یافت می‌شود.

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که بتاکاروتن نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی بدن دارد و می‌تواند از انواع خاصی از سرطان جلوگیری کند.

مروری بر هشت مطالعه نشان می‌دهد که بتاکاروتن با کاهش خطر سرطان سینه و پروستات ارتباط دارد.

مطالعه‌ی دیگری نیز نشان می‌دهد که مصرف بیشتر زردک منجر به کاهش 26 درصدی خطر سرطان معده می‌شود.

۵. ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا3 هستند.

در یک مطالعه مشخص شد خطر ابتلا به سرطان روده در افرادی که ماهی زیادی در برنامه‌ی غذایی‌شان دارند، 53 درصد کمتر از کسانی است که زیاد ماهی مصرف نمی‌کنند.

یک مطالعه‌ی دیگر نشان داد که مصرف روغن ماهی نیز با کاهش قابل‌توجه سرطان پروستات ارتباط دارد.

و درنهایت، مطالعه‌ای روی 68109 نفر نشان داد احتمال رخ دادن سرطان روده بزرگ در افرادی که حداقل 4 بار در هفته مکمل روغن ماهی مصرف کرده بودند، 63 درصد کمتر از کسانی بود که مکمل را مصرف نکرده بودند.

۶. چهارمغز

طبق تحقیقات موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، همه‌ی مغزیات خاصیت پیشگیری از سرطان را دارند، اما دانشمندان بیش از سایر مغزیات روی چهارمغز تحقیق کرده‌اند.

چهارمغز حاوی ماده‌ای به نام پدونکولاژین است که بدن آن را به اورولیتین تبدیل می‌کند. اورولیتین‌ها ترکیباتی هستند که به گیرنده‌های استروژن متصل می‌شوند و می‌توانند در جلوگیری از سرطان سینه نقش داشته باشند.

در یک مطالعه‌ی حیوانی، معلوم شد سطح ژن‌های سرکوب‌کننده‌ی تومور در موش‌هایی که چهارمغز کامل و روغن آن را مصرف کرده بودند نسبت به موش‌هایی که روغن گیاهی مصرف می‌کردند بالاتر است.

۷. حبوبات

حبوبات، مانند لوبیا، نخود فرنگی و عدس سرشار از فیبر هستند که می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

نتایج متاآنالیز 14 مطالعه نشان می‌دهد که بین مصرف بیشتر حبوبات و کاهش خطر سرطان روده بزرگ ارتباط وجود دارد.

نتایج مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد احتمال بروز سرطان در افرادی که فیبر کافی در برنامه‌ی غذایی‌شان دارند، ۲۰ درصد کمتر از بقیه است.

مکمل‌ها و داروها

اگرچه غذاهایی که در بالا ذکر شد محصولاتی عادی و به راحتی در دسترس هستند، اما شاید برخی از افراد تمایلی به تغییر دادن رژیم غذایی یا سبک زندگی‌شان نداشته باشند. در این حالت‌، مکمل‌ها و داروهای زیادی وجود دارند که حاوی ترکیبات ضد سرطان هستند.

به عنوان مثال، ویتامین‌های A ، C و E خاصیت ضدسرطانی دارند.

اکثر ترکیبات گیاهیِ قیدشده در این مقاله، مانند فلورتین، آنتوسیانین و سولفورافان به شکل قرص هم موجود هستند. فقط این نکته را در ذهن داشته باشید که همیشه قبل از شروع هر دارو یا مکملی با داکترتان صحبت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *