50 میلیارد کلدار پاکستانی از چرخه دادوستد ننگرهار خارج شده است

توسطروایت زنده

بهمن ۱, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

مقام های محلی در ولایت ننگرهار می گویند که حدود ۵۰ میلیارد کلدار پاکستانی از چرخه‌ اقتصادی و دادوستد این ولایت خارج شده است.

شاه‌محمود میاخیل، والی ننگرهار امروز سه‌شنبه(1دلو) در گزارش ماهانه ترویچ پول افغانی در این ولایت گفته است که در ماه گذشته کارزار مبارزه با اسعار خارجی در این ولایت، مبلغ 50 میلیارد کلدار پاکستانی از چرخه‌ دادوستد خارج و حدود ۳۰ میلیون دالر وارد بازارهای ننگرهار شده است.

میاخیل ترویج پول افغانی و مبارزه با کلدار را کاری آسان نخوانده، افزوده است که تنها در شهر جلال آباد، 19 هزار دکان و 20 هزار سه چرخ ریکشا فعالیت دارند؛ همچنان در ننگرهار  22 ولسوالی و ناحیه وجود دارد که جمعیت آن بیش از 4 میلیون نفر است.

به گفته وی، 32 کمیسیون نظارتی از ترویج پول افغانی در ولایت ننگرهار تشکیل شده است.

او در این گزارش همچنان نگاشته است که خروج میلیاردها کلدار پاکستانی از چرخه اقتصادی این ولایت، ده‌ها میلیارد افغانی برای بانک مرکزی عاید شده است.

Pakistani Kaldar

والی ننگرهار تاکید کرده: “شماری از حلقات در داخل و خارج ننگرهار وجود دارد که علیه این دست آورد بزرگ با نام های مستعار فعالیت می کند و ذهنیت های مردم را تغییر می دهد که قیمت ها در ننگرهار بالا رفته است. این افراد در اوایل تبلیغات می کردند که افغانی در بازار نیست، اما این مشکل در ظرف یک ماه حل شد، این پروسه در دیگر کشورها از شش ماه تا یک سال زمان می گیرد.”

شاه محمود میاخیل خاطرنشان کرده که نرخ ها در این ولایت کنترول شده و روند مبارزه با کلدار موقتی نه، بلکه دایمی است.

این در حالی است که روند ترویج پول افغانی در شماری از ولایات شرقی و جنوبی کشور از چندی به این سو آغاز شده و استفاده از پول کلدار در شماری از ولایات مانند ننگرهار ممنوع شده است. پیش از این دفتر والی ننگرهار گفته بود که ورود کلدار و خروج افغانی پیش از مورد نیاز نیز از بندر تورخم ممنوع شده و به دانش آموزان مکاتبی که کلدار داشته باشند، اجازه ورود به مکتب داده نمی شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *