تلاش های بی نتیجه برای کاهش قیمت گاز مایع؛ آیا هوای کابل همچنان آلوده خواهد ماند؟

توسطفرشته فرهنگ

دی ۲۹, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ , , , , ,

مسوولان در اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان طی اعلامیه‌یی قیمت گاز را به طور عمده فی کیلو 52 افغانی اعلام کرده است.

از دیروز که اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان اقدام به کاهش قیمت گاز نموده اکنون گاز مایع در بازارها با جمع مصارف و مفاد فروشندگان بیشتر از 60 افغانی به مصرف کنندگان به فروش خواهد رسید.

به دنبال نگرانی ها و شکایت ها از افزایش قیمت گاز در کابل جان‌آقا نوید، مسوول روابط عمومی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان امروز یک‌شنبه (29جدی) به خبرنامه گفت قیمت گاز روز گذشته به 75 افغانی در بازارها به طور پرچون کاهش یافته بود.

نوید افزود: “شرکت های که مربوط اتاق تجارت افغانستان می شود در هفته گذشته گفته بودند که فی کیلو گاز را به طور عمده 56 افغانی عرضه می‌کنیم و امروز طی اعلامیه به شرکت های که گاز را عمده وارد می‌کنند گفته شده که فی کیلو گاز را 52 افغانی به تمام بازار های کابل عرضه کنند.”

افزایش قیمت گاز مایع

طی چند روز اخیر قیمت گاز مایع در کابل به گونه سرسام آوری افزایش یافته است.

نرخ گاز در شهر کابل با افزایش بی‌پیشینه قیمت، هر کیلو تا ۱۱۰ افغانی به فروش می‌‎رسید. با این که دولت در طرح فوری برای کاهش آلودگی و استفاده شهروندان از منابع گرمایشی دیگر به جای زغال سنگ، 28 دکان را موظف به فروش گاز مایع با قیمت پایین نموده بود تا دسترسی مردم به گاز بیشتر باشد ولی این مجموعه غرفه ها برای جمعیت پایتخت کافی نبوده و حتی وجود این غرفه‌ها هم در افزایش قیمت گاز بی تاثیر بوده است.

طی چند روز اخیر قیمت گاز مایع در کابل به گونه سرسام آوری افزایش یافته است
طی چند روز اخیر قیمت گاز مایع در کابل به گونه سرسام آوری افزایش یافته است

28 دکان تعیین شده از سوی ریاست مواد نفتی و گاز که قرار بود گاز مایع را به قیمت 50 افغانی به شهروندان به فروش برساند به گفته جان آقا نوید 15 الی 20 هزار تن در سراسر افغانستان گاز مایع در اختیار دارد که کفاف مجموع مصرف یک روز شهروندان را می‌کند ولی با آن هم در این روزها توانسته کمکی برای شهروندان نماید.

مسولان در وزارت تجارت و سرمایه‌گذاری کشور نیز در مورد کاهش قیمت گاز مایع به خبرنامه گفتند که “به تمام اعضای اتاق تجارت گفته شده که به مقدار کافی و مورد ضرورت شهروندان کابل گاز وارد کنند و نیز تا حد ممکن قیمت های آن را کاهش دهند، ما نیز در تلاش هستیم تا قیمت گاز مایع از 52 افغانی پایین‌تر شود.”

این در حالی است که گاز مایع بدیل زغال سنگ، برای کاهش آلودگی شهر کابل عنوان شده بود.

اما اکنون با توجه به افزایش گاز مایع در این روزها طرح فوری آلودگی هوا نیز با مشکل رو به رو است.

عده‌یی از شهروندان معتقد اند که این طرح دولت ناکام است زیرا افزایش قیمت گاز مایع و نبود برق کافی در ساعاتی از روز و شب سبب می‌شود مردم دوباره به خرید زغال سنگ روی آورند.

پیش از این نیز شهروندان کشور یادآور شده‌ بودند که گاز، نفت و چوب همه با قیمت بلند به فروش می‌رسد و شهروندان توان خرید آن را ندارند.

زغال سنگ و تجدید آلودگی هوا

اما اداره عالی محیط زیست به خبرنامه گفته بود که: “اکنون بدیل زغال سنگ، گاز است، ما پلان داریم تا با کاهش هزینه خرید گاز، مردم ترغیب شوند از این مواد سوختی استفاده نمایند. در این خصوص شهروندان نیز باید با ما همکاری کنند؛ از سوخت زغال سنگ تا حد امکان بکاهند و از سوزاندن رابر، پلاستیک و مواد دودزا بپرهیزند.”

با توجه به گفته‌های اداره عالی محیط زیست که هفته گذشته با خبرنامه صحبت کرده‌ بود، قیمت بلند گاز باعث شده تا مردم دوباره در کنار نگرانی از افزایش نرخ گاز مایع، از مواد آلوده کننده محیط زیست، استفاده کنند.

با این که این اداره و نهادهای مرتبط که در راستای کاهش آلودگی کار می‌کنند خرید و فروش زغال سنگ را در جاده‌ها و اماکن مزدحم شهر ممنوع کرده بودند ولی هنوز هم مردم به خرید و فروش آن مشغول هستند.

با توجه به گفته‌های اداره عالی محیط زیست که هفته گذشته با خبرنامه صحبت کرده‌ بود، قیمت بلند گاز باعث شده تا مردم دوباره در کنار نگرانی از افزایش نرخ گاز مایع، از مواد آلوده کننده محیط زیست، استفاده کنند
با توجه به گفته‌های اداره عالی محیط زیست که هفته گذشته با خبرنامه صحبت کرده‌ بود، قیمت بلند گاز باعث شده تا مردم دوباره در کنار نگرانی از افزایش نرخ گاز مایع، از مواد آلوده کننده محیط زیست، استفاده کنند

قرار بود در کنار جمع آوری مواد سوخت غیرمعیاری، تمام کارخانه‌ها، نهادهای دولتی، تاسیسات خصوصی، حمام‌ها، فرودگاه‌ها و شهرک‌ها سیستم گرمایشی خود را تعویض و یا هم در تمام ساختمان‌ها فلتر نصب کنند.

از شروع این برنامه تا کنون 220 مکان آلوده‌کننده هوا شناسایی شده که شامل 75 بلندمنزل، 6 شهرک، 18 هوتل، 36 حمام می‌شود.

از این جمع 24 بلندمنزل، 2 شهرک و 12 حمام و 1 هوتل مسدود شده است. همچنان 14 حمام و 2 شهرک نیز فلتر هوا نصب کرده‌اند.

حال اگر به کاهش قیمت گاز مایع توجه بیشتری از سوی دولت و نهادهای مربوط صورت نگیرد بیم از آن می رود که اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی تاثیری نداشته باشد، زیرا قیمت زغال سنگ در مقایسه با گذشته هیچ تغییری نکرده و همچنان ورود زغال سنگ به کابل ادامه دارد.

دلایل افزایش قیمت گاز مایع

اتاق تجارت و سرمایه گذاری کشور، مسدود بودن راه‌های مواصلاتی را دلیل افزایش قیمت گاز مایع عنوان کرده است.

آقای نوید در این باره گفت: ” شاهراه سالنگ‌ها، شاهراه نیمروز -کابل در اثر بارندگی‌های شدید در این اواخر مسدود بوده که هیچ تانکر گاز نمی‌توانست از این راه عبور کند. حالا نیز با این که مسیر راه‌ها نسبتا خوب است ولی تانکرهای تیل بزرگ نمی‌تواند رفت و آمد کند و فقط تانکرهای کوچک و متوسط وارد شهر می‌شود.”

این نهاد نظارت بیشتر بر واردکنندگان عمده دارد و باقی فروشندگان گاز مایع در گوشه و کنار شهر کابل تحت اداره تنظیم بازار فعالیت می‌کنند.

این گفته در حالی بیان می‌شود که منابع طلوع نیوز گفته‌اند که 14 وارد کننده بزرگ نفت و گاز مایع در تبانی با هم نرخ نفت و گاز را در بازار‌ها تعیین می‌کنند. در واکنش به این گفته‌ها، رئیس اتاق‌ تجارت و سرمایه‌گذاری کابل در صحبت با این رسانه یادآور شده که مدیریت بازار به دست بازرگانان اصلی است.

اتاق تجارت و سرمایه گذاری کشور، مسدود بودن راه‌های مواصلاتی را دلیل افزایش قیمت گاز مایع عنوان کرده است
اتاق تجارت و سرمایه گذاری کشور، مسدود بودن راه‌های مواصلاتی را دلیل افزایش قیمت گاز مایع عنوان کرده است

سخنگوی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور اما گفت: “در اقتصاد بازار رقابت‌ها در بازار، قیمت‌ها را تعیین می کند و این امکان نداره که 14 شرکت باهم تعهد کند و یک قیمت را برای خود تعیین کنند. در حالی که هر کدام شان در تلاش این است که مواد خود را در بازار به فروش برساند زیرا این به منفعت یک تاجر نفت و گاز نیست که نفت و گاز را ذخیره کند چون امکان شارتی برق، انتحار و انفجار و حریق آن وجود دارد و افغانستان نیز بیمه محکم و قوی ندارد و هیچ تاجری چنین ریسکی نخواهد کرد.”

با همه این گفته ها اما اکنون راه‌های مواصلاتی با غرب افغانستان باز بوده و رفت و آمد در آن صورت می‌گیرد. بر این اساساس، مسولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری نوید کاهش بیشتر در قیمت گاز مایع برای هفته پیش رو را می دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *