کرزی: روابط هند و پاکستان تاثیر چشمگیری بر وضعیت افغانستان گذاشته است

توسطروایت زنده

دی ۲۶, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

رئیس جمهور پیشین افغانستان با بیان این که روابط سرد هند و پاکستان تأثیر چشمگیری بر وضعیت افغانستان گذاشته، اظهار داشت که حفظ توازن در روابط با دو همسایه برای کشور دشوار بوده است.

حامد کرزی امروز پنج شنبه(26 جدی) در جریان گفتگو در کنفرانس رایزیانا در دهلی نو، بیان کرد که تأثیر پاکستان بر وضعیت افغانستان “بسیار بزرگتر” از هر کشور دیگری است و کابل باید به این یقین برسد که روابط اسلام آباد با دهلی نو بر روابط آن‌ها تأثیر نخواهد گذاشت.

وی گفت: “وضعیت ناگوار روابط بین هند و پاکستان تأثیر چشمگیری بر افغانستان گذاشته است.”

karzai

او خاطرنشان کرد: “ما می خواهیم با هند بهترین دوست باشیم و افغان ها ثابت کردند که بهترین دوست هند هستند، اما ما به پاکستان خواهیم گفت که دوستی ما با هند قرار نیست مانع دوستی و برادری ما با پاکستان شود. نحوه این انتقال یک کار بسیار دشوار است، اما ما باید آن را مدیریت کنیم.”

کرزی اضافه کرد: “ما دو احساس نسبت به پاکستان داریم. وقتی که پس از حمله شوروی به پاکستان پناهنده شدیم، مردم پاکستان ما را با آغوش باز پذیرفتند … از طرف دیگر ما شکایات جدی علیه دولت پاکستان و نهادهای نظامی این کشور برای دخالت در امور کشور خود داریم؛ ترویج و افزایش افراط گرایی و موارد دیگر.”

او در عین حال با ابراز حمایت از روند صلح اظهار داشت که اکثر مردم افغانستان حضور نیروهای آمریکایی را در صورت ایجاد صلح در کشور می پذیرند.

رییس جمهور پیشین گفت: “اکنون ایالات متحده روند صلح را آغاز کرده است. این یک چیز بسیار خوب است که ما به شدت از آن حمایت می کنیم و از سفیر خلیلزاد حمایت می کنیم تا این روند ادامه یابد.”

کرزی افزود: ” اکثریت قریب به اتفاق مردم با حضور ایالات متحده در افغانستان موافقت می کنند؛ به شرط آن که افغانستان صلح طلب شود و این فرصت به مردم افغانستان داده شود که به شکل با عزت زندگی کنند؛ هیچ دخالتی در آن وجود نداشته و سیاست ها و نهادها در افغانستان مداخله نکنند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *