عبدالله: معلمان متوجه مشکلات روانی کودکان نیستند!

توسطروایت زنده

دی ۳, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

رییس اجرایی حکومت می گوید که در اطراف کابل خشونت علیه کودکان از سوی معلمین صورت می گیرد و معلمین متوجه مشکلات روانی این کودکان نیستند و در این زمینه آگاهی ندارند.

عبدالله عبدالله امروز سه‌شنبه(3جدی) در برنامه نشر یافته های گزارش دسترسی دختران به آموزش و پرورش در کابل، مساله دسترسی دختران به آموزش و پرورش را اساسی دانسته، از نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و کودکان در راستای تلاش در این عرصه قدردانی کرد.

او افزود: “اکثریت مطلق مردم افغانستان قبول کردند که تعلیم و تربیت یک ضرورت است، اما آنان یک اطمینان کار دارند که در مکتب با فرزندان شان خشونت صورت نمی گیرد.”

رییس اجرایی حکومت تاکید که کرد در اطراف کابل خشونت علیه کودکان از سوی معلمین صورت می گیرد و معلمین متوجه مشکلات روانی اطفال متوجه نیست و در این عرصه معومات ندارند و این مسله کوشش همگانی مردم را ایجاب می کند.

abudllah

او با بیان اینکه برای زمینه سازی دسترسی دختران و زنان به آموزش و پرورش تعهد کامل دارد، تاکید کرد، نباید به کارهایی که تا این دم صورت گرفته، اکتفا شود؛ زیرا افغانستان در این عرصه یک صدمه چهل ساله را در اثر جنگ دیده است.

در همین حال نبیله مصلح، معین وزارت امور زنان نیز با استقبال از گزارش نهاد تحقیقاتی حقون زنان و کودکان گفت، این وزارت در راستای برگزاری برنامه های آگاهی دهی برای زنان، از یافته های این گزارش استفاده می کند.

همچنان زرقا یفتلی، رییس نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و کودکان که این گزارش را تهیه کرده است، از دولت خواست تا در تطبیق برنامه عمل ملی، منع ازدواج کودکان، ایجاد شوراهای معارف، پرداخت معاش به موقع معلمین، فراهم کردن آب آشامیدنی صحی و اعمار تشناب های جداگانه در مکاتب، بیشتر تلاش نماید.

نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و کودکان که گزارش دسترسی دختران به آموزش و پرورش را در جریان یک و نیم سال گذشته از ولایت های کابل، قندهار، ننگرهار، بدخشان، پروان و بلخ تهیه کرده، خارج بودن بیش از ۳ میلیون کودک از مکاتب را نگران کننده می داند و خواهان توجه دولت، دونرها و نهادهای مدنی و جامعه جهانی در این زمینه شده است.

از سویی هم میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف در این نشست گفت: از میان 2 هزار و 700 مکتب که کار اعمار آن ۶۰ درصد تکمیل شده، یک هزار و 100 مکتب آن به دختران اختصاص دارد و همچنان از 3 هزار و 300  مکتب دیگر که سال بعد اعمار خواهد شد، شمار زیاد آن به مکاتب دخترانه اختصاص می یابد.

بلخی افزود، با توجه به وضعیت بیش از سه میلیون کودکی که در سراسر کشور خارج از مکتب قرار دارند، و ۶۵ درصد آن ها را دختران تشکیل می دهد، این وزارت در تمام سیاست های آموزشی و پرورشی خود ترجیحا آموزش دختران را در صدر تمام برنامه ها قرار داده است.

او تاکید کرد که برای رفع مشکل کمبود معلمین زن، امسال 7 هزار و 500 معلم زن را در مکاتب سراسر کشور استخدام کرده و در استخدام های بعدی معلمین نیز سهم دهی به معلمین زن، ۵۰ درصد خواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *