افزایش ۹ درصدی تولید برنج؛ خودکفایی 66 درصدی افغانستان در تولید برنج

توسطروایت زنده

آذر ۱۸, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

وزارت زاراعت اعلام کرده است که سطح تولید برنج در افغانستان ۹ درصد افزایش یافته که بر این اساس افغانستان 66 درصد در تولید برنج خودکفا و همچنان بی‌نیاز از واردات برنج به ارزش میلیون‌ها دالر شده است.

وزارت زراعت امروز دوشنبه(18 قوس) در یک خبرنامه اعلام کرده است که بر اساس آمارهای تازه، کشت و تولید برنج در سال روان نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته است.

به گفته این وزارت، در این سروی که مشترکا توسط ریاست عمومی احصائیه و معلومات و وزارت زراعت، آبیاری و مالداری انجام شده، از روش «تطبیق سروی قطع نبات شالی» یا « Paddy Crop Cut Survey» برای دریافت مقدار تولید برنج، و از تکنولوژی « GIS» و «Remote sensing» برای دریافت میزان شالی‌زارها استفاده شده است.

بر اساس این سروی، طی سال جاری در 98 ولسوالی 18 ولایت کشور، شالی کشت شده که مجموع ساحات شالی‌زار، به حدود 128 هزار هکتار رسیده است و از این میان قندز، صدرنشین ولایت‌های تولیدکننده‌ برنج است.

rice

وزارت زراعت همچنان گفته است که بر اساس آمار تخمینی سروی انجام شده، تولید برنج در سال جاری به حدود 383 هزار تن رسیده است و نسبت به سال گذشته که 358 هزار متریک تن بود، ن۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد که این افزایش ناشی از بیش‌تر شدن کشت‌زارهای شالی بوده است.

این در حالی است که به گفته وزارت زراعت، افغانستان در یک ‌سال به 588 هزار تن برنج نیاز دارد که با تولید 383 هزار تن برنج در سال روان، حدود 66 درصد به خودکفایی رسیده که باعث کاهش واردات این محصول به ارزش میلیون‌ها دالر شده است.

در ادامه اعلامیه این وزارت آمده است که ارزش واردات برنج در سه ربع اول سال گذشته(1397) به بیش از 94 میلیون دالر می‌رسید و با افزایش میزان تولید در سال روان، در سه ربع اول امسال، ارزش واردات این محصول به 65 میلیون دالر امریکایی(132 هزار تن) کاهش یافته است.

در پایان وزارت زراعت اشاره‌ای داشته به سال های گذشته که در سال 1397، تولید شالی نسبت به سال 1396 چهار درصد افزایش یافته بود.

برنج در کنار گندم، غذای اساسی مردم‌ افغانستان را تشکیل می‌دهد. رشد سالانه جمعیت در کشور نیز، نیازمندی به تولید  برنج را بیش‌تر ساخته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *