۸ اشتباه رایج که در حین کاهش وزن مرتکب می شویم

توسطتحریریه خبرنامه

آذر ۱۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲ , , ,

از دست دادن وزن می‌تواند کار بسیار سختی به نظر برسد. گاهی احساس می‌کنیم که همه چیز را به درستی انجام می‌دهیم اما باز هم لاغر نمی‌شویم! البته این احتمال وجود دارد که با دنبال کردن توصیه‌ّهای تاریخ گذشته و نادرست، روند لاغری‌تان را با اختلال مواجه می‌کنید. در این نوشتار با ۸ اشتباهی که ممکن است در حین کاهش وزن مرتکب شوید، آشنا خواهیم شد.

۱. تمرکز بر عدد روی ترازو

عدد روی ترازو فقط یکی از مقیاس‌های تغییر وزن است. وزن توسط چیزهای زیادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، از جمله نوسانات مایعات بدن و مقدار غذایی که در سیستم بدن‌تان مانده‌است. در واقع بسته به مقدار غذا و مایعاتی که مصرف کرده‌اید، وزن در طول یک روز می‌تواند تا ۱۸۰۰ گرم نوسان داشته باشد. همچنین بالا بودن سطح استروژن در بدن زنان می‌تواند موجب احتباس آب در بدن و بالا رفتن رقم روی ترازو شود.

اگر عدد روی ترازو کوچک نمی‌شود، این احتمال وجود دارد که چربی از دست می‌دهید اما بدن‌تان آب را نگه می‌دارد. به علاوه، اگر ورزش می‌کنید، ممکن است بدن‌تان چربی از دست داده، اما عضله به دست آورده باشد. در چنین شرایطی لباس‌ّها برای‌تان گشاد می‌شوند، اما عدد وزن‌تان تغییر نکرده‌است.

۲. خوردن کالری خیلی کم

کاهش کالری برای لاغری ضروری است. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که کاهش بیش از حد کالری دریافتی‌تان، متابولیسم بدن را کند می‌کنند و توده‌ی عضلانی‌تان را از بین می‌برند.

۳. ورزش نکردن یا بیش از اندازه ورزش کردن

اگر در طول کاهش وزن، اصلا ورزش نکنید، هم سرعت متابولیسم بدن‌تان کاهش می‌یابد و هم توده‌ی عضلانی از دست می‌دهید. در حالی که با ورزش چربی از دست می‌دهید و مقدار کاهش توده‌ی عضلانی‌تان به حداقل می‌رسد.

از سویی دیگر ورزش کردن بیش از حد نیز تولید هورمون‌های آدرنال را با اختلال مواجه کرده و سبب افزایش استرس می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که انجام ورزش بیش از اندازه برای سوزاندن کالری نه موثر است و نه تاثیر مثبتی روی سلامتی دارد.

اگر در طول کاهش وزن، اصلا ورزش نکنید، هم سرعت متابولیسم بدن‌تان کاهش می‌یابد و هم توده‌ی عضلانی از دست می‌دهید
اگر در طول کاهش وزن، اصلا ورزش نکنید، هم سرعت متابولیسم بدن‌تان کاهش می‌یابد و هم توده‌ی عضلانی از دست می‌دهید

۴. انتخاب رژیم غذایی کم‌چربی

اغلب به نظر می‌رسد غذاهای کم‌چربی گزینه‌ی مناسبی برای کاهش وزن هستند در حالی که ممکن است تاثیر عکس داشته باشند، به این دلیل که غذاهای کم‌چربی سبب گرسنگی بیشتر می‌شوند و شما را وادار می‌کنند که بیشتر غذا بخورید.

در عوض یک برنامه‌ی غذایی حاوی مواد مغذی و عاری از غذاهای فرآوری‌شده انتخاب کنید.

۵. گزاف‌سنجی کردن نقش ورزش

بسیاری از آدم‌ها تصور می‌کنند که ورزش سرعت متابولیسم آنها را به طرز خارق‌العاده‌ای افزایش می‌دهد. هرچند تاثیر ورزش روی سوخت و ساز قابل چشم‌پوشی نیست، اما قرار نیست که با ورزش بتوانید همه‌ی کالری‌های اضافی را بسوزانید!

۶. عدم مصرف پروتئین کافی

زمانی که قصد لاغری دارید، دریافت پروتئین کافی بسیار پراهمیت است. در مطالعات زیادی ثابت شده‌است که پروتئین به کاهش وزن کمک می‌کند به این ترتیب که سبب کم شدن اشتها، ترویج احساس سیری، کاهش کالری دریافتی و افزایش نرخ متابولیسم می‌شود. برای بهینه کردن روند لاغری، حتما غذاهای حاوی پروتئین زیاد مصرف کنید.

photo_2019-12-08_14-27-28

۷. نخوردن فیبر کافی

عدم دریافت فیبر کافی می‌تواند تاثیر منفی روی برنامه‌ی لاغری‌تان داشته باشد. مطالعات ثابت کرده‌اند که فیبر می‌تواند اشتها را کاهش بدهد و در عین حال کمک می‌کند که کالری کم‌تری را از غذاهای دیگر دریافت کنید.

۸. داشتن توقعات غیرواقع‌بینانه

داشتن هدف برای لاغری و کاهش وزن می‌تواند شما را پرانگیره نگه دارد. اما با توقعات غیرواقع‌بینانه به نتایج مثبتی دست نخواهید یافت. تحقیقات نشان می‌دهند زنان دارای اضافه وزن که انتظار از دست دادن بیشترین مقدار وزن را داشته‌اند، معمولا بعد از ۶ تا ۱۲ ماه، برنامه‌ی لاغری را به طور کلی کنار گذاشته‌اند. بنابراین هدفی واقعی برای کاهش وزن انتخاب کنید تا ناامید نشوید و به وزن ایده‌آل‌تان برسید. بهترین حالت این است که ۱۰ درصد از وزن‌تان را در طول یک سال از دست بدهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *