ویژه سلامت؛ ۱۰ روش آسان علمی بهبود متابولیسم بدن

توسط

آذر ۱۱, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲ , , ,

متابولیسم اصطلاحی است که تمام واکنش‌های شیمیایی بدن را توصیف می‌کند. این واکنش‌های شیمیایی سبب می‌شوند که بدن‌تان زنده بماند و به کار خود ادامه بدهد.

هرچه متابولیسم (سوخت و ساز بدن) بالاتر باشد، کالری بیش‌تری می سوزانید و در نتیجه کاهش وزن و لاغر ماندن برای‌تان آسان‌تر خواهد بود.

بالا بودن متابولیسم در عین حال می‌تواند به شما انرژی بدهد و باعث شود احساس بهتری داشته باشید.

در این نوشتار با ۱۰ راه آسان برای افزایش متابولیسم آشنا خواهید شد!

۱. مقدار زیادی پروتئین در وعده‌های غذایی‌تان بگنجانید

 خوردن غذا می‌تواند سوخت و ساز بدن‌تان را به مدت چند ساعت افزایش دهد به این دلیل که کالری زیادی باید هضم و جذب شود. پروتئین در این میان بیشترین تاثیر را دارد و در واقع متابولیسم را ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد در مقایسه با کربوهیدرات‌ها که متابولیسم را بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهند. به علاوه خوردن پروتئین، نرخِ کند شدن متابولیسم را که معمولا در حین از دست دادن چربی رخ می‌دهد، پایین می‌آورد.

۲. آب سرد بیشتری بنوشید

نوشیدن آب به طور موقتی سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد. اما در صورتی که آب سرد بنوشید، نرخ کالری-سوزی‌تان حتی بالاتر خواهد بود به این دلیل که بدن برای گرم کردن آب و رساندن آن به دمای نرمال، انرژی می‌سوزاند.

نوشیدن آب به طور موقتی سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد. اما در صورتی که آب سرد بنوشید.
نوشیدن آب به طور موقتی سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد. اما در صورتی که آب سرد بنوشید.

۳. تمرینات ورزشی سنگین انجام بدهید

تمرینات ورزشی متناوب با شدت بالا (HIIT ) فعالیت‌های سریع و شدید را شامل می‌شوند. این تمرینات با افزایش سرعت متابولیسم به کالری‌سوزی کمک می‌کنند، حتی زمانی که ورزش‌تان پایان یافته‌است!

۴. چیزهای سنگین بلند کنید

عضله در مقایسه با چربی به لحاظ متابولیک فعال‌تر است، و ساخت عضله می‌تواند به افزایش متابولیسم شما کمک کند؛ به این معنا که حتی در حال استراحت هم می‌توانید کالری بسوزانید. بلند کردن وزنه به عضله‌سازی کمک کرده و با افت متابولیسم که در حین برنامه‌های کاهش وزن رخ می‌دهد، مبارزه می‌کند.

۵. مدت زمان ایستادن‌تان را افزایش بدهید

بیش از حد نشستن برای سلامتی مضر است به حدی که برخی کارشناسان اثرات منفیِ آن را با سیگار کشیدن برابر می‌دانند!

در حقیقت اگر بعد از ظهر را در محل کارتان به ایستادن بگذرانید، حدود ۱۷۴ کالری می‌سوزانید! اگر هم کارتان طوری است که پشت میز می‌نشینید، گاهی بلند شوید و کمی قدم بزنید تا مدت زمان نشستن‌تان کوتاه‌تر شود.

۶. چای سبز بنوشید

چای سبز متابولیسم را ۴ تا ۵ درصد افزایش می‌دهد. این چای، مقداری از چربی ذخیره شده در بدن‌تان را به اسیدهای چرب آزاد تبدل می‌کند و نرخ چربی‌سوزی را بین ۱۰ تا ۱۷ درصد بالا می‌برد. هرچند برخی مطالعات اثر این چای را روی متابولیسم تایید نکرده‌اند. بنابراین ممکن است اثر چای سبز بر سوخت و ساز بدن کم باشد یا فقط روی برخی از آدم‌ها تاثیر بگذارد.

۷. غذاهای تند بخورید

فلفل‌ها ماده‌ای به نام کَپسایسین دارند که می‌تواند سرعت متابولیسم شما را افزایش دهد. البته، بسیاری از آدم‌ها نمی‌توانند طعمِ مقدار فلفل لازم برای بالا رفتن متابولیسم را تحمل کنند.

فلفل‌ها ماده‌ای به نام کَپسایسین دارند که می‌تواند سرعت متابولیسم شما را افزایش دهد.
فلفل‌ها ماده‌ای به نام کَپسایسین دارند که می‌تواند سرعت متابولیسم شما را افزایش دهد.

 یک مطالعه نشان داده‌است که خوردن فلفل می‌تواند در هر وعده غذا ۱۰ کالری بیشتر بسوزاند. هرچند افزودن فلفل به غذاها می‌تواند اثر کمی داشته باشد، اما در ترکیب با سایر راهکارها قطعا کمک‌کننده خواهد بود.

۷. شب‌ها خواب کافی داشته باشید

کمبود خواب با افزایش وزن و چاقی مرتبط است. این پیامد می‌تواند به دلیل اثرات منفی بی‌خوابی بر متابولیسم باشد. ثابت شده که کمبود خواب، سطح هورمون گرسنگی (گرلین) را در بدن افزایش و سطح هورمون سیری (لپتین) را کاهش می‌دهد. شاید به همین دلیل باشد که افراد دچار بی‌خوابی، مدام احساس گرسنگی دارند.

۸. قهوه بنوشید

مطالعات نشان داده‌اند که کافئین موجود در قهوه، می‌تواند نرخ متابولیسم را بین ۳ تا ۱۱ درصد افزایش دهد. قهوه نیز مانند چای سبز روند چربی‌سوزی را تسریع می‌کند.

تاثیر قهوه بر متابولیسم و چربی‌سوزی می‌تواند به کاهش و حفظ وزن کمک کند.

۱۰. از روغن نارگیل به جای روغن‌های پخت و پز استفاده کنید

روغن نارگیل بر خلاف سایر چربی‌های اشباع، چربی زنجیره متوسط بالایی دارد. این نوع چربی سرعت متابولیسم را بیشتر از چربی‌های زنجیره بلند موجود در روغن‌های پخت و پز و کَره افزایش می‌دهد. در یک مطالعه مشخص شد چربی‌های زنجیره متوسط، سوخت و ساز (متابولیسم) را تا ۱۲ درصد افزایش می‌دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *