وزارت مالیه: کمک‌های بین المللی به افغانستان از سال ۲۰۱۴ رو به کاهش بوده است

توسطروایت زنده

آذر ۱۰, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

وزارت مالیه می گوید که کمک‌‌های بین‌المللی در بخش توسعه افغانستان از سال 2010 تا سال 2018 میلادی از 15. 7 میلیارد دالر به 8.4 میلیارد دالر کاهش یافته و این رقم، 46 در صد کاهش را در کمک‌های توسعه‌ای جامعه بین‌المللی به افغانستان نشان می‌دهد.

ناهید سرابی، معین پالیسی وزارت مالیه امروز یک شنبه(10قوس) در یک نشست خبری گفت که پس از دوره انتقال، کمک‌های مالی و نظامی جامعه بین‌المللی برای افغانستان رو به کاهش بوده و دولت افغانستان روی مکانیزم‌ها و پلان‌ها برای خودکفایی کار کرده است.

سرابی افزود، حکومت افغانستان 16 مورد از مجموع 24 مورد تعهدی را که در نشست ژنو به جامعه بین‌المللی داده بود، عملی کرده و شماری از این شاخص‌ها نیز در حال تکمیل شدن است.

nahid sarabi

او ادامه داد که ۸ مورد تعهدات این نشست، مربوط شرکای بین‌المللی می‌شود که حکومت افغانستان در قسمت موثریت کمک‌ها مشترکا با آن‌ها کار می‌کند.

سرابی افزایش 27.5 درصدی کارمندان زن را در بخش خدمات و برگزاری انتخابات بیش‌ از 12 هزار شورا‌ی محلی توسط برنامه میثاق شهروندی در سطح روستاها را از جمله این تعهدات خوانده، تاکید کرد که حکومت افزون بر تعهدات نشست ژنو، تعهداتی را با برخی شرکای بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا، بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی امضا کرده است.

معین وزارت مالیه راه‌کاری‌های بدیل کمک‌های بین‌المللی را حمایت و تقویت بخش خصوصی و اخذ قرضه دانسته و گفت، وزارت مالیه برای گرفتن حدود ۸ میلیارد دالر قرضه، بدون مشورت مردم اقدام نخواهد کرد.

او اضافه کرد که عواید داخلی افغانستان در سال 2010 تقربیا 1.3 ملیارد دالر بوده، اما در سال 2018 به 2.6 میلیارد دالر افزایش یافته است و نیز مجموع مصارف عامه که در سال 2010 میلادی 17 میلیارد دالر بود، در سال 2018 به 11 میلیارد دالر رسیده که 35 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *