ویژه والدین؛ چرا کودکان تکرار را دوست دارند؟

توسط

آذر ۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

انجام چندباره کارها می‌تواند در فرایند یادگیری کودکان تاثیر مثبتی داشته باشد.

بچه‌ها دوست دارند یک داستان را چندین بار قبل از خواب بشنوند، دوست دارند با یک اسباب‌بازی مدت‌ها بازی کنند یا یک فیلم را بارها و بارها ببینند. در واقع وقتی چیزی برای‌شان جذاب است، دوست دارند آن را چندین بار تجربه کنند.

چرا بچه‌ها تا این حد تکرار کردن را دوست دارند؟ ترجیح موارد آشنا در کودکان بسیار رایج است. توسعه‌ این حالت حتی قبل از به دنیا آمدن کودک و در سه‌ ماهه سوم بارداری شروع می‌شود. در آن دوران کودک می‌تواند بچشد، بو کند، بشنود و به همین دلیل نوعی قوه‌ی تمایز را برای طعم‌های آشنا در غذای مادر که در مایعات دورش وجود دارد، به دست می‌آورد. چنین روندی در مورد صداها نیز صدق می‌کند. و این جریان بعد از به دنیا آمدنش هم ادامه خواهد یافت. کودک کم کم چهره‌ها را می‌شناسد و غالبا موارد آشنا را ترجیح می‌دهد.

ترجیح دادن چهره‌های آشنا، به مرور در کودک نوعی حس نزدیکی نسبت به کسانی ایجاد می‌کند که زمان زیادی را با او می‌گذرانند. به این ترتیب شاید عجیب نباشد که کودکان دوست دارند کتاب‌های تکراری بخوانند، فیلم‌های تکراری تماشا کنند یا یک آهنگ را هر روز بخوانند و گوش بدهند. در حقیقت شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند تکرار می‌تواند روند یادگیری کودکان را بهبود بدهد.

مطابق با تحقیقات صورت گرفته، کیفیت یادگیری بچه‌ها با خواندن چند باره یک کتاب بالاتر است. طیِ یک مطالعه یک هفته‌ای از چند کودک خواسته شد که سه داستان حاوی کلماتِ جدیدِ یکسان را بخوانند. کلمات جدید برای همه بچه‌ها یکسان بودند اما نیمی از آنها با این کلمات در یک داستان به صورت تکراری برخورد داشتند. نتیجه این بود که بچه‌ها کلمات جدیدی را که در یک داستان تکرار شده بودند، بهتر یاد گرفتند.

همین جریان در مورد بچه‌های کوچک هم صادق بود. در مطالعه‌ای مشابه با مطالعه‌ی اول، محققان یک کتاب داستان را به کودکان ۱۸ تا ۲۴ ساله نشان دادند. کتاب حاوی مراحل ساخت و تکان دادن جغجغه بود و باید ۲ تا ۴ بار برای کودکان خوانده می‌شد. نتایج این مطالعه نشان داد، کودکانی که کتاب را بیشتر شنیده بودند، فعالیت‌های قید شده در کتاب را با موفقیت بیشتری تکرار کردند. مواجهه چند باره با فعالیت‌ّهایی که در تلویزیون نمایش داده می‌شوند نیز به تقلید بیشتر از سوی کودکان منجر شد.

آدم‌ها غالبا بر این باورند که با تمرین و تکرار می‌توانند در هر کاری به تکامل برسند. و تحقیقات صورت گرفته هم به طور قطع از این تئوری پشتیبانی می‌کنند. در حقیقت مطالعات نشان می‌دهند که تکرار به طور کلی می‌تواند نقشی حیاتی در روند یادگیری داشته باشد به خصوص زمانی که پای حفظ کردن و یادگیری زبان‌های دیگر در میان باشد. شاید برخی از بزرگترها قادر باشند اطلاعات را با یک بار مواجهه نیز از بر کنند، اما کودکان دوست دارند یک فیلم را چند بار ببینند یا یک کتاب را هر شب پشت هم بخوانند و گوش بدهند به این دلیل که خط داستان را به این صورت بهتر یاد می‌گیرند و متوجه می‌شوند. این رفتار کودکان ممکن است برای بزرگترها خسته‌کننده باشد اما واقعیت این است که تکرار، شیوه‌ی‌ آنها برای یادگیری اطلاعات جدید است!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *