موفقیت های بزرگ زندگی؛ چطور از اصل ۸۰:۲۰ برای بالابردن بهره‌وری استفاده کنیم

توسط

آذر ۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

قانون ۸۰:۲۰ (هشتاد-بیست) یا اصل پارتو به یک اصل بدیهی در کسب و کار و زندگی تبدیل شده‌است. اصل پارتو نام خود را از ویلفردو پارتو، اقتصاددان ایتالیایی گرفته‌است که در سال ۱۹۸۶ کشف کرد ۸۰٪ از زمین‌های ایتالیا تحت اختیار ۲۰٪ جمعیت این کشور است.

این اصل در سال ۱۹۹۲ توسط گزارشی از برنامه‌ی پیشرفت و توسعه‌ی ملل متحد به طور برجسته‌ای مطرح شد. مطابق با این گزارش ۸۰٪ از ثروت جهان در اختیار ۲۰٪ جمعیت جهان است. کسب و کارها گزارش داده‌اند که ۸۰٪ فروش‌شان از ۲۰٪ مشتریان‌شان است و مایکروسافت کشف کرده که اگر ۲۰٪ از عیب و ایرادات رفع شوند، می‌توانند ۸۰٪ مشکلات را در نرم‌افزاشان حذف کنند.

به نظر می‌رسد که اصل پارتو در همه جای زندگی ما وجود دارد.

اما زمانی که پای خلاقیت خودمان به میان می‌آید، این اصل می‌تواند به این صورت باشد که ۸۰٪ از نتایجی که به دست آورده‌ایم، حاصلِ ۲۰٪ از تلاش‌های‌مان است. حال، ترفند کار اینجاست که کشف کنیم آن ۲۰٪ چیست و بر همین اساس بتوانیم بیشترین تلاش‌مان را روی آن متمرکز کنیم. به علاوه، باید تا جایی که امکان دارد از آن ۸۰٪ که تاثیر مثبتی روی رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه ما ندارد، بکاهیم.

خوب چطور باید چنین کاری کنیم؟

باید هدف‌تان کاملا روشن و واضح باشد

آسان‌ترین و موثرترین راه این است که بدانید دقیقا چه می‌خواهید. نتیجه‌ی مورد نظرتان چیست؟ غالبِ‌ آدم‌ها در مورد آنچه واقعا می‌خواهند به شفافیت نمی‌رسند و بنابراین غرق در انجام کارهایی می‌شوند که تاثیرِ‌ چندانی روی هدف‌شان ندارد.

به عنوان مثال اگر پروژه‌ای برای تغییر خانه‌تان دارید، صرف زمان زیاد برای بحث در مورد رنگ دیوارها، مبلمانی که دوست دارید و گل و گیاه داخلِ حیاط، تاثیری مثبتی جهت تعویض خانه‌تان نخواهد داشت.

در عوض، گفتگو در مورد اینکه خانه باید چند اتاق داشته باشد یا در کدام منطقه واقع شده باشد، اطلاعات مهم‌تری برای اقدام جدی جهت پیدا کردن خانه به شما می‌دهد. به این ترتیب خیلی سریع‌تر خانه‌ی مورد نظرتان را پیدا خواهید کرد.

پیش از آنکه هر پروژه‌ای را آغاز کنید، فهرستی از همه‌ی وظایف و کارهای لازم برای تکمیل آن آماده کنید و بعد کارهایی را که بیشترین تاثیر را در جهت رسیدن به هدف دارند، مشخص کنید. این کارها همان ۲۰٪ هستند که ۸۰٪ موفقیت‌تان را برای رسیدن به نقطه‌ی پایانی تشکیل می‌دهند بنابراین تمرکزتان را روی آن‌ها بگذارید.

نگاهی به روزهای هفته‌ی گذشته‌تان در تقویم بیندازید و ببینید کدام کارها بیشترین تاثیر را روی برنامه‌های‌تان داشته‌اند. سپس طوری برنامه‌ریزی کنید که برای هفته‌ی آینده، بیشتر تمرکزتان روی همان کارها باشد، همان ۲۰٪ که کمک‌تان می‌کند به ۸۰٪ از نتایج مد نظرتان برسید.

فکر کردن کافیست، دست به کار شوید

زمانی که کسب و کار خودتان را شکل می‌دهید، قطعا برنامه‌ریزی و توسعه‌ی ایده‌ها هم اهمیت بسیار زیادی دارند، اما یک نکته‌ی دیگر هم در این رابطه مطرح است. اگر ۸۰٪ از زمان‌تان را صرف فکر کردن و برنامه‌ریزی کنید، کسب و کارتان راه‌اندازی نخواهد شد!

آدم‌های زیادی هستند که در مورد کاری که می‌خواهند انجام بدهند برنامه‌ریزی و فکر می‌کنند، اما دست به کار نمی‌شوند. زمانی که ۸۰٪ از زمان‌تان را صرف کار و ۲۰٪ را صرف برنامه‌ریزی کنید، شاهد نتایج مثبت خواهید بود.

منتظر یک لحظه‌ی خاص برای شروع نباشید. از خودتان بپرسید: امروز چه کار می‌توانم بکنم که به ۸۰٪ از نتیجه‌ی مورد نظرم دست پیدا کنم؟

از تقویم استفاده کنید و ببینید که زمان‌تان را چطور سپری کرده‌اید

زمانی که پای چگونگی صرف زمان در طول هفته به میان می‌آید، تقویم شما، قدرتمندترین ابزار تجزیه و تحلیل است. اگر متوجه شدید که زمان زیادی را در جلسات و در حال رسیدگی به مسائل همکاران سپری می‌کنید، در واقع روی آن ۲۰٪ که در رسیدن به هدف اهمیت دارند، متمرکز نیستید.

در صورتی که فعالیت‌های موثر در رسیدن به ۸۰٪ از هدف‌تان را نوشته‌اید، تقویم را آخر هفته بررسی کنید و ببینید کجاها زمان‌تان را گذرانده‌اید. به این ترتیب می‌توانید به نتایج مستدلی برسید و تمرکزتان را روی فعالیت‌هایی بگذارید که مثبت‌ترین نتیجه را برای‌تان رقم می‌زنند.

بکوشید کارهایی را که تاثیر زیادی روی نتایج‌تان ندارند، حذف کنید، مثلا می‌توانید آنها را به اشخاص دیگری بسپارید (برون‌سپاری) و خودتان زمان بیشتری را روی فعالیت‌ّهای پراهمیت صرف کنید. در نتیجه، زمان‌تان را به بهترین نحو ممکن سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

مهم‌ترین نکته این است که برای سود جستن از اصل ۸۰:۲۰ باید به طور دقیق بدانید که در طول روز زمان‌تان را چطور سپری می‌کنید.

نکات پایانی

به این ترتیب اگر می‌خواهید اصل ۸۰:۲۰ برای شما موثر واقع شود، این نکات را در خاطر داشته باشید:

– هدف‌تان را واضح و روشن تعیین کنید. موفقیت در چشم شما چیست؟ بعد به دقت ۲۰٪ از گام‌هایی که ۸۰٪ از مسیر رسیدن به هدف را تشکیل می‌دهند، مشخص کنید.

– زمانی را که صرف فکر کردن در مورد انجام کار می‌کنید کاهش بدهید و دست به کار شوید.

– مشخص کنید که هفته‌ی گذشته کدام کارها را انجام داده‌اید که بیشترین تاثیر را روی هدف‌تان داشته‌اند. برای هفته‌ی آینده، تمرکز بیشتری روی آن کارها داشته باشید. به این ترتیب که آنها را روی تقویم، اولویت‌بندی و زمان‌بندی کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *