فیفا: جلو دخالت قوای امنیتی برای مهار اعتراضات مردمی و مدنی گرفته شود!

توسطروایت زنده

آذر ۶, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان “فیفا” از مسوولین و مقامات امنیتی خواسته است تا از دخیل شدن قوای امنیتی برای مهار اعتراضات مردمی و مدنی جلوگیری کنند.

فیفا امروز چهارشنبه(6قوس) از وضعیت فعلی انتخابات نگرانی کرده و گفته است: “کمیسیون انتخابات باید در مورد تاخیر در اعلان نتایج ابتدایی انتخابات و ناتوانی در رعایت تقویم انتخاباتی و مدیریت به موقع مراحل پس از انتخابات، بسته ماندن شماری از دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات و عدم اجرایی شدن مرحله تفتیش و بازشماری در این ولایات، تهدید کارمندان ولایتی کمیسیون در شمار محدودی از ولایات توسط افراد بانفوذ، عدم توانایی کمیسیون برای اطلاع رسانی دقیق در مورد آمار و ارقام انتخاباتی شامل رقم واضح و غیر قابل تغییر مشارکت رای دهندگان در روز انتخابات، آرای معتبر و غیرمعتبر و نحوه برخورد با اعتراضات شماری از تکت های انتخاباتی، وضاحت لازم را ارایه دهد و تصامیم اخیر خود را نزد افکار عمومی، شرح و تفسیر نمایند.”

فیفا افزوده است که از دوامدار شدن وضعیت نامعلوم و تاخیر مکرر در اعلان نتایج انتخابات نگران است و آن را به سود و سلامت انتخابات نمی داند.

این نهاد آغاز روند بازشماری آرا قبل از رسیدگی به موارد اعتراضی تکت های انتخاباتی از سوی کمیسیون انتخابات را عامل اصلی جنجالی شدن وضعیت فعلی انتخابات دانسته، آن را مدیریت متناقض رویدادهای انتخاباتی توسط کمیسیون مستقل انتخابات خوانده است.

فیفا تصمیم تکت های انتخاباتی مبنی بر عدم مشارکت شان در روند بازشماری و تفتیش آرا را یک خلاء جدی برای تامین شفافیت و حضور معنی دار ناظرین آنان در تمام مراحل دانسته است.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان بسته شدن دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات از سوی معترضین را راه حل برای رسیدگی به اعتراضات تکت های انتخاباتی ندانسته، اضافه کرده که این روش می تواند وضعیت فعلی انتخابات را بغرنج تر ساخته و تجربه انتخابات پارلمانی 1397 را تکرار کند.

fefa

این نهاد همچنان از معترضین خواسته است که اجازه کار برای کمیسیون مستقل انتخابات در ولایات را بدهند و به اعتراضات خود پایان دهند. تمامی تکت های انتخاباتی نظارت شان را از روند بازشماری آرا دوباره آغاز و از مراحل باقی مانده نظارت کنند.

فیفا در ادامه تاکید کرده که کمیسیون مستقل انتخابات گفتمان تخنیکی را، با حضور نهادهای ناظر، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سایر نهادهای بین المللی همکار در عرصه انتخابات، دایر و به بررسی خواسته های معترضین به صورت قانونی بپردازد و نیز اطلاعات دقیق و کامل را در دسترس نهادها، احزاب سیاسی، تکت های انتخاباتی و مردم در خصوص جزییات فرایندها و تصامیم اخیرشان، شریک سازد.

این نهاد از همچنان از نیروهای امنیتی خواهان محافظت و تامین امنیت مواد و دفاتر انتخاباتی شده، تصریح کرده است که مسوولین و مقامات امنیتی از دخیل شدن قوای امنیتی برای مهار اعتراضات مردمی و مدنی جلوگیری کنند.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان علاوه کرده است که کمیسیون شکایات انتخاباتی، نباید منفعلانه عمل کند و این کمیسیون مبتنی بر صلاحیت های قانونی خود، باید در مواقع لازم موضع گرفته و اقدامات لازم را انجام دهد.

به باور فیفا، سکوت و حاشیه نشینی کمیسیون شکایات انتخاباتی می تواند به مثابه شانه خالی کردن از مسوولیت های قانونی محسوب شود.

فیفا در حالی از نیروهای امنیتی خواسته است که در روند حرکت های اعتراضی و مدنی دخالت نکند که اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع چندی قبل هشدار داده بود که اجازه هیچ خشونتی را در روند انتخابات نمی دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *