ارتباط شگفت انگیز بین خواب و حمله قلبی

توسط

آبان ۲۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

تحقیقات ارتباطی را بین تغییراتی که  در روند خواب‌ رخ می‌دهد و سلامت قلب پیدا کرده‌اند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ انجام شده‌است، رابطه بین خواب و حمله قلبی را نشان داد. مطابق با این مطالعه در پاییز که برخی کشورهای جهان زمان‌شان را یک ساعت عقب می‌کشند، نرخ سکته و حملات قلبی تا ۲۱٪ پایین می‌آید! این خبر خوبی است، اما خبر بد اینکه در بهار، زمانی که ساعت‌ها را جلو می‌کشند و یک ساعت از مدت زمان خواب کاسته می‌شود، نرخ رخ دادن حملات قلبی تا ۲۴٪ افزایش می‌یابد.

این مطالعه اهمیت خواب را برای سلامت قلب اثبات می‌کند. به طور کلی، با داشتن خواب کافی شبانه، ریسک رخ دادن سکته و حملات قلبی در شما کاهش خواهد یافت. به عنوان مثال، یک مطالعه بزرگ که روی نیم میلیون نفر انجام شد، نشان داد احتمال رخ دادن حمله قلبی در کسانی که شب‌ها ۶ ساعت یا کمتر می‌خوابیدند، در مقایسه با کسانی که بین ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه داشتند، ۴۸٪ بیشتر بود.

کیفیت و مدت خواب ما با سلامت قلب‌مان مرتبط است.
کیفیت و مدت خواب ما با سلامت قلب‌مان مرتبط است.

اما چرا کیفیت و مدت خواب ما با سلامت قلب‌مان مرتبط است؟

دانشمندان هنوز هم مشغول تحقیق در این زمینه هستند. یکی از دلایل چنین رابطه‌ای می‌تواند این باشد که وقتی خواب کافی نداریم، بدن‌مان زمان زیادی را در حالت استرس‌زایِ «جنگ و گریز» سپری می‌کند. به این ترتیب سطح هورمون کورتیزول در بدن‌مان افزایش می‌یابد. دلیل دیگر این است که خواب، به قلب ما فرصتی برای استراحت می‌دهد، دقیقا همان تاثیری که روی سایر قسمت‌های بدن دارد. زمانی که می‌خوابیم، ضربان قلب‌ و فشار خون‌مان کاهش می‌یابد و بنابراین فشار کمتری روی قلب خواهد بود.

در واقع ریسک بروز حمله قلبی در کسانی که به طور منظم بیش از ۹ ساعت خواب شبانه دارند، بیشتر از کسانی است که شب‌ها ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابند.
در واقع ریسک بروز حمله قلبی در کسانی که به طور منظم بیش از ۹ ساعت خواب شبانه دارند، بیشتر از کسانی است که شب‌ها ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابند.

اما یک نکته را فراموش نکنید، خواب بیش از حد هم می‌تواند به اندازه‌ی کمبود خواب مضر باشد. در واقع ریسک بروز حمله قلبی در کسانی که به طور منظم بیش از ۹ ساعت خواب شبانه دارند، بیشتر از کسانی است که شب‌ها ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابند. البته این لزوما بدان معنا نیست که خواب برای قلب مضر است. در واقع این احتمال وجود دارد که برخی بیماری‌های جدی‌تر مثلِ آپنه‌ی خواب، هم سبب طولانی‌تر شدن خواب‌ می‌شوند و هم روی قلب فشار وارد می‌کنند. به هر روی اگر شب‌ها بیش از ۹ ساعت خواب دارید، باید با داکتر مشورت کنید تا احتمال وجود هر گونه مشکل جدی رد شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *