رژیم غذایی مفید؛ ۳ توصیه که سالم‌تر غذا بخوریم

توسط

آبان ۲۱, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲

احتمالا در مورد ساعت زیستی بدن چیزهایی می‌دانید: ریتم شبانه‌روزی بدن که سیگنال‌های شیمیایی را در زمان‌های خاصی از روز ارسال کرده و به این ترتیب کمک می‌کند که بخوابید، بیدار شوید و سایر فعالیت‌ها را انجام بدهید. نکته‌ی جالب توجه این است که بدن شما «ساعت غذایی» هم دارد!

مطالعات روی حیوانات و انسان‌ها نشان داده‌اند که غذا خوردن به صورتِ ناسازگار با ساعت درونی‌تان، مسبب بروز بیماری‌ها و اضافه وزن است. به همین دلیل، اهمیت زیادی دارد که رژیم غذایی‌تان هماهنگ با ساعت درونی‌تان باشد. برای رسیدن به این هدف سه نکته‌ی زیر را دنبال کنید:

مطالعات روی حیوانات و انسان‌ها نشان داده‌اند که غذا خوردن به صورتِ ناسازگار با ساعت درونی‌تان، مسبب بروز بیماری‌ها و اضافه وزن است.
مطالعات روی حیوانات و انسان‌ها نشان داده‌اند که غذا خوردن به صورتِ ناسازگار با ساعت درونی‌تان، مسبب بروز بیماری‌ها و اضافه وزن است.

۱. غذا خوردن‌تان را به مدت زمانی که خورشید هنوز در آسمان است، محدود کنید، یعنی حدودا ۱۲ ساعت در طول روز مجاز به خوردن هستید.

۲. بیشتر حجم غذای‌تان را صبح و اواسط روز مصرف کنید نه دیرتر!

۳. رژیم غذایی هر روزتان را مشخص و تثبیت کنید.

این دنیا پر از تضاد است! و بدن ما هم در این میان مستثنی نیست! مثلا اینکه ما شب‌ها بیشتر از هر زمان دیگری احساس گرسنگی داریم، اما واقعیت این است که وقتی زودتر غذا می‌خوریم، بدن‌مان شرایط بهتری دارد. مغز ما نیز عاشق تازگی و تفاوت است. هر چیز متفاوتی ما را هیجان‌زده می‌کند و آنچه سبب هیجان در ما می‌شود، هورمون‌های حسِ خوب را به سمت مغزمان سرازیر می‌کند!

اما در اینجا یک نکته وجود دارد: بدن ما خوردنِ بی‌برنامه را دوست ندارد. بدن ما ثبات می‌خواهد. به همین دلیل، بین مغز و بدن، نوعی مبارزه ایجاد می‌شود. اما در صورتی که غذا خوردن‌تان ریتم پایداری داشته باشد، اوضاع سلامتیتان نیز بهتر خواهد بود.

هدفِ ساعت زیستی بدن، بهینه کردن تعادل انرژی است. این سیستم با آماده کردن بدن برای برخی فعالیت‌ها در زمانِ درست، عملکرد خود را انجام می‌دهد. یکسان نگه داشتن اندازه‌ی وعده‌های غذایی، سبب می‌شود که روند غذا خوردن‌تان با ساعت زیستی هماهنگ باشد.

یکسان نگه داشتن اندازه‌ی وعده‌های غذایی، سبب می‌شود که روند غذا خوردن‌تان با ساعت زیستی هماهنگ باشد.
یکسان نگه داشتن اندازه‌ی وعده‌های غذایی، سبب می‌شود که روند غذا خوردن‌تان با ساعت زیستی هماهنگ باشد.

یک مطالعه‌ی جالب نشان داد که احتمال بروز سندروم متابولیک (اختلالی که در اثر آن فشار خون و قند خون بالا می‌رود) و افزایش سایز کمر در کسانی که حجم کالری دریافتی‌شان را مدام تغییر می‌دهند، بالاتر است. مطالعه‌ی دیگری نشان داد که غذا خوردن نامنظم به افزایش مقاومت انسولین و بالاتر رفتن سطح کلسترول بد منجر می‌شود.

بکوشید همه‌ی وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها را به یک اندازه و در زمان ثابتی در طول روز میل کنید. این روند مانع گرفتنِ تصمیمات غلط در رابطه با خوردن می‌شود. از پیش برنامه بریزید، ساده بگیرید و آنچه را که دوست دارید و برای‌تان فایده دارد، انتخاب کنید. خواهید دید که خیلی زود در مسیر سالم‌خواری قرار خواهید داشت!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *