پس از استعفای ربانی؛ رییس جمهور به دنبال تسریع روند اصلاحات در وزارت خارجه

توسطفریدون حسنی

آبان ۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

رییس جمهور غنی در دیدار با معینان وزارت خارجه می گوید در رابطه به تسریع روند اصلاحات در این وزارت، تصامیم جدی اتخاذ، و هدایات لازم داده خواهد شد.

ارگ ریاست جمهوری امروز سه‌شنبه(7عقرب) گفته است که رییس جمهور شام روز گذشته به صورت جداگانه با معینان سیاسی، منابع و اداره و امور اقتصادی وزارت امورخارجه دیدار و طرح های اصلاحی آنان را برای آوردن اصلاحات در این وزارت مورد بررسی قرار داد.

ارگ افزوده است که در این دیدار رییس جمهور غنی ضمن قدردانی از ارایه طرح های اصلاحی معینان وزارت امور خارجه، گفته است: “این طرح ها به صورت مفصل مطالعه می گردند و ممکن است به زودی طی یک جلسه مشترک با معینان وزارت امورخارجه، در رابطه به تسریع روند اصلاحات در آن وزارت، تصامیم جدی اتخاذ و هدایات لازم داده خواهد شد”.

اصلاحات در وزارت خارجه؛ معضلی در حکومت وحدت ملی

اشرف غنی در حالی از تسریع اصلاحات در وزارت خارجه خبر داده است که در این اواخر اصلاحات در این وزارت به معضلی در حکومت وحدت ملی تبدیل شده بود.

رییس جمهور غنی به تاریخ 24 ماه اسد پس از گزارش نهاد میک در مورد عملکرد وزارت خارجه که گفته بود روند استخدام و اعزام کارمندان این وزارت به خارج از کشور شفاف نیست، طی یک فرمان، هیاتی را برای بررسی عمل‌کرد وزارت خارجه تعیین کرد، اما ورود این هیات با ممانعت صلاح الدین ربانی، سرپرست پیشین این وزارت همراه شد.

ارگ ریاست جمهوری امروز سه‌شنبه(7عقرب) گفته است که رییس جمهور شام روز گذشته به صورت جداگانه با معینان سیاسی، منابع و اداره و امور اقتصادی وزارت امورخارجه دیدار و طرح های اصلاحی آنان را برای آوردن اصلاحات در این وزارت مورد بررسی قرار داد
ارگ ریاست جمهوری امروز سه‌شنبه(7عقرب) گفته است که رییس جمهور شام روز گذشته به صورت جداگانه با معینان سیاسی، منابع و اداره و امور اقتصادی وزارت امورخارجه دیدار و طرح های اصلاحی آنان را برای آوردن اصلاحات در این وزارت مورد بررسی قرار داد

 این فرمان رییس جمهور شامل بررسی چگونگی رعایت اسناد تقنینی در قسمت سفرهای وزیر امورخارجه و چگونگی شفافیت حساب‌دهی مصارف سفر در این وزارت می شد.

اما پس از تنش ها میان وزارت خارجه و ارگ بر سر این فرمان، ریاست اجرایی حکومت به تاریخ 14 سنبله با صدور فرمانی اجرایی، این فرمان ریاست جمهوری را به حالت تعلیق درآورد.

عبدالله عبدالله در حکم اش گفته بود که با توجه به زمان کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری، اقداماتی مثل بررسی کارکرد وزارت امورخارجه، بیش از کار مبتنی بر اصلاحات، جنبه کمپاینی دارد و تطبیق آن تا تشکیل حکومت انتخابی بعدی باید به تعویق افتد.

تنش ها بر سر اظهارات سخنگوی وزارت خارجه

پس از این تنش ها، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، موج تنش دیگری را میان وزارت خارجه و ارگ ریاست جمهوری ایجاد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد گفتگوهای صلح و سفر زلمی خلیلزاد به پاکستان به رسانه ها گفته بود: “احتمالأ ما به‌زودی شاهد از سرگیری گفت‌وگوها میان طالبان و طرف‌های دیگر و جمهوری اسلامی افغانستان باشیم”.

صبغت الله احمدی همچنان حضور هیأت افغانستان به ریاست مشاور امنیت ملی رییس جمهور، در ۷۴مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را ضعیف و کمرنگ خوانده بود که بعدا این اظهارات او از سوی معین سیاسی وزارت خارجه رد گردید.

پس از این تناقض گویی ها، سخنگوی ریاست جمهوری اظهارات سخنگوی وزارت خارجه را شخصی عنوان کرد و ریاست جمهوری نیز طی فرمانی، صبغت الله احمدی را برکنار کرد، اما سخنگوی وزارت خارجه پس از برکناری، و در دستوری مجدد از سوی ریاست اجرایی حکومت، به کارش ادامه داد. ریاست اجرایی حکومت تاکید کرد که صبغت الله احمدی تا پایان کار حکومت وحدت ملی به کار خود ادامه می دهد.

استعفای صلاح الدین ربانی

سر انجام این همه تنش ها، صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه به تاریخ 1 عقرب از سمت اش استعفا کرد.

وی دلیل استعفایش را مطلوب نبودن فضایی کاری در حکومت وحدت ملی و ایجاد شبه ساختارهای موازی عنوان کرد.

ربانی همچنان اضافه کرده بود که در پنج سال با ساختار دولت همچون یک انجوی شخصی برخورد سلیقه ای صورت می گرفت و کلیت دولت آگاهانه و ناآگاهانه تخریب شده و  همه‌ این وضعیت را به خاطر تعهدی که در برابر مردم داشته، تحمل کرده است.

اما عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت در نشست شورای وزیران گفت که علاقه مند بود تا صلاح الدین ربانی تا پایان کار حکومت وحدت ملی به وظیفه اش ادامه دهد.

این استعفا پس از اعلام از سوی ربانی، توسط رییس جمهور نیز مورد پذیرش قرار گرفت و منظور شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *