حکومت داری خوب بدون دسترسی به اطلاعات ناممکن است

توسطروایت زنده

مهر ۱۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

عین الدین بهادری، رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات می‌گوید، حاکمیت قانون، حکومت داری خوب و مبارزه علیه فساد اداری بدون تقویت و ترویج فرهنگ دسترسی به اطلاعات ناممکن است.

کمیسیون دسترسی به اطلاعات به همکاری سازمان یونسکو، امروز چهارشنبه(17میزان) از روز جهانی دسترسی به اطلاعات، با حضور مقام های حکومتی، مسوولان رسانه ها و نهادهای جامعه مدنی، در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت در کابل تجلیل کرد.

بهادری در سخنانی در این نشست، از انکشاف تشکیل کمیسیون دسترسی به اطلاعات، راه اندازی چندین برنامه آگاهی دهی در زمینه چگونگی دسترسی مردم به اطلاعات و تدوین هشت طرزالعمل کاری به عنوان کارکردهای عمده این کمیسیون یاد کرد و افزود، تلاش برای ایجاد استراتژی 5 ساله دسترسی به اطلاعات، جریان دارد.

در همین حال سید آقاحسین فاضل سانچارکی، معین امور نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که حکومت در پنج سال گذشته قدم های اساسی در زمینه دسترسی به اطلاعات برداشته و در راستای دفاع از حقوق خبرنگاران و رسیدگی به پرونده های خشونت علیه خبرنگاران، سهولت هایی را ایجاد کرده است.

IEC

او گفت، کمیته مشترک حکومت و رسانه ها، در کنار کمیسیون دسترسی به اطلاعات توانسته است در طول دو سال گذشته تمام پرونده های خشونت علیه خبرنگاران را که از 16 سال به این سو باقی مانده بود، نهایی سازد.

از سوی هم محمد نعیم نظری، معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بر اهمیت دسترسی مردم به اطلاعات تاکید کرد و گفت، مردم باید اطلاعات کافی از فعالیت های ادارات و مسوولان داشته باشند تا با استفاده از حقوق شهروندی شان در عرصه های مشارکت سیاسی، تصمیم های آگاهانه بگیرند.

ناصر تیموری، معاون سازمان دیدبان شفافیت افغانستان نیز از دستاوردها در زمینه دسترسی به اطلاعات ابراز خوشبینی کرد.

او افزود، بررسی آنان نشان می دهد که میزان دسترسی به اطلاعات به خصوص در زمینه نظارت از پروژه های ساختمانی، اکنون به 99 درصد رسیده است.

توبی لنزر، معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان نیز در این مراسم تعهد سپرد که دفتر یوناما به فراهم سازی همکاری های تخنیکی اش در زمینه دسترسی به اطلاعات، ادامه می دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *