ادعای پیروزی عبدالله؛ از کنایه‌های سیاسی تا واکنش‌های کمیسیون‌های انتخاباتی

توسطفریدون حسنی

مهر ۹, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

ادعای پیروزی عبدالله عبدالله، رییس تیم انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی در یک کنفرانس خبری با کنایه‌های سیاسی داخلی و واکنش‌های کمیسیون‌های انتخاباتی همراه شده است.

عبدالله عبدالله عصر روز گذشته(دوشنبه، 8میزان) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم نمی‌رود و تیم او حکومت آینده را تشکیل می‌دهد.

او در این کنفرانس خبری افزود: “مشغول جمع‌آوری آرا بودیم و به این نتیجه رسیدیم که رأی ما بلند است و با این‌که در روزهای آینده جلو تقلبات گرفته شود، رأی ما به مراتب بلند‌تر می‌شود.”

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنان با انتقاد از عملکرد اداره احصاییه مرکزی در روند انتخابات، از کمیسیون انتخابات خواست جلو مداخله این اداره در کار این کمیسیون را بگیرد و آرای بدون بایومتریک را مدار اعتبار ندانند.

ادعای پیروزی عبدالله عبدالله، رییس تیم انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی در یک کنفرانس خبری با کنایه‌های سیاسی داخلی و واکنش‌های کمیسیون‌های انتخاباتی همراه شده است
ادعای پیروزی عبدالله عبدالله، رییس تیم انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی در یک کنفرانس خبری با کنایه‌های سیاسی داخلی و واکنش‌های کمیسیون‌های انتخاباتی همراه شده است

واکنش تیم رقیب

ساعتی پس از این کنفرانس، امرالله صالح، معاون اول تیم انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری رییس‌جمهور غنی، در واکنش به ادعای پیروزی عبدالله عبدالله، در یک کنفرانس خبری گفت، تنها نهادی که حق داوری برنده و بازنده انتخابات را دارد، کمیسیون‌های انتخاباتی است و “نه به خود و نه به تیم‌های رقیب اجازه می‌دهیم که داور انتخابات شوند و به جای کمیسیون‌های انتخاباتی، درباره‌ انتخابات، داوری و قضاوت خیابانی کنند”.

گرچند صالح برخلاف گفته‌هایش، خود نیز در این کنفرانس خبری ادعای پیروزی کرد. وی افزود: “آرای تیم دولت‌ساز بلندتر از آرای سایر تیم‌های انتخاباتی است و تیم دولت‌ساز از روند انتخابات تاکنون حدود ۱۰۰ شکایت در کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی ثبت کرده است”.

وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار تأکید کرد که بر اساس اطلاعات آن‌ها، آرای تیم دولت‌ساز، این‌بار سیل‌‌آسا خواهد بود.

کنایه سیاسی عطامحمد نور

عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان، والی پیشین بلخ و مخالف عبدالله عبدالله نیز ساعتی پس از کنفرانس مطبوعاتی رییس تیم انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی، با کنایه به عبدالله در برگه فیس‌بوک‌اش نوشت که در پنج سال آینده برای بار چهارم نیز بخت‌اش را بیازماید: “می‌دانم تحمل شکست خیلی سخت است، چون در چهل سال مبارزه گاهی من هم تکرارا شکست را دیده‌ام، با رنگ و چهره‌هاى افکنده از غم می‌گویند ما پیروز هستیم. عجب!؛ لطفا برای بار چهارم در پنج سال بعد به انتخابات آمادگی گرفته و بخت خود را بیازمایید؛ براى گرفتن ریاست اجراییه، دیگر ملت حوصله برآمدن به خیابان‌ها را ندارند”.

کمیسیونهای انتخاباتی

دقایق پس از ادعای پیروزی زودهنگام عبدالله عبدالله، حبیب‌الرحمن ننگ، رییس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات به رسانه گفت؛ هیچ نامزد انتخاباتی حق ندارد پیروزی خود را اعلان کند و این حق کمیسیون انتخابات است که بعد از بررسی تمام نتایج، نامزد برنده را اعلان نماید.

زهره بیان شینواری، رییس کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی نیز در کنفرانس خبری عصر روز گذشته از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری خواست که از پیش‌داوری در مورد نتایج انتخابات خودداری نمایند و بگذارند که کمیسیون‌های انتخاباتی وظایف‌شان را مطابق قانون انتخابات انجام دهند.

او همچنان این اقدام برخی از کاندیدان را مخشوش‌کننده افکار عامه خواند.

تذکرهای جامعه جهانی

این اظهارات عبدالله عبدالله در حالی مطرح شده است که چندی قبل نیز هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان “یوناما” نیز بر برخورد مسوولانه تمام گروه‌ها در مرحله پیش روی انتخابات تاکید کرده و گفته بود، تنها کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌تواند آمار رسمی شمار اشتراک‌کنندگان در انتخابات را به نشر برساند؛ یوناما در مورد آمار اشتراک‌کنندگان در انتخابات نظری نداشته و نخواهد داشت و در انتظار اعلام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌باشد.

از طرف دیگر، عبدالله عبدالله در شرایطی روز دوشنبه(8 میزان) از پیروزی زودهنگام خود در انتخابات خبر داد که صبح همان‌روز، وزارت خارجه امریکا نیز در بیانیه‌ای از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواسته بود از هر گونه اعلام نتیجه زودهنگام خودداری کنند.

وزارت خارجه امریکا در بیانیه روز  دوشنبه خود تأکید کرده که نامزدان و رای‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا زمان اعلان نتایج نهایی انتخابات توسط کمیسیون انتخابات، از پیش‌داوری‌ها در مورد این نتایج خودداری کنند. این وزارت هم‌چنین از رهبران حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان خواسته است در برابر مردم، شفاف و حساب‌ده باشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *