جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

مسیر انتخابات ریاست جمهوری بدخشان؛ شهروندانی که هنوز انگیزه‌ و باور به انتخابات ریاست جمهوری دارند

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

در ادامه گزارش های ولایتی از چگونگی وضعیت انتخابات، ولایت بدخشان نیز از جمله ولایاتی است که در آن امنیت یکی از چالش‌ها در مسیر انتخابات بوده و کمپاین‌های انتخاباتی نیز مانند دیگر ولایات در آن کمرنگ می‌باشد.

در این ولایت نیز تنها تیم ثبات و همگرایی و دولت ساز دفاتر کمپاینی داشته و فقط گلبدین حکمتیار به صورت حضوری در آن سفر داشته است.

در تازه ترین تحولات امنیتی در این ولایت، گزارش ها می رساند که نیروهای امنیتی توانسته‌اند ولسوالی‌های وردوج، یمگان، اطراف ولسوالی جرم و ولسوالی کران و منجان را از مخالفین مسلح تصفیه کرده و کنترول آن را به دست گیرند.

این ولسوالی‌ها و ساحات بدخشان از جمله مناطقی است که در سال های اخیر به دست مخالفین مسلح بوده است.

اما نکته دلخراش انتخاباتی بدخشان در این است که ساکنین ساحات گفته شده، از حق رای در دوره جدید انتخابات ریاست جمهوری محروم می‌باشند.

در تازه ترین تحولات امنیتی در این ولایت، گزارش ها می رساند که نیروهای امنیتی توانسته‌اند ولسوالی‌های وردوج، یمگان، اطراف ولسوالی جرم و ولسوالی کران و منجان را از مخالفین مسلح تصفیه کرده و کنترول آن را به دست گیرند
در تازه ترین تحولات امنیتی در این ولایت، گزارش ها می رساند که نیروهای امنیتی توانسته‌اند ولسوالی‌های وردوج، یمگان، اطراف ولسوالی جرم و ولسوالی کران و منجان را از مخالفین مسلح تصفیه کرده و کنترول آن را به دست گیرند

 صد هزار نفر محروم از حق رای

همان طور که اشاره شد این ساحات بدخشان، قسمت‌هایی است که مدت چندین سال به دست طالبان و مخالفین مسلح بوده و دولت بر آن کنترولی نداشته است. به این دلیل اکنون مردم این مناطق نمی‌توانند در روز انتخابات ریاست جمهوری با وجود این که در تسلط دولت قرار دارد، سهمی داشته باشند.

احمد جاوید مجددی، عضو شورای ولایتی بدخشان به خبرنامه گفت: “تنها مشکلی که اکنون خیلی پررنگ است محروم شدن ساکنین ولسوالی‌هایی است که به تازگی تحت کنترول نیروهای امنیتی درآمده است. زیرا در زمان ثبت نام‌ها زمینه فراهم نبود تا مردم بتوانند تذکره‌های خود را استیکر بزنند اما اکنون این مردم که هماهنگی صورت گیرد تا حتی برای چند روز به صورت استثنا برای آنان پروسه ثبت نام فراهم شود و آنان بتوانند در انتخابات شرکت کنند.”

او گفت با این که با مقامات ولایتی صحبت کرده‌اند اما هنوز جواب درستی دریافت نکرده‌اند.

فرامرز منگل، رئیس کمیسیون انتخابات ولایت بدخشان در این مورد به خبرنامه گفت: “ولسوالی های که جدیدا به تصرف دولت درآمده و قبلا برای مدت طولانی به دست طالبان بود از روند ثبت نام مانده‌اند. یکی از این ولسوالی‌ها که کران و منجان است تعدادی مراکز ثبت نام در آن فعال بود و انتخابات نیز در آن برگزار می‌شود اما باقی ولسوالی‌ها در این مدت کم مانده به انتخابات نمی‌تواند شامل پروسه رای دهی شوند.”

این ولایت در زمان ثبت نام تقویتی نیز شاهد ثبت نام 10 هزار نفر از مردم بدخشان بود و عده‌یی بیشتر آنان از این روند محروم مانده‌اند.

10 مرکز با تهدیدات بلند امنیتی

در ولایت بدخشان 271 مرکز برای پروسه رای‌دهی تثبیت شد بود که از این بین فقط در 261 مرکز آن مردم می‌توانند به پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

اما آنچه از گفته‌های مسئولین کمیسیون انتخابات در بدخشان برمی‌آید در 271 مرکز مواد انتخاباتی و تمام آمادگی‌ها گرفته شده ولی به دلیل تهدیدات امنیتی بلند 10 مرکز آن مسدود بوده و در جریان انجام عملیات‌های پاکسازی، نیروهای امنیتی سعی دارند تا در روز انتخابات این مراکز نیز برای شهروندان بدخشانی باز گردد.

در ولایت بدخشان 271 مرکز برای پروسه رای‌دهی تثبیت شد بود که از این بین فقط در 261 مرکز آن مردم می‌توانند به پای صندوق‌های رای حاضر شوند
در ولایت بدخشان 271 مرکز برای پروسه رای‌دهی تثبیت شد بود که از این بین فقط در 261 مرکز آن مردم می‌توانند به پای صندوق‌های رای حاضر شوند

این 10 مرکز مسدود در ولسوالی‌های فیض آباد، ارغنج خواه، راغستان، کشم و تگاب موقعیت دارد.

کمیسیون انتخابات ولایت بدخشان تمام مواد حساس و غیرحساس انتخاباتی در این ولایت را به دست آورده و به 13 ولسوالی توسط پروازهای هوایی این مواد انتقال داده شده است. در همین حال به گفته مسولان مرحله انتقال مواد به 13 ولسوالی دیگر نیز در روزهای نزدیک انجام خواهد شد.

کمیسیون انتخابات بدخشان همچنان توانسته تا استخدام مامورین، آمرین و مبلغین خود را تکمیل کرده و کارمندان خود را به ساحه اعزام کند.

آقای منگل در این زمینه گفت: “تقریبا در حدود 80-85 فیصد کارمندان ساحوی ما از طریق هوا به مناطق مربوطه انتقال داده شده است و از فردا آموزش کارمندان در ولسوالی‌ها و استخدام کارمندان موقت نیز تکمیل خواهد شد. اما فقط در قسمت استخدام موقت با کمبود کارمند طبقه اناث مواجه هستیم که سعی داریم از طریق علما و متنفذین قومی در زودترین فرصت موضوع را حل کنیم.”

360 هزار رای دهنده

اکنون کمیسیون انتخابات در بدخشان حدود 104 نفر مامور، 26 نفر آمر و 53 نفر مبلغ را استخدام کرده‌ و در حدود 6 هزار کارمند سا‌حوی که شامل مدیران مرکز و رئیسان محل می شود استخدام شده‌اند.

این ولایت با 271 مرکز رای‌دهی، 1093 محل رای‌دهی دارد که بیشتر مراکز آن در فیض‌آباد، ارگو، کشم، یفتل و یاوان موقعیت دارد.

با همه این ها اما چالش‌های انتخاباتی ولایت بدخشان، تنها به مسائل امنیت ختم نمی‌شود.

سیدعمر باهیر، فعال مدنی ولایت بدخشان به خبرنامه از وضعیت عبور و مرور مردم گفته اشاره به راه‌های صعب‌العبوری دارد که با دور بودن مراکز رای دهی برای تعدادی از شهروندان، حضور مردم را در روز انتخابات با مشکل مواجه می‌کند.‌ال

مقامات ولایت بدخشان می گویند با این که تهدیدات امنیتی تا یک هفته قبل در این ولایت بالا بوده اما با تصرف کران و منجان از سوی نیروهای دولتی، تهدیدات امنیتی این ولایت به 30 درصد کاهش یافته است.

سناالله روحانی، سخنگوی پولیس بدخشان در این زمینه به خبرنامه گفت: “همه بخش‌های امنیتی ولایت سعی دارند تا برای روز انتخابات آمادگی خود را داشته باشند. و ما حالا با کنترول ولسوالی کشم و تگاب مراکز رای‌دهی در آن نیز فعال می‌باشد. ولی ما برای فعال کردن مراکز بسته نیز در حال انجام عملیات‌های پاک‌سازی هستیم که ادامه دارد.”

در این میان ولسوالی کشم با تهدید بالا و تگاب نیز تهدیدات کمی دارد که بر اساس اظهارات مقامات بدخشان، تلاش ها برای تامین امنیت در این مناطق نیز ادامه دارد. اما آقای مجددی عضو شورای ولایتی باور دارد که “با توجه به تقلب و مشکلات امنیتی و تهدیدات که مردم از سوی طالبان در دوره گذشته داشتند و یا این دور در مناطق ناامن دارند شاید سهم کمرنگی در انتخابات داشته باشند ولی هنوز هم عده‌یی از مردم دوست دارند تا در انتخابات رای دهند تا ثابت کنند که نمی‌خواند بار دیگر کنترول مناطق‌شان به دست طالبان و یا گروه‌های دیگر باشند زیرا می‌خواهند آینده کشور تغییر کند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان