جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

آمادگی های محلی انتخابات ریاست جمهوری؛ چشم انداز انتخابات در ولایت سرپل چگونه است؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

سرپل یکی از ولایت‌های شمالی کشور است که به لحاظ امنیتی با چالش های جدی مواجه بوده است.

همزمان با موضوع امنیت انتخابات، کمپاین‌های کمرنگ نامزدان ریاست جمهوری همچنان به عنوان یک مسئله در این ولایت نیز وجود دارد.

از زمان آغاز کارزارهای انتخاباتی، ولایت سرپل تنها شاهد دفاتر کمپاینی محدودی است اما هیچ نامزد انتخابات ریاست جمهوری تا کنون در این ولایت به صورت حضوری برنامه‌یی نداشته است.

همزمان با این یکی از چالش ها رسیدن مواد انتخاباتی است.

مرتضی عالمی، رئیس کمیسیون انتخابات ولایت سرپل در گفتگو با خبرنامه روز گذشته (شنبه) گفت: “با این که مواد حساس در بلخ متوقف شده است، ولی در جریان این هفته به دفتر ولایتی سرپل می‌رسد و مربیان ما در کابل آموزش لازم را دیده اند و برنامه استخدام و مرحله آموزش شروع خواهد شد.”

با این وجود اما کمیسیون ولایتی انتخابات در سرپل در استخدام کارمندان محلی به شمول آمرین و مامورین خود موفق بوده و تقریبا 10 روز قبل این پروسه را تکمیل کرده‌‍‌ است. در همین حال به گفته مسولان انتخاباتی این ولایت، روند استخدام کارمندان روز انتخابات نیز، 75 درصد تکمیل شده است.

مرکز فعال

کمیسیون ولایتی سرپل برای 6 واحد اداری، 6 آمر و 30 مامور در سطح ولایت استخدام کرده است. با توجه به تغییرات در لایحه رای دهی که باید هر محل 400 نفر رای دهنده داشته باشد، اکنون 436 محل رای دهی در این ولایت وجود دارد. در عین حال، برای هر محل 6 نفر به عنوان رئیس محل، مامور توزیع اوراق، کنترولر صندوق، مامور بایومتریک و ثبت هویت تعیین می‌شود.

این ولایت برای تمامی محلات خود 436 دستگاه بایومتریک نیاز دارد. اما به گفته مقامات شماری از دستگاه های بایومتریک اضافی نیز به این ولایت فرستاده شده تا در صورت بروز مشکلی از آن استفاده کنند. به صورت مجموعی نزدیک به 500 دستگاه بایومتریک برای ولایت سرپل در نظر گرفته شده است.

در مجموع در این ولایت 140 هزار نفر واجد شرایط رای‌دهی است. در جریان ثبت نام تقویتی در سرپل بیشتر از 5 هزار نفر نیز جدیدا ثبت نام کرده‌اند.

با این که در این ولایت ثبت نام تقویتی جریان داشت، اما محمد حسین‌جاهد زاده، عضو شورای ولایتی سرپل به خبرنامه گفت: “محدودیت زمان ثبت نام تقویتی و وضعیت امنیتی ولایت باعث شد آنچنان که باید مردم در این پروسه شرکت کنند، سهم نداشته باشند. این موضوع باعث شد که در بلخاب شاید بیشتر از 1400 نفر به ثبت برسد که این آمار در دو ولسوالی کوهستانات و بخش‌های زیادی از ولسوالی صیاد اصلا وجود نداشت. بیشتر مردم از حق رای محروم شدند و تنها فرصتی که به وجود آمد برای مردم صیاد بود که به مرکز آمده و رای دادند.”

محدودیت زمانی  

همزمان با گفته‌های این عضو شورای ولایتی، گلاب سعیدی، فعال مدنی در ولایت سرپل نیز به خبرنامه گفت: “استیکرهایی که باید در تذکره ساکنین این ولایت برای رای دادن زده می‌شد و زمان محدود ثبت نام تقویتی باعث شد اکثریت نتوانند زودتر در این روند شرکت کنند و بیشتر این مشکل برای دانشجویانی بود که به ولایت آمده بودند و باید تذکره خود را استیکرد می‌زدند و حالا سهم بیشتر آنان محروم هستند.”

اما با همه این گفته‌ها، آقای عالمی رئیس کمیسیون محلی انتخابات در ولایت سرپل به خبرنامه گفت: “ما در ثبت نام تقویتی مشکلات زیادی نداشتیم، تنها مشکل این بود که برای هر واحد اداری یک ولسوالی در مرکز آن مدنظر بود و تعدادی از مردم به دلیل دور بودن راه از ثبت نام محروم شدند در غیر از این صورت اکثر افراد ساکن در شهر شامل این پروسه شده‌اند.”

ثبت نام تقویتی در ادارت سرپل عملی شد و اما ولسوالی کوهستانات از جمله ولسوالی های است که از 4 سال به این سو در دست طالبان بوده و در آن ثبت نام اولیه نیز صورت نگرفته و انتخابات نیز در این ولسوالی برگزار نخواهد شد.

بی‌باوری به انتخابات

خوش‌بینی و تلاش برای آماده‌سازی ولایت سرپل برای انتخابات ریاست جمهوری در حالی در این ولایت حس می‌شود که امنیت و بحث تقلب در انتخابات گذشته، به عنوان جدی ترین چالش ها موجود است.

خانم سعیدی فعال مدنی در این زمینه به خبرنامه گفت: “اکثریت مردم افغانستان به خاطر بی ثباتی کشور به برگزاری انتخابات بی‌باور هستند و می‌ترسند از این که در روز انتخابات نیز سهمی در آن داشته باشند و من فکر می‌کنیم این بار کمتر از دوره‌های قبل مردم در انتخابات شرکت کنند. زیرا امنیت و تقلبات دوره قبل موضوعی نیست که از آن بتوان گذشت.”

همزمان با این، به گفته مسولان محلی در سرپل چالش های امنیتی و تهدیدات بلند مراکز رای‌دهی در این ولایت در ولسوالی‌های صیاد، سوزمه قلعه و سنگچارک وجود دارد.

تهدیدات بلند امنیتی

با توجه به چالش های جدی امنیتی، برخی از مقامات محلی سرپل می گویند که این موضوع در انتخابات ریاست جمهوری نیز برجسته و تاثیرگذار می باشد.

محمد حسین جاهد‌زاده، عضو شورای ولایتی سرپل تصریح کرد که: “چالش مهم وضعیت امنیتی است که در ولایت سرپل بیشتر از 70 درصد خاک از لحاظ جغرافیایی ناامن است.”

آقای جاهدزاده در عین حال با یادآوری از راه‌های مسدود ولسوالی بلخاب گفت که مردم از سوی طالبان تهدید شده‌اند که اگر در انتخابات شرکت کنند، مورد مجازات قرار خواهند گرفت.

با آن که برخی از مقامات محلی سرپل از وضعیت امنیتی شاکی اند اما نورآغا فیضی، سخنگوی فرماندهی پولیس این ولایت به خبرنامه گفت: “این که تهدیدات امنیتی در تمام ولایات به خصوص در قسمت شمالی کشور بالا است، هیچ شکی نیست اما ما سعی کرده‌ایم وضعیت امنیتی را به نسبت‌ دیگر ولایات شمالی حفظ کنیم و آنچنان که باید جای نگرانی در آن نیست. ولسوالی کوهستانات در سال‌های اخیر خارج از دسترس ما بوده است ولی ما برای امنیت انتخابات سعی کرده‌ایم که تمام توان خود را به کار بگیرم و نیروهای پشتیبانی خود را نیز آماده کرده‌ایم که می‌توان برای 6 میزان هیچ مشکلی نخواهیم داشت.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان