غرس ۶.۶ میلیون نهال جلغوزه و ۳.۵ میلیون نهال پسته در سال جاری در کشور

توسطروایت زنده

شهریور ۲۱, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

وزارت زراعت می‌گوید که در سال جاری 6.6 میلیون نهال جلغوزه و 3.5 میلیون نهال پسته را در کشور غرس کرده است.

حشمت‌الله غفور، معین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری امروز پنج‌شنبه(21سنبله) در نشست ملی توسعه تولیدات و صادرات جلغوزه و پسته افغانستان به بازارهای جهانی در کابل گفت: ”جنگلات جلغوزه در ۹ ولایت کشور وجود دارد و تا اکنون ۴۴ هزار هکتار زمین را احتوا می‌کند. در سال گذشته بیش از ۲۳ هزار تن محصول از جنگلات جلغوزه به دست آمده است”.

به گفته او، جلغوزه و پسته از محصولات عمده زراعتی در افغانستان به شمار می‌رود و در حال حاضر 3هزار و 571 هکتار جنگل پسته در ولایت‌های مختلف موجود است که سال گذشته بیش از ۲۵ هزار تن پسته از این جنگلات به دست آمده است.

photo_2019-09-12_16-14-00

غفوری افزود، وزارت زراعت بزرگترین باغ پسته به مساحت 30 هزار هکتار را در آینده نزدیک در هرات ایجاد می‌کند و همچنان قرار است 10 هزار هکتار باغ پسته در دیگر ولایت‌ها تاسیس شود.

در همین حال، اجمل حمید عبدالرحیمزی، معین وزارت صنعت و تجارت با اشاره به افزایش میزان صادرات کشور گفت که صادرات افغانستان در ۴ سال گذشته ۵۷ درصد افزایش یافته است. جلغوزه، پسته و زعفران، از اقلام مهم صادراتی افغانستان است و در حال حاضر تقاضاهایی از ۱۶ کشور جهان برای خرید جلغوزه وجود دارد.

عبدالرحیمزی اضافه کرد وزارت صنعت و تجارت در تلاش است تا میزان صادرات افغانستان افزایش یابد و تا ختم سال روان، میزان مجموعی صادرات به حدود یک میلیارد دالر برسد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *