چشم انداز محلی انتخابات ریاست جمهوری؛ نیمروز، 18 مرکز بسته و 6 دفتر باز تیم دولت ساز

توسطفرشته فرهنگ

شهریور ۲۰, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , , ,

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با آن که از شمال و غرب کشور وضعیت وخیم امنیتی گزارش می شود اما در برخی از مناطق حوزه جنوب غرب تا حدودی ناامنی ها کاهش داشته و تهدیدات امنیتی بلندی وجود ندارد.

ولایت نیمروز یکی از ولایات جنوب غربی کشور است که آمادگی های انتخاباتی در آن جریان دارد.

بر اساس اظهارات مقامات کمیسیون مستقل انتخابات مواد اساسی انتخاباتی به ولایات هرات، فراه، بادغیس، قندهار، زابل، ارزگان، هلمند، نیمروز، پکتیکا، بدخشان، قندز و تخار از طریق هوا منتقل شده است.

تاکنون این مواد انتخابات تنها به 15 ولایت رسیده  و قرار است تا دو روز دیگر به کل ولایات افغانستان تحویل داده شود.

ولایت نیمروز نزدیک به 100 هزار واجد شرایط رای‌دهی دارد که در انتخابات پارلمانی ثبت نام کرده بودند.

انتخابات ریاست جمهوری در نیمروز

با این که در ولایت نیمروز 68 مرکز رای‌دهی وجود دارد، اما برای انتخابات ریاست جمهوری تنها 50 مرکز باز خواهد بود و 18 مرکز دیگر به دلیل مشکلات امنیتی مسدود می ماند.

این 18 مرکز در ولسوالی‌های دلارام و خاشرود قرار دارد.

ولایت نیمروز نزدیک به 100 هزار واجد شرایط رای‌دهی دارد که در انتخابات پارلمانی ثبت نام کرده بودند
ولایت نیمروز نزدیک به 100 هزار واجد شرایط رای‌دهی دارد که در انتخابات پارلمانی ثبت نام کرده بودند

حبیب‌الله آزاد، رئیس کمیسیون انتخابات ولایت نیمروز با این که از آمار کارمندان اداری این کمیسیون در بخش آگاهی‌دهی و مبلغین خود اطلاعاتی نداد اما از استخدام 1804 کارمند موقت برای روز انتخابات سخن زد.

بر اساس اظهارات مقامات محلی، انتخابات در ولسوالی‌های چخانسور، دلارام و خاشرود با مشکلات امنیتی مواجه است که در جریان انتخابات پارلمانی نیز مردم این ولسوالی‌ها با مشکل رو به رو بودند.

همزمان با این، با آن که مقامات محلی از برگزاری انتخابات شفاف پارلمانی در سال گذشته سخن می زدند، اما برخی از فعالان مدنی و مقامات محلی شفافیت آن انتخابات را زیر سوال می برند.

محمدصدیق چخانسور عضو شورای ولایتی نیمروز در این زمینه به خبرنامه گفت: “انتخابات پارلمانی فاسدترین انتخابات بود که اصلا نمی‌شود به آن انتخابات گفت اما شاید در این انتخابات سعی شود تا شرایط بهتری ایجاد گردد.”

در انتخابات پارلمانی با این که دلارام ولایت نیمروز 8 هزار جمعیت داشته اما 12 هزار نفر در آن به ثبت رسیده بود و این موضوع تعدادی از اعضای شورای ولایتی این ولایت را نگران کرده است که در این دور نیز از ناامنی‌های این ولایت به نفع یک کاندیدای مشخص استفاده شود.

50 مرکز با 284 محل

اکنون با همه این شرایط، اما سید ولی سلطان، والی ولایت نیمروز در گفتگو با خبرنامه گفت: “با این که موفق نشده‌اند تا 18 مرکز دیگر را نیز به دست گیریم اما سعی کرده‌ایم 50 مرکز فعال را که از زمان پارلمانی باز بوده، حفظ نماییم و حالا ما با 50 مرکز و 284 محل آماده برگزاری انتخابات هستیم.”

زرنج، مرکز ولایت نیمروز با بیشترین مرکز رای دهی قرار دارد. در مجموع 96031 نفر واجد شرایط رای دهی در نیمروز است که 3428 نفر آن در دوره ثبت‌نام تقویتی ثبت شده اند.

کارمندان کمیسیون انتخابات این ولایت توانسته‌اند مواد حساس خود را به دست بیاورند و تا تاریخ 4 یا 5 ماه میزان به مرکز ولسوالی‌ها انتقال دهند.

 سید ولی سلطان، والی ولایت نیمروز
سید ولی سلطان، والی ولایت نیمروز

اکنون با شرایط نسبتا خوب ولایت نیمروز کارمندان و مسئولین برگزاری و هماهنگی امنیتی انتخابات ولایت نیمروز سعی دارند تا بتوانند با ایجاد هماهنگی در سطح شهر برای انتخابات ریاست جمهوری همچنان با برنامه به پیش روند.

روز شنبه هفته آینده آموزش کارمندان محلات رای دهی که فهرست آنان امروز به دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات در کابل فرستاده می‌شود نیز آغاز می شود و آموزگاران این افراد در مراکز و محلات تعیین شده اند.

بازار کم رونق کارزارهای انتخاباتی

با وجود این که امنیت جزء دغدغه های انتخاباتی در همه ولایات است، اما بازار کمرنگ کارزارهای انتخاباتی نیز در این دوره انتخابات در اکثر ولایات به چشم می‌خورد.

در ولایت نیمروز نیز با این که کمتر از 14 روز به پایان کمپاین‌های انتخاباتی باقی مانده، هیچ نامزد انتخابات ریاست جمهوری به صورت حضوری سفری به این ولایت نداشته و تنها 6 دفتر کمپاینی از تیم دولت ساز به رهبری اشرف غنی رییس جمهور در این ولایت باز شده است.

با این که محمد صدیق چخانسوری، یکی از اعضای شورای ولایتی این ولایت از کارزارهای هرچند کمرنگ آقای عبدالله و غنی صحبت می‌کند اما عتیق الله نورزاد، فعال مدنی نیمروز به خبرنامه گفت: “در سطح ولایت فقط 6 دفتر کمپاینی فعلا است که همه به آقای غنی مربوط می‌شود.”

در این زمینه آقای سلطان والی ولایت نیمروز با تشریح مشکلات امنیتی همچنان به کمپاین‌های کاندیدا اشاره کرده گفت که مقام ولایت و نیروهای امنیتی نیمروز بدون دخالت به امور کاندیداها و کار کمیسیون انتخابات در ولایت سعی دارد تا تامین امنیت این بخش را به صورت کامل آن فراهم نماید.

آقای سلطان در عین حال گفت که “آنان به آماده کردن پلان کاملا دقیق از هماهنگی برای انتخابات صحبت کرده‌اند.”

همچنان آقای نورزاد فعال مدنی نیز گفت: “امروز در رابطه به همین موضوع انتخابات و در یک برنامه آگاهی‌دهی رئیس کمیسیون در حضور فعالین مدنی، و اعضای شورای ولایت نیمروز گفت که مواد ضروری در مرکز کمیسیون این ولایت است و همچنان والی ولایت از امنیت انتخابات اطمینان داده است. همچنان فردا نیز یک برنامه توسط والی برگزار می‌شود تا صحبت‌های دیگر نیز در این خصوص گفته شود.”

این فعال مدنی تصریح کرد که والی و کمیسیون انتخابات محلی نیمروز اطمینان داده اند که حدود 90 درصد انتخابات به صورت شفاف برگزار می شود.

با وجود این که امنیت جزء دغدغه های انتخاباتی در همه ولایات است، اما بازار کمرنگ کارزارهای انتخاباتی نیز در این دوره انتخابات در اکثر ولایات به چشم می‌خورد
با وجود این که امنیت جزء دغدغه های انتخاباتی در همه ولایات است، اما بازار کمرنگ کارزارهای انتخاباتی نیز در این دوره انتخابات در اکثر ولایات به چشم می‌خورد

مشکلاتی که نباید تکرار شود

ولایت نیمروز در انتخابات پارلمانی همانند دیگر ولایات با مشکلات تخنیکی مانند ناقص بودن لیست رای‌دهندگان و یا سرگردانی مردم برای یافتن نامشان از یک محل به محل دیگر رو به رو بود. همچنان خرابی و درست کار نکردن وسایل بایومتریک از دیگر چالش‌های بود که در کنار مشکلات امنیتی باعث شده بود تا تعدادی از شرکت در انتخابات صرف نظر کرده و دوباره به خانه‌های خود بازگردند.

اما این بار آقای سلطان، اطمینان می‌دهد که سعی شده از تکرار مشکلات انتخابات پارلمانی جلوگیری شود و روند انتخابات با چالش‌های کمتری مواجه باشد.

او همچنان یادآور شد که اگر در جریان روزهای باقی مانده تا انتخابات مشکلات امنیتی به وجود آید و یا هم در روز انتخابات به مشکل فنی رو به رو شوند تدابیر آنی خواهند سنجید.

این در حالی است که گزارش ها می رساند که در زرنج و سه ولسوالی کنگ، چخانسور و چهاربرجک وضعیت امنیتی خوب می باشد اما مردم دو ولسوالی دلارام و خاشورد از حق رای خود محروم خواهند ماند.

همچنان برخی از فعالان مدنی و اعضای شورای ولایتی نیمروز می گویند که مشکلات امنیتی و تجربه انتخابات پارلمانی در این ولایت باعث شده تا شهروندان نیمروزی انگیزه جدی برای مشارکت بالا در انتخابات ریاست جمهوری نداشته باشند؛ هرچند کمیسیون انتخابات و والی نیمروز می گویند که انتظار دارند مشارکت مردم در این ولایت در روز انتخابات جدی و بالا باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *