تازه های انتخاباتی؛ توقف گفتگوهای صلح و برگزاری انتخابات تا کمتر از 20 روز دیگر

توسطفرشته فرهنگ

شهریور ۱۸, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , , , ,

محروم از رای‌دادن

کمیسیون شکایات انتخاباتی، صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه را به دلیل شرکت در مبارزات انتخاباتی در تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله به 15 هزار افغانی جریمه نقدی و محروم شدن از حق رای‌دادن محکوم کرده است.

این در حالی است که شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد رئیس جمهور غنی در امور فرهنگی، عبدالرحیم عزیزی، مشاور رئیس جمهور و حمیدالله فاروقی، رئیس دانشگاه کابل و مشاور رئیس جمهور غنی نیز از سوی این کمیسیون از حق رای دهی محروم و به پرداخت جریمه نقدی ملزم شده اند.

انتقال مواد انتخاباتی حساس

همزمان با این، کمیسیون انتخابات از آغاز روند انتقال مواد حساس انتخاباتی به ولایات غربی و جنوبی خبر می‌دهد و روند انتقال مواد به ولایات شرقی از امروز دوشنبه (18 سنبله) آغاز می‌گردد.

انتقال مواد حساس انتخاباتی مطابق به گفته‌های مسئولین کمیسیون انتخاباتی تا تاریخ 30 سنبله تکمیل خواهد شد.

پس از اتمام مرحله انتقال مواد حساس به ولایات از تاریخ 1 میزان تا روز انتخابات این مواد به مراکز رای‌دهی در ولسوالی‌ها خواهد رسید.

انتقال مواد حساس انتخاباتی مطابق به گفته‌های مسئولین کمیسیون انتخاباتی تا تاریخ 30 سنبله تکمیل خواهد شد
انتقال مواد حساس انتخاباتی مطابق به گفته‌های مسئولین کمیسیون انتخاباتی تا تاریخ 30 سنبله تکمیل خواهد شد

کارزارهای انتخاباتی

اعضای رهبری کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی روز یک‌شنبه (17 سنبله) در مراسم افتتاح مرکز معلوماتی کمیسیون از ثبت 57 شکایت از کارزارهای انتخاباتی نامزدان انتخاباتی ریاست جمهوری در سراسر کشور یادآور شده است.

بیشترین شکایات مربوط به تخطی و تخلف‌های این دوره کارزارهای انتخاباتی به نام تیم‌های انتخاباتی ثبات و همگرایی و دولت‌ساز به ثبت رسیده که از سوی کمیسیون شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته و مرتکبین آن توصیه، اخطار و حتی جریمه شده‌اند.

انتخابات در مسیر صلح

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شنبه (16 سنبله) در چند توییت متوالی دیدار با رهبران طالبان و رئیس جمهور افغانستان در کمپ دیوید را که قرار بود روز یک‌شنبه برگزار شود، لغو کرده و گفتگوهای صلح میان آمریکا و طالبان را متوقف کرده است.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1170469618177236992

او دلیل لغو این مذاکرات را مرگ 1 سرباز آمریکایی و 11 نفر دیگر در پی حمله طالبان عنوان کرده است.

گروه طالبان در واکنش به توقف مذاکرات امریکا با این گروه توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، تأکید کرده که تاوان این کار بیش از هر کسی به خود امریکا می‌رسد و آن‌ها به جنگ در افغانستان ادامه خواهند داد.

رفع ابهام از برگزاری انتخابات

با توجه به واکنش‌ها نسبت به توقف صلح و نگرانی برای انتخابات 6 میزان، اما هنوز هم مقامات کشور و کمیسیون مستقل انتخابات برگزاری انتخابات در شش میزان قاطع هستند.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری روز یک‌شنبه (17 سنبله) در محفل گرامی داشت از مراسم دهم محرم در وزارت تحصیلات عالی از روشن‌تر شدن برخی ابهامات در مورد برگزاری انتخابات صحبت کرده است.

او گفته است که اکنون باید تمام احزاب سیاسی و تیم‌های انتخاباتی بدون هیچ نوع تردیدی آماده برگزاری انتخابات باشند و مردم نیز به پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

این در حالی است که با توجه به روند گفتگوهای صلح و نامعلوم بودن توافقات طالبان و آمریکا، سرنوشت انتخابات در ابهام به سر می‌برد.

این مسئله نه تنها شک و تردید را بین مردم به وجود آورده بود بلکه تعدادی از نامزدان انتخاباتی نیز به برگزاری آن دلگرمی و امیدی نداشتند.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری روز یک‌شنبه (17 سنبله) در محفل گرامی داشت از مراسم دهم محرم در وزارت تحصیلات عالی از روشن‌تر شدن برخی ابهامات در مورد برگزاری انتخابات صحبت کرده است
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری روز یک‌شنبه (17 سنبله) در محفل گرامی داشت از مراسم دهم محرم در وزارت تحصیلات عالی از روشن‌تر شدن برخی ابهامات در مورد برگزاری انتخابات صحبت کرده است

چالش امنیت در انتقال مواد حساس

روند انتقال مواد انتخاباتی به ولایات از روز جمعه (8 سنبله) شروع شده و به ولایات هرات، بادغیس، فراه، قندهار، هلمند، ارزگان و زابل رسیده است.

اما اکنون انتقال مواد به ولایات شمالی به دلیل وجود جنگ و درگیری ها با مشکل مواجه شده است.

این در حالی است که بر اساس تقویم انتخابات ریاست جمهوری کشور، روند انتقال مواد انتخاباتی از کابل به ولایات با 17 هزار صندوق مواد تا تاریخ 20 سنبله پایان یافته و باید انتقال این مواد به مراکز ولسوالی‌ها تا 22 سنبله انجام می‌شد ولی اکنون تنها 7 هزار صندوق مواد منتقل شده است.

400 مرکز مسدود

کمیسیون انتخابات 5 هزار و 300 مرکز رای‌دهی را در سرسر کشور تثبیت کرده بود اما بر اساس بررسی‌های امنیتی احتمال این که 300 الی 400 مرکز‌ رای‌دهی در روز انتخابات مسدود بماند وجود دارد.

گزارش های اخیر نشان می دهد که در قسمت‌های شمالی کشور مواد انتخاباتی به دلیل مشکلات امنیتی در ولایات بغلان و قندز در مسیر راه متوقف مانده و هنوز به دست کمیسیون‌های انتخاباتی محلی نرسیده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *