جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

ولایتی با وضعیت وخیم امنیتی؛ چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری غور چگونه است؟

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

چنانچه سعی شده بود در انتخابات پارلمانی سال گذشته اوضاع انتخاباتی و امنیتی غور، یکی از ولایات مرکزی کشور مورد بررسی قرار بگیرد، این بار نیز خبرنامه سعی کرده‌ است با صحبت با مقامات محلی و فعالین اجتماعی این ولایت بتواند وضعیت کنونی این ولایت را در آستانه انتخابات به تصویر بکشد.

در انتخابات پارلمانی سال 1397، ولایت غور با شرایط امنیتی وخیمی رو به رو بود که بسیاری از ولسوالی‌های آن تحت کنترول طالبان قرار داشت.

این شرایط اکثر مردم این ولایت را به فکر برگزار نشدن انتخابات پارلمانی و یا هم عدم حضور آنان در انتخابات انداخت.

با این که انتخابات در ولایت غور در شرایط خوبی سپری شد اما در جریان سال جاری اوضاع این ولایت همچنان وخیم گزارش شده است. در آغاز سال 1398، خیلی از خانواده‌های ساکن ولایت غور به ولایت‌های همجوار چون هرات آواره شده و بی‌جا شده اند.

اکنون نیز ساکنین غور در سایر ولسوالی‌های این ولایت با مشکلات امنیتی رو به رو هستند.

کمپاین‌های انتخابات ریاست جمهوری

با این وجود اما کمپاین‌های انتخاباتی در زمان معین خود در ولایت غور آغاز شد.

کار کمیسیون محلی انتخابات در غور برای فصل جدید انتخابات ریاست جمهوری کلید خورد و آنان مطابق برنامه از قبل پلان شده شروع به کار کردند.

این کمیسیون با نزدیک شدن به روز انتخابات برنامه‌هایی چون آموزش و استخدام خود را انجام داده است.

اکنون این کمیسیون با 10 نفر آمر، 19 مبلغ و 63 کارمند اداری در ولایت غور کار می‌کند اما نمی‌توان از میزان استخدام کارمندان برای محلات رای‌دهی این ولایت آماری داشت زیرا مسئولین کمیسیون این ولایت با یادآوری از وضعیت نامعلوم امنیتی، تذکر دادند که هنوز گزارش ثابتی از میزان مراکز تحت پوشش امنیتی ندارند به این جهت نمی‌توانند آماری از استخدام کارمندان موقت ارائه کنند.

در ولایت غور، همچنان بحث کمرنگ بودن کارزارهای 17 نامزد انتخابات ریاست جمهوری داغ است. این ولایت نیز مانند ولایات هرات، بامیان و میدان وردک در فضای کمرنگ از کمپاین‌های انتخاباتی قرار دارد.

تا کنون پس از روزها از آغاز زمان کارزارهای انتخاباتی تیم دولت ساز و ثبات و همگرایی تنها تیم‌هایی بوده‌اند که در این ولایت دفاتر کمپاینی داشته و به برگزاری بعضی از گردهمایی‌ها پرداخته‌اند.

آیا مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد؟

با این که هر روز به 6 میزان نزدیک‌تر می‌شویم اما در ولایت غور همانند بسیاری از ولایت های دیگر، چالش عدم اعتماد به روند انتخابات و تردیدها مبنی بر مشارکت در این روند وجود دارد.

بسیاری از شهروندان غوری از انتخابات سال قبل نیز تصویر خوبی را در خاطر ندارند و در سال جاری نیز با هراس بیشتری به سوی رای‌دهی نزدیک می شوند.

با این که هر روز به 6 میزان نزدیک‌تر اما در ولایت غور همانند بسیاری از ولایت های دیگر، چالش عدم اعتماد به روند انتخابات و تردیدها مبنی بر مشارکت در این روند وجود دارد.
با این که هر روز به 6 میزان نزدیک‌تر می‌شویم اما در ولایت غور همانند بسیاری از ولایت های دیگر، چالش عدم اعتماد به روند انتخابات و تردیدها مبنی بر مشارکت در این روند وجود دارد.

قطع انگشتان رای‌دهندگان از سوی مخالفین مسلح در انتخابات پارلمانی یکی از خاطرات وحشتناکی است که تا کنون در اذهان عمومی غوریان وجود دارد و بیم از آن دارند که در انتخابات سال جاری نیز آن مسئله تکرار شود.

احتمال شفافیت کمتر نیز از دیگر نگرانی‌های مردم این ولایت است.

در مجموع تهدیدات امنیتی و بیم ها نسبت به شفافیت انتخابات از جمله چالش های است که برای انتخابات سال جاری برای غوریان مسئله ساز بوده است.

آنچه فضل‌الله جلالی، رئیس کمیسیون انتخابات غور از آن یاد می‌کند؛ مشکلات امنیتی و جنجال‌های قومی در ولایت است که مشکلات زیادی را برای انتخابات پیشرو به وجود خواهد آورد.

در همین حال، عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی این ولایت گفت: “مردم دچار تردید هستند که در انتخابات حاضر شوند یا خیر زیرا بیشتر مردم از سال‌های گذشته چندان دل گرمی ندارند. چون آن‌ها به کسانی رای‌دادند که برایشان هیچ کاری انجام نداده است. اکثریت مردم به دو دلیل نمی‌خواهند به پای صندوق رای بروند. مورد اول این که نامزدها به وعده‌های خود عمل نکردند و نکته دوم این است که بیشتر روستاها در اختیار دولت نمی‌باشد.”

اما، محمدامین احمدزی، فرمانده پولیس این ولایت در گفتگو با خبرنامه گفت: “برای کمپاین و روز انتخابات آمادگی کامل گرفته شده و تمام بخش‌های مرتبط به انتخابات زیر پوشش امنیتی قرار دارد تا با ترکیب اردو، امنیت ملی و پولیس و اقدامات جدی‌تر امنیت آنان گرفته شود.”

کمیسیون انتخابات در غور

با همه این گفته‌ها اما اکنون در غور از مجموع 292 مرکز تثبیت شده برای روز رای‌دهی 181 مرکز آن در روزهای ثبت‌نام رای‌دهندگان فعال بوده و اکنون اما این مراکز به 118 مرکز رسیده که تحت پوشش امنیتی قرار خواهند داشت.

در غور تعداد مراکز بسته به 111 مرکز می‌سد.

بیشرین مراکز رای‌دهی که احتمال فعال بودن آن در روز انتخابات می‌رود در ولسوالی لعل و سرجنگل با 44 مرکز، تیوره 17 مرکز و چغچران 46 مرکز می‌رسد که در چغچران مرکز ولایت غور از همه این مراکز فقط 50 درصد آن برای استفاده روز انتخابات امکان پذیر است.

ولی همه ولسوالی‌ها به استثناء مرکز غور و لعل و سرجنگل با تهدیدات امنیتی بلند رو به رو است.

فردا جمعه (15 سنله) کارمندان کمیسیون انتخاباتی غور به کابل آمده و پس از بررسی مواد حساس انتخاباتی آن را به این ولایت انتقال می‌دهند.

میزان رای‌دهندگانی که در ثبت‌نام تقویتی شرکت کرده نزدیک به 10 هزار نفر می‌رسد این در حالی است که مجموع رای‌دهندگان سال گذشته به 250 هزار نفر می‌رسد و هنوز افرادی که در ثبت‌نام تقویتی شرکت کرده‌ بودند با رای‌دهندگان دور پارلمانی یک‌جا نشده اند.

میزان رای‌دهندگانی که در ثبت‌نام تقویتی شرکت کرده نزدیک به 10 هزار نفر می‌رسد این در حالی است که مجموع رای‌دهندگان سال گذشته به 250 هزار نفر می‌رسد
میزان رای‌دهندگانی که در ثبت‌نام تقویتی شرکت کرده نزدیک به 10 هزار نفر می‌رسد این در حالی است که مجموع رای‌دهندگان سال گذشته به 250 هزار نفر می‌رسد

محمدوزیر نورانی، فعال جامعه مدنی در غور در گفتگو به خبرنامه گفت: “پروسه ثبت‌نام تقویتی نیز در بین مردم غور کم‌رنگ بود زیرا تخلفات و تقلب های دور گذشته باعث شد که مردم بی اعتمادی شان بیشتر شود وکمتر در این روند اشتراک کنند. ما این ثبت‌نام را در 10 مرکز تعیین شده در مراکز ولسوالی های 9 گانه و یک مرکز در چغچران داشتیم که برعلاوه دلیل ذکر شده، امنیت نیز به مردم زمینه ثبت‌نام را نداد زیرا آنان از راه دور به مراکز ولسوالی‌ها حاضر نشدند.”

دید منفی مردم غور

محمدوزیر نورانی، فعال جامعه مدنی در غور اما این دوره انتخابات را دوره‌یی میداند که شاید مردم حاضر به استفاده از رای خود نباشند.

ولسوالی‌های به شدت ناامن و تهدیدات بلند امنیتی در مناطقی چون پسابند، ساغر، تولک، دولینه، شهرک، تیوره، دولتیار که در این اواخر ناامن شده و شاه‌راه‌های عمومی که تحت کنترول طالبان و ایستگاه‌های بازرسی آنان می‌باشد از مشکلات انتخاباتی این ولایت است که اگر رفع نشود مردم ساکن غور در انتخابات حضور کمرنگی خواهند داشت.

انتخابات پارلمانی با حضور کاندیدای بی‌شمار در این ولایت، مردم زیادی را به پای صندوق‌های رای کشاند اما اکنون فضای کمرنگ کمپاین‌ها، امنیت بی‌ثبات غور و جابه‌جایی‌های خانواده‌ها از این ولایت باعث شده است که پیش‌بینی اشتراک مردم در این ولایت مبهم و غیرممکن باشد.

با این که بخش امنیتی غور با تاکید به خبرنامه گفت که سعی دارد امنیت در اکثر مناطق این ولایت برقرار شود و مراکز رای دهی بیشتری باز شود اما باز هم یادآور شد که تلاش دارند با اجرای عملیات ها حدود 120 مرکز را در سطح ولایت باز نمایند اما در صورتی که این کار انجام نشود، 114 مرکز در روز انتخابات برای رای‌دهندگان در غور فعال خواهد بود.

ولایت غور با وضعیت امنیتی وخیم 9 ولسوالی خود را از طریق راه‌های هوایی اکمال می‌کند. اما 2 ولسوالی دولتیار و تیوره با امنیت کامل و بدون مشکل امنیتی در اختیار نیروهای امنیتی و مردم ساکن آن می باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان