جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

از مصالحه تا حکومت موقت؛ 18 نکته از مهمترین گفته های رحمت الله نبیل در مصاحبه با طلوع نیوز

خواندن 10 دقیقه
0
(0)

قرار است تا 23 روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری در(6 میزان) برگزار شود. در آستانه این انتخابات، مصاحبه های ویژه با نامزدان مطرح ریاست جمهوری انجام می شود. در این راستا رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان که اکنون از نامزدان ریاست جمهوری است، در مصاحبه ای به گذشته فعالیت هایش پرداخته و دیدگاه های خود را در باره آینده افغانستان بیان داشته است.

رقابت در انتخابات

آقای نبیل در پاسخ به سوالی در باره حضور در رقابت های انتخاباتی گفت”بلی برای رقابت در انتخابات آماده هستیم. با تمام برنامه و یک دیدگاه کاملا متفاوت که اساس آن چهل سال گذشته و مشکلات امروزی است وارد میدان انتخابات شده ایم و برای انتخابات قابل قبول آمده هستیم.”

کنار رفتن به خاطر صلح

رحمت الله نبیل در باره این که آیا حاضر است به خاطر صلح از انتخابات کنار برود تصریح کرد”سوال اینجا است که در مقابل جمهوری اسلامی افغانستان چه بدست می آورد. اگر در مقابل آن مردم افغانستان و جمهوری اسلامی افغانستان در این شرایط دستاورد بهتری در صلح بدست آورند، بلی حاضر هستم کنار بروم. شک دارم که با همین شیوه ای که به پیش می روند در این شرایط دستاوردی در صلح داشته باشیم.”

صلح یا انتخابات

در زمینه این که در چه شرایطی انتخابات بهتر است به تعویق افتد، آقای نبیل تاکید کرد که”در صورتیکه در بحث های صلح وضاحت های روشن به میان آید و مردم افغانستان ترجیح بدهند که به طرف صلح گام بردارند و صلحی باشد که مردم افغانستان و جمهوری اسلامی افغانستان را متضرر نسازد. اگر ما آتش بس سرتاسری را بدست آورده می توانیم خوب است انتخابات به تعویق افتد.”

دخالت در صلح

آقای نبیل در باره نقش خود به عنوان نامزد انتخابات در روند صلح گفت “ما که نه حتی رهبران ما در پروسه صلح دخیل نیستند. بحثی که شما با خلیل زاد داشتید و به حرف هایشان گوش دادم و منحیث یک افغان بسیار متاثر شدم. زمین از ما، سرگذشت از ما و قربانی از ما اما به جای اینکه افغان ها بیایند و توضیحات بدهد یک دیپلومات خارجی میآید سر (روی) تمام مسایل که با سرنوشت مردم افغانستان گره خورده است توضیح می دهد.”

مدیریت پروسه صلح و انتخابات

رحمت الله نبیل در زمینه این که اگر صلح و انتخابات مدیریت نشود، گفت “بحثی که فعلا در جریان است بحث گفتگوهای بین‌الافغانی است و متاسفانه پراگندگی در اجماع سیاسی ما بوحود آمده است که ما در لیست گفتگو کنندگان جور نمی آییم.  ماه ها طول کشید و گفتگو ها زمانی آغاز شود و بحث های بزرگ تری به میان می آید و من فکر نمی کنم که به این سادگی مشکل بسیار بزرگی که داریم حل شود. اگر پروسه صلح و انتخابات درست مدیریت نشود به بحران بسیار بزرگی می رویم و قیمت اش را همین مردم افغانستان می پردازد. مردم افغانستان نباید از این موضوعات به راحتی بگذرند. ما چهل سال تجربه تلخ جنگ را داریم باید برای هر برنامه خود پلان های اول و دوم و سوم داشته باشیم خصوصا که سرنوشت مردم افغانستان با ان ارتباط دارد.”

صلح به رهبری آمریکا

آقای نبیل در زمینه پروسه جاری صلح به رهبری آمریکا گفت “نیت درست است اما شیوه درست نیست. بخاطری که در این بحث قربانی اصلی جنگ مردم افغانستان است. که بعضی قضیه ها فیصله شده است. تا به حال نشنیده ایم که بگویند که جمهوری اسلامی افغانستان محفوظ می باشد و تا به حال حرفی روی گروه های تروریستی نشده. مردم افغانستان قربانی تروریست است اما بیشتر در این بحث ها منحیث صادر کننده تروریست معرفی شده ایم در حالیکه ما قربانی بودیم و پاکستان صادر کننده تروریست بود. در این گفتگو ها پناه گاه های تروریستان اصلا بحث نشده است. در این قبال چه تضمینی وجود دارد که سناریوی چهل سال دوباره تکرار نشود. مردم افغانستان حق دارد که از تمام طرف های ذیدخل بپرسند. قضایای افغانستان خصوصا بحث صلح سه بعد دارد. اجماع داخلی، منطقوی و فرا منطقوی است. در بحث های صلح که رکن اساسی مردم افغانستان است دخیل نیستند.”

کنار آمدن با طالبان

او در زمینه این که آیا می تواند با طالبان کنار بیاید و کار کند تاکید کرد که “وقتی می توانیم که با طالبان کنار بیاییم که با آنها یک وجه مشترک را پیدا کنیم و وجه مشترک در راستای منافع ملی باشد. متاسفانه با طالبان با یک دید خویشاوندی دیده شده است. تا حالی من هیچ وجه مشترک را با طالبان ندیده ام. آنها اولاد این وطن را با بمب انفجار می دهند.”

سه نوع طالب در دوحه

آقای نبیل در باره این که چند نوع طالب در دوحه هستند و چه تاثیری بر جنگ خواهند داشت گفت که” سه نوع طالب در دوحه هستند. تعدادی بیشتر از 15 سال در گوانتانامو بودند و تعدادی ارتباط مستقیم با آی اس آی پاکستان دارند و تعدادی ملا ها و طالب های مساجد هستند. ترس ما این است که جمهوریت اسلامی افغانستان را زیر سوال ببرند اما ماشین طالب به جایش باقی بماند. شاید خشونت و جنگ ها با صلح کاهش پیدا کند اما ما به صلح دفعتا نمی‌رسیم. حملاتی که در افغانستان صورت میگیرند،  طالبانی که در دوحه هستند از این موضوع بی خبر هستند.”

اشتباه دوباره اما با شیوه متفاوت

رحمت الله نبیل در پاسخ به سوالی در باره این که صلاحیت افغان ها در گفتگوهای صلح چیست گفت که “اشتباهی که در بن صورت گرفت همان اشتباه را به شیوه دیگر تکرار می کنیم. در بن طالبان و حزب اسلامی آقای حکمتیار از این پروسه بیرون گذاشته شد و ما قیمت پرداختیم و حالا عین اشتباه صورت می گیرد و طالبان و پاکستان در پروسه صلح حق ویتو دارند. اما برای رهبران ما ورق را نشان می دهند می گویند این را ببین اما حق نداری روی آن بحث کنی. باید در گفتگوهای بین‌الافغانی بسیار دلسوزانه، دور اندیش و درس از گذشته تلخ خود در این بحث وارد شویم.”

https://www.youtube.com/watch?v=Xnmy2rtMmV8

حکومت موقت

او در باره این که آیا برای رسیدن به صلح طرفدار حکومت موقت است گفت که “حکومت موقت بدترین گزینه اما آخرین گزینه باید باشد و برآمده از اجماع ملی و سیاسی افغانستان باشد. حکومت موقت بیرونی به خیر افغانستان نیست و نسبت به حکومت موقت بیرونی بهتر است ما به طرف حکومت سرپرست برویم. در حکومت سرپرست باید یکی از رهبران سرپرستی حکومت را به عهده بگیرد و از انتخابات کنارگیری کند و دیگری از حکومت خارج شده و فعالیت های انتخاباتی خود را به پیش ببرد.”

شفافیت انتخابات

آقای نبیل در باره این که انتخابات پیش رو ریاست جمهوری تا چه حد شفاف خواهد بود گفت که”متاسفانه یک تشویش بسیار بزرگ این است که انتخابات پیش روی به کودتای انتخاباتی روبرو نشود. شفافیت مهم است و مداخله صورت نگیرد. کمیسیون ها استقلالیت خود را ثابت بسازد. در این شرایط امکان ندارد 6 میلیون نفر اشتراک کنند اما کمیسون 11 میلیون ورق های رای دهی را چاپ کرده است.”

مدغم شدن با تیم دیگر انتخاباتی

رحمت الله نبیل درباره سوالی که آیا امکان دارد با تیم های دیگر انتخاباتی مدغم شود گفت که” نخیر، ما بر اساس یک فکر روی مسایل ملی و دیدگاه متفاوت دراین میدان وارد شدیم. ممکن است بعضی تیم ها به ما بپیوندد اما ما به کدام تیمی نمی‌پیوندیم.”

بازداشت انس حقانی

آقای نبیل در مورد دستگیری انس حقانی گفت که”زمانی که نصرالدین حقانی برادر دیگر سراج الحقانی در اسلام آباد کشته شد که او مسایل مالی شبکه حقانی را به پیش می‌برد. بعد از او انس حقانی به جای او فعالیت می کرد. انس حقانی به طور مشترک از خارج از افغانستان گرفتار شد و در گرفتاری اش نقش اساسی را ما داشتیم و دوستان بین المللی برای کمک کردن در گرفتاری او با ما کمک کردند. بعد به افغانستان انتقال داده شد و فعلا در زندان بگرام است.”

رابطه با انس حقانی

آقای نبیل در مورد اینکه چه کسانی تلاش زیاد داشتند که با انس حقانی ارتباط ایجاد کنند گفت”یک رابطه ای در دور دوم انتخابات 2014 بین تیم اشرف غنی و حقانی ایجاد شد. زمانی که انس حقانی گرفتار شد بعضی اشخاص در حکومت وحدت ملی ناراحت شدند و سراج حقانی شکایت کرده بود که ما به شما کمک کردیم و شما برادر ما را گرفتید.”

او افزود” شیرخان منگل کسی بود که زیاد تلاش کرد و رفت و آمد هایش در خانه یکی از رهبران جهادی شروع شد و از همان طریق با مشاور امنیت ملی ارتباط گرفت و آقای اتمر زمینه سازی کرد تا با انس حقانی دید و بازدید شود. وقتی من این وضعیت را دیدم انس حقانی را انتقال دادم به بگرام و مدتی بعد از ریاست امنیت ملی استعفا دادم و تا چند وقتی با انس حقانی ارتباط داشتند تا اینکه صلاحیت های رییس جمهور از طرف طالبان چلنج شد و رییس جمهور نیز مقابل طالبان یک موقف دیگر گرفت.”

اقرار انس حقانی به قلم خودش

رحمت الله نبیل در مورد اینکه چگونه انس حقانی اقرار کرد گفت “وقتی که به یکی از ادارات امنیت ملی انتقال داده شد خواستم همراهشان ببینم که انگیزه او در برابر خشونت چیست. وقتی با او ملاقات کردم به طرف من بسیار خشن می دید. ما به گروهی وظیفه دادیم که کلیپبی از انفجار  هایی که انجام داده تهیه کند و به گروه دیگر وظیفه دادم که برای انس حقانی تمام کابل نشان داده شود. بعد از اینکه دوباره به اداره برگشت و کلیپ را دید. شدید عذاب وجدان گرفت و گریه کرد و خودش به قلم خود نوشت که چه حملات را انجام داده است و امضا کرد و در محکمه او را به اعدام محکوم کردند و نظر به تحلیل من یک دلیل اینکه در قانون جزا اعدام از بین رفت، مسئله انس حقانی بود.”

سقوط قندز

آقای نبیل در پاسخ به اینکه در دور دوم کار او و شروع حکومت وحدت ملی قندز سقوط کرد و این یکی از ناکامی های او است گفت” برای حکومت وحدت ملی ناکامی است اما برای امنیت ملی نیست. پنج ماه بعد از جکومت وحدت ملی، ملا سلام که والی نام نهاد در قندز بود توسط پاکستان رها شد و خبر شدیم که قرار است قندز به خشونت کشیده شود و افراد از امنیت ملی به قندز فرستاده شدند و 33 صفحه راپور (گزارش) را آوردند و به رییس جمهور دادیم که وضعیت قندز اینگونه است. اما یکی از بزرگواران حکومت به دلیل اینگه چهار نفر از گاردهای سرحدی تاجیکستان اختطاف شده بودند از طرف قاچاقبران و آنها از بین نرود به ما اجازه عملیات در قندز را ندادند و شهر قندز سقوط کرد.”

جاسوس های خارجی

رحمت الله نبیل در مورد اینکه افغانستان جای پر از جاسوس های خارجی است گفت” بلی افغانستان جای جاسوس های خارجی است. هستند کسانی که منافع کشورهای دیگر را به افغانستان ترجیح می دهند. برای دستگیری جاسوس های کلان اراده سیاسی ضرورت است.”

استعفا از طریق فسبوک

رحمت الله نبیل در مورد این که چرا از طریق فسبوک استعفای خود را داد گفت که” من از هشت ماه قبل آن مشکل پیدا کردم. زمانی که رییس جمهور در سفر اول رفت به پاکستان و برگشت گفت دیگر آس اس آی با تو کار نمی کند و تنش بسیار جدی بین من و مشاور امنیت ملی ایجاد شد. 20 روز تلاش کردم تا رییس جمهور را ببینم اما من دیده نشدم و خواسته نشدم. رییس جمهور رییس آی اس آی را می بیند و برای رییس جمهور می گوید که رییس امینیت ملی در جلسه حضور نداشته باشد و رییس جمهور قبول کرد این کار رییس جمهور بی حرمتی برای من نبود بلکه بی حرمتی برای ریاست امنیت ملی بود.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان