از گفتگوهای صلح تا حکومت وحدت ملی؛ 10 نکته از مهمترین گفته های عبدالله عبدالله در مصاحبه با طلوع نیوز

توسطفروزان نظری

شهریور ۱۰, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

قرار است انتخابات ریاست جمهوری تاریخ 6 میزان برگزار شود. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی و از کاندیداهای پیشتاز در این انتخابات، در تازه ترین مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی طلوع نیوز بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده و گفته است که اجازه نمی دهد که در این انتخابات تقلب صورت گیرد.

متن توافق نامه

عبدالله عبدالله در مورد روند مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان گفت که انتظار می‌رود این روزها آخرین روز های گفتگوها باشد و افزود: “قرار است فردا جلسه ای با آقای خلیل زاد داشته باشیم و جزییات بییشتر را بدست بیاوریم.”

آقای عبدالله گفت که موافقت نامه بین طالبان و آمریکا یک توافق نامه مشروط است و این مذاکرات برای شروع مذاکرات صلح و رسیدن به صلح یک قدم مهم می باشد.

آقای عبدالله گفت که حدود چند هفته قبل متن توافق نامه را خوانده است. او تاکید کرد که خروج کمتر از 5 هزار سرباز آمریکایی و تاریخ نهایی برای خروج نیروهای آمریکایی مشروط بر تعهد طالبان است که با گروه های تروریستی رابطه شان را قطع کنند.

آقای عبدالله در مورد جزییات متن توافق نامه صحبت نکرد و یاد آورد شد که امکان دارد متن توافق نامه تغییر کند.

تامین امنیت

گفته شده است که بر اساس توافق آمریکا و طالبان و پس از امضای آن، 5 هزار سرباز آمریکایی در 135 روز از 5 پایگاه نظامی آمریکایی خارج می‌شوند. آقای عبدالله در این زمینه گفت از مکان های که آمریکایی ها تخلیه شوند، سربازان افغانستان جایگزین آن ها می گردند. آقای عبدالله گفت: “در جریانی که تخلیه صورت می گیرد و شرایط در اطراف و محیط که چه می شود این موضوعات در چند دوره مذاکره مورد بحث قرار گرفته است.”

در همین حال رییس اجرایی افغانستان تاکید کرد که در صورت تامین صلح خواهان حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان نیست. او افزود: “ما خواهان تامین صلح در کشور هستیم و آمریکا در یک شرایط خاص به کشور ما آمدند و منحیث یک افغان و منحیث یک مسلمان می خواهم که امنیت کشور ما به واسطه مردم ما تامین شود. اگر صلح در کشور بیاید یک روز هم نمی خواهم سربازان آمریکایی در افغانستان باشد.”

اما آقای عبدالله همکاری های آمریکا و متحدانش را تا سال ها برای حکومت افغانستان ضروری دانست.

مذاکرات میان افغانستان و طالبان

آقای عبدالله در این مصاحبه تاکید کرد که اگر مذاکرات بین دولت آمریکا و طالبان به نتیجه‌ای برسد و فهرست مذاکره کنندگان با طالبان نهایی گردد، مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان زود آغاز می گردد. رییس اجرایی در عین حال تصریح کرد که در تعیین بعضی افراد در فهرست مذاکره کنندگان نقش داشته است.

کناره گیری از انتخابات به خاطر صلح

آقای عبدالله در بخشی دیگری از گفته هایش گفت که در صورتی که صلح منجر به پایان جنگ شود و مردم افغانستان نیز به زندگی صلح آمیز برسند در آن صورت اگر در آستانه انتخابات نیز قرار داشته باشد، به خاطر صلح از انتخابات کناره گیری می کند.

آقای عبدالله افزود:” اگر فرصت واقعی برای تامین صلح برای افغانستان ایجاد شود و حتی یک روز قبل از انتخابات هم باشد من از آن استقبال می کنم و حاضرم از انتخابات کناره‌گیری کنم.”

طالبان کیست؟

طالبان 5 سال بر افغانستان زیر نام “حکومت امارت اسلامی” حکومت کرد و نیز بعد از سقوط حکومت طالبان تا اکنون حملات آنها بر نظامیان و غیر نطامیان ادامه دارد.

عبدالله عبدالله رییس اجراییه در مصاحبه‌اش طالبان را اینگونه تعریف کرد ” گروه طالبان یک گروه جنگی است که دست به فعالیت های تروریستی می زنند و گروه های تروریستی دیگر را نیز حمایت کرده اند.”

آقای عبدالله گفت که اگر طالبان به عنوان یک اپوزیسیون با همین افکار شان بخواهند مبارزه سیاسی کنند آن زمان طالبان را گروه تروریستی نه بلکه اپوزیسیون می‌گوید.

سیاست آمریکا در مقابل افغانستان

عبدالله عبدالله در مصاحبه‌اش گفت که آمریکا حاضر نیست به هر قیمت افغانستان را ترک کند و ایالات متحده برای آوردن صلح در افغانستان متعهد است.

او گفت که سیاست اخیر ایالات متحده آمریکا در ارتباط به افغانستان دو بخش دارد. آقای عبدالله در این مورد گفت: “آمریکا در جریان بحث هایی که داشته است می خواهد که در افغانستان مصارف و تعداد سربازانش را کم کند و در عین حال نمی‌خواهد که افغانستان لانه گروه های تروریستی باشد.”

انتخابات برگزار می‌شود

عبدالله عبدالله تاکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

او در مصاحبه‌اش گفت که در تمام این مدت تلاش کرده تا انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و دوباره با مشکلات انتخابات گذشته روبرو نشوند.

او افزود: “مردم افغانستان مشکلات زیادی را در انتخابات شاهد بودند اما برای انتخابات پیش روی تدبیر گرفته و کمیسیون اطمینان می دهد که تدابیر بهتر گرفته شده است.”

خطوط سرخ در گفتگو با طالبان

خطوط سرخ آقای عبدالله در گفتگو با طالبان منافع ملی افغانستان است.

آقای عبدالله گفت: “منافع ملی افغانستان در تعیین سرنوشت افغانستان به دست مردم افغانستان است و منافع ملی افغانستان در زیستن در صلح با یکدیگر، حقوق شهروندی، در عدالت، در توسعه متوازن و در زندگی با عزت برای زن و مرد این کشور است.”

برنده یا بازنده؟

آقای عبدالله خودش را در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 برنده می‌داند و رییس جمهور غنی را رییس جمهور منتخب نمی‌داند.

آقای عبدالله گفت: “در انتخابات 2014 من صد در صد برنده بودم، این مسئله را خودم ادعا نمی‌کنم بلکه نهادهای بین‌المللی آن را تایید کردند. همه حامیان و کسانی که در اطرافم بود به استثنائی عده ای محدودی چون زلمی رسول و حبیبه سرابی بر این نظر بودند که حکومت موازی اعلام کنم اما بخاطر منافع بزرگ کشور و اینکه کشور به بحران نرود و چند پارچه نشود این کار را نکردم و خودم عمیقا نمیخواستم چنین چیزی صورت گیرد”.

مسوول کیست؟

عبدالله عبدالله رییس اجراییه، اشرف غنی رییس جمهور افغانستان را مسوول ناکامی حکومت وحدت ملی دانست.

او گفت: “دلیل ناکامی حکومت وحدت ملی رعایت نکردن اصل توافق نامه است و اگر توافق نامه را عملی می‌کرد حکومت وحدت ملی ناکام نمی شد و رییس جمهور در موقف بهتری قرار می داشت و قیمت این کار را تنها مردم افغانستان پرداخته است.”

عبدالله عبدالله ثبات سیاسی را برای همه برنامه های حکومت وحدت ملی لازمی دانست و گفت که این حکومت از روز اول ثبات سیاسی نداشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *