استخدام 44 درصد کارمندان بدون آزمون کانکور؛ 4 نکته از گزارش میک در باره وزارت خارجه

توسطعارفه انصاری

مرداد ۱۷, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲

کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری(میک) در تازه ترین گزارش خود به وزارت خارجه پرداخته و در شماری موارد گفته که این وزارت معیارها را مراعات نکرده است. خبرنامه به چند نکته مهم از این تحقیق پرداخته است.

روند استخدام

روند عادی استخدام برای دیپلمات های مسلکی با امتحان کانکور شروع می شود. در صورتی که با توجه به یافته های این کمیته، 44 درصد از کارمندان وزارت خارجه از سال 2011 تا 2017 بدون امتحان کانکور و به گونه ی غیررسمی و با واسطه استخدام شده اند. میک گفته که روند رسمی استخدام تنها برای شمار کوچکی از دیپلومات های این وزارت عملی شده است.

معیار استخدام

بر اساس گزارش تحقیقی کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری(میک)، اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که از میان 1060 تن کارمند وزارت خارجه، 54 تن سند 12 پاس و 33 تن سند چهارده پاس(تحصیلات نیمه عالی) را دارا می باشند در صورتی که حداقل درجه تحصیلی برای کارمندان دیپلوماتیک و قونسلی داشتن لیسانس بوده است.

معیار زبان

در همین حال، میک گفته که الزام دانستن یک زبان خارجی از شرایط دیگر برای مقرر شدن در این وزارت می باشد در صورتی که این معیار تنها از کارمندانی که از طریق کانکور ورودی استخدام شده‌اند، ارزیابی شده و شماری از کارمندان هم که از طریق کانکور ورودی استخدام شده‌اند، بعدا در آزمون زبان ناکام مانده‌اند.

فرار دیپلمات ها

برای اعزام به سفرهای دیپلوماتیک داشتن شرایط تحصیل، مهارت های زبانی، اشتراک در آموزش پیش از ماموریت دیپلوماتیک و داشتن سه سال تجربه کاری در این وزارت معیار می باشد.

باری سلام، رئیس میک روز چهارشنبه (16 اسد) در نشست خبری گفته که: “در مدت ده سال گذشته بیش از 200 کارمند وزارت امور خارجه پس از پایان ماموریت کاری شان به کشور برنگشته اند و بیشتر کارمندان این وزارتخانه آموزش‌های دیپلوماتیک ندیده و زبان خارجی نمی‌دانند.”

باری سلام، رئیس میک
باری سلام، رئیس میک

در گزارش کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اشاره شده که شماری از دیپلومات‌ها بیشتر از دورۀ مأموریت قانونی خود به کار ادامه می‌دهند.

آقای سلام همچنان افزوده که پروسه اعزام دیپلمات ها به بیرون از کشور و همچنان استخدام کارکنان در بست های مختف این وزارت متاثر از نفوذ سیاسی، مداخلات بزرگان، رد بیشتر معیارها و پروسه های رسمی استخدام می باشد، که این کار باعث شده وزارت امور خارجه آسیب های فراوانی را متحمل شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *