جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

در آستانه دور هشتم گفتگوهای صلح؛ مصالحه افغانستان در کجا قرار دارد؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

روز گذشته (9 اسد) زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، در صفحه توییتر خود از داشتن بهترین سفر در طول دوران ماموریتش برای صلح در کابل خبر داد. او که در جریان سفرهای خود به افغانستان برای صلح این بار طولانی‌ترین مدت اقامتش را در کشور داشته، از رسیدن به توافق در مورد مصالحه‌ با حکومت افغانستان یادآور شده است.

زلمی خلیلزاد در صفحه توییتر خود نوشته است که: “پر دستآوردترین سفرم را در افغانستان، از هنگامی که مسئولیت نماینده ویژه را به عهده گرفتم، به پایان می‌رسانم. ایالات متحده و افغانستان روی گام‌های بعدی توافق کرده‌اند، یک تیم مذاکره کننده و گروه حمایوی تخنیکی در حال نهایی شدن است.”

آقای خلیل‌زاد همواره زمانی که در باره افغانستان صحبت کرده گفته که اولویت این کشور مصالحه می باشد. این در حالی است که برخی های دیگر نظیر رییس جمهور غنی مصالحه و انتخابات را اولویت کشور می دانند.

فصل مشترک کابل-واشنگتن

با همه این‌ها اما توافق به میان آمده طی این سفر آقای خلیلزاد شامل تشکیل تیم 15 نفری همه شمول به نیابت افغانستان برای مذاکره با طالبان است.

آقای خلیلزاد در گفتگوی با تلویزیون طلوع نیوز گفته که فهرست این تیم در حال تکمیل شدن است.

همچنان وزارت دولت در امور صلح افغانستان نیز با انتشار خبرنامه‌ای اعلام کرده است که این هیئت 15 نفری از مجموعه افراد سیاسی، اجتماعی و قومی افغانستان در نظر گرفته شده و این هیئت به نمایندگی از جمهوری اسلامی افغانستان با در نظر داشت دست‌آوردهای مردم افغانستان با گروه طالبان مذاکره می‌کند.

آقای خلیلزاد در گفتگوی با تلویزیون طلوع نیوز گفته که فهرست این تیم در حال تکمیل شدن است
آقای خلیلزاد در گفتگوی با تلویزیون طلوع نیوز گفته که فهرست این تیم در حال تکمیل شدن است

اما ظاهرا همه طرف ها همانند وزیر دولت در امور مصالحه افغانستان و یا هم نماینده ویژه آمریکا خوشبین نیستند. یکی از تازه ترین واکنش ها از سوی حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور به میان آمده است. آقای کرزی امروز پنج شنبه (10 اسد) در نشست خبری گفت: “در مرحله ابتدایی لیست سازی 5 روز قبل سلام رحیمی نیز حضور داشت، لیست 45 نفر که در دوحه حضور داشتند را آوردند و به من گفتند که از این لیست شما چه کسانی را می‌خواهید که در این تیم حضور داشته باشند و من و تعدادی از بزرگان انتخاب کردیم و لیست را به آقای محقق، قانونی، اتمر و دیگران فرستادیم تا ببیند و پس از 5 روز به این سو تماس داشته‌ایم اما لیست نهایی به دست ما تا کنون نرسیده است که قرار است امروز به دست ما برسد و خدا کند این لیست نام افرادی باشد که خود ما ساخته باشیم یا بسازیم و در این جا آمریکایی‌ها به خاطر تفرقه افگنی بین ما لیست را خودشان تهیه نکنند.”

او افزوده که: “ما این لیست را دیده اظهار نظر خواهیم کرد اما اگر این لیست برای صلح موثر باشد ما آن را تایید خواهیم کرد.”

طرف های آمریکا و افغانستان از تشکیل هیأت ۱۵ نفری مذاکره‌کننده صلح در حالی خبر داده که گروه طالبان تاکنون حاضر نشده که با حکومت افغانستان، وارد گفتگوی رو در رو شود.

آمادگی ناروی

همزمان با تلاش های آمریکا برای پیشرفت در امور مصالحه برخی از کشورهای اروپایی نیز در این مذاکرات و گفتگوها دخیل شده اند. در تازه ترین مورد ناروی از میزبانی این کشور برای دور بعدی گفتگوها سخن گفته است.

در اعلامیه‌یی که از سوی ریاست اجرائیه به نشر رسیده آمده که سفیر ناروی با ابراز امیدواری برقراری صلح و ثبات تاکیده کرده که ناروی به ادامه کمک‌هایش به افغانستان متعهد می‌باشد. شل تورمود پیترسن، سفیر ناروی در افغانستان گفته است که کشورش آماده میزبانی مذاکرات صلح افغانستان است.

همچنان هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان(یوناما) اعلام داشته که خانم انگرید هایدن، معاون این نهاد در سفرش به تهران، امروز (10 اسد) با عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در مورد صلح افغانستان گفتگو کرده است. در جریان این رایزنی ها رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در دیدار با معاون سیاسی دفتر هیأت معاونت ملل متحد برای افغانستان(یوناما) گفته است، مشورت با کشورهای همسایه افغانستان و رفع نگرانی آن‌ها می‌تواند موفقیت دولت افغانستان را در اجرای توافقات صلح با طالبان تضمین کند.

انگرید هیادن معاون فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان
انگرید هیادن معاون فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان

دیدگاه شورشیان

تا کنون هفت دوره از مذاکرات صلح و گفتگوهای نمایندگان آمریکا و طالبان می‌گذرد که 6 دور آن در دوحه قطر و یک نشست آن در شهر ابوظبی امارات برگزار شده است.

اکنون زلمی خلیلزاد برای دوره هشتم گفتگوهای صلح راهی دوحه قطر شده و اعلام داشته که انتظار دارد در این دور بتواند توافق نهایی را با طالبان در دو مورد مبارزه با تروریزم و خروج نیروهای آمریکایی را امضا کند.

همزمان با این، سهیل شاهین سخنگوی طالبان نیز ابراز امیدواری کرده و گفته که طالبان امیدوارند توافق با آمریکا برای پایان دادن جنگ در افغانستان در این دوره مهم از گفتگوها بدست آید.

با توجه به اظهارات اخیر زلمی خلیلزاد، افغانستان و آمریکا در مورد مصالحه در یک فصل مشترک قرار گرفته اند. این بدان معناست که دست کم آمریکا با جانب افغانستان و حکومت وحدت ملی روی مسائل مصالحه تا به حال مشکلی ندارد و هئیت تشکیل شده جدید از سوی کابل برای مذاکرات نیز مورد پذیرش واشنگتن می باشد.

در سوی دیگر اما با آن که امیدواری ها نسبت به امضای توافق نامه در حوزه های مورد بحث و مذاکره واشنگتن و طالبان در روزهای آینده وجود دارد با این حال، اطمینان جدی از این که آمریکا و طالبان نیز به فصل مشترکی دست یافته باشند، وجود ندارد.

همزمان با این، طالبان و حکومت افغانستان و بازیگران سیاسی دیگر در کابل نیز فاصله زیادی تا توافق بر روی دو مسئله مهم گفتگوهای بین الافغانی و آتش بس دارند. به نظر می رسد در صورتی که آمریکا و طالبان در این دور گفتگوها توافق نامه ی را امضا کنند، فصل جدید اما پرچالش تر که به باور بسیاری از آگاهان زمانبرتر نیز می باشد، در گفتگوهای صلح میان کابل و نمایندگان طالبان آغاز می گردد؛ فصلی که البته سرنوشت صلح افغانستان را تعیین خواهد کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان