جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

اظهارات جنجالی ترامپ؛ واکنش ها در داخل افغانستان چگونه بوده است؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

اظهارات روز گذشته دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در باره افغانستان واکنش های گسترده ای را در داخل کشور به میان آورده است. آقای ترامپ در حضور عمران خان نخست وزیر پاکستان در کاخ سفید گفته است که اگر قصه برد در جنگ افغانستان مطرح می بود، می توانست در یک هفته آن را ببرد اما نمی خواهد ده میلیون انسان کشته شود.

ارگ ریاست جمهوری در واکنش به گفته‌های آقای ترامپ، گفته که سرنوشت اساسی افغانستان نمی‌تواند در جلسات سران دولت‌های خارجی و بدون حضور زعامت مردم افغانستان تعیین شود. در همین حال در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان ضمن حمایت از همکاری امریکا در امور صلح افغانستان، آمده است که “شراکت و همکاری ما با جهان و به خصوص امریکا بر مبنای منافع و احترام متقابل است و افغانستان به هیچ قدرت خارجی اجازه تعیین سرنوشت خویش را نداده و نخواهد داد”.

در ادامه خبرنامه ارگ ریاست جمهوری تأکید شده که دولت افغانستان با درنظرداشت روابط همه جانبه میان دو دولت همکار، از مجرای دیپلوماتیک خواهان صراحت و توضیحات از جانب واشنگتن در مورد اظهارات رئیس‌جمهور ترامپ با نخست‌وزیر پاکستان، شده است.

در همین حال بسیاری از سیاست مداران و شهروندان افغان نسبت به اظهارات آقای ترامپ واکنش های تندی نشان داده اند.

بی احترامی به کرامت انسانی

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا می‌گوید، “اظهارات ترامپ بازتاب مکنونات درونی رهبری امریکا در قبال مردم و کشور ما بوده و نشان می‌دهد که آن‌ها به زندگی و کرامت انسانی هیچ احترامی قایل نیستند”.

کرزی امروز سه‌شنبه(1اسد) در واکنش به اظهارت دونالد ترامپ در یک خبرنامه گفته است: “دو سال قبل حکومت امریکا با استعمال بزرگترین بمب غیر اتمی‌اش در خاک افغانستان، عدم حسن نیت‌اش را در قبال مردم افغانستان، حاکمیت ملی ما و ارزش‌های بشردوستانه به نمایش گذاشت”.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان

او خاط نشان کرده که مردم افغانستان از معاملات پنهانی ایالات متحده با پاکستان از زمان زیادی بدین‌سو و به خصوص پس از شروع روند صلح نگرانی داشتند و ابراز نظرهای اخیر ترامپ در حضور نخست‌وزیر پاکستان، نشان می‌دهد که نگرانی مردم افغانستان در این راستا به جا بوده است.

تضاد با غرور ملی

محمد حنیف اتمر، یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در مورد افغانستان می‌گوید، اظهارات او با غرور ملی و عزت مردم افغانستان در تضاد است.

اتمر امروز سه‌شنبه(1اسد) در یک خبرنامه گفته است، افغانستان کشوری با تاریخ کهن است که توانسته در طول تاریخ، استقلال، تمامیت ارضی و غرور ملی خود را با قربانی‌های بسیار پاس‌داری کند.

او افزوده است، اظهارات ترامپ در حالی مطرح می‌شود که افغانستان با مردم امریکا در مبارزه با تروریزم و گشودن صفحه جدید در تاریخ معاصر افغانستان، مشترکا گام برداشته و متحمل قربانی شده‌اند.

اتمر تأکید کرده است که “این اظهارات آقای ترامپ را مغایر ارزش‌ها و منافع ملی و تعهدات دوجانبه هر دو کشور تلقی می‌نماییم.”

یک افغان زنده افغانستان

رحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در یک سخنرانی که زنده از تلویزیون پخش می شد در واکنش به گفته های آقای ترامپ می گوید”ای کاش عمران خان در جواب ترامپ میگفت شعار هر افغان این است تا یک نفر افغان است زنده افغانستان است”

 رحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رییس پیشین امنیت ملی افغانستان
رحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رییس پیشین امنیت ملی افغانستان

پیام نژادپرستانه

در همین حال داکتر رنگین دادفر سپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان امروز در واکنش تند به اظهارات آقای ترامپ گفت که “وقتی سیاست مداران  ادعا میکنند که ما میتوانستیم در ظرف ده روز افغانستان را از کره خاکی محوه بکنیم. بدون شک یک پیام سیاسی وحشتناک، نژاد پرستانه در این پیام نهفته است.”

آقای سپنتا در عین حال تصریح کرد که پس از انگلستان، شوروی آمریکا نیز در افغانستان شکست خورده است.

حاکمیت بر سرنوشت

ارشاد احمدی معاون پیشین وزارت خارجه افغانستان و از فعالان سیاسی نیز به این سخنان آقای ترامپ واکنش نشان داده و گفته است که چه توقعی می توان از او کرد؟ آقای احمدی به حاکمیت در داخل افغانستان تاخته و اما در آخر گفته که افغان ها با هم کنار بیایند و تنها راه نجات را صلح دانسته است.

233

کشتار میلیون ها به سر رسیده

عبدالله احمدزی رییس بنیاد آسیا نیز در واکنش به سخنان آقای ترامپ گفته که روزهای کشتار میلیون ها انسان در جهان به سر رسیده است. آقای احمدزی در عین حال تاکید کرده که این یکی از مثال های زیادی است که جهان گیچ می شود که در واشنگتن چه در جریان است.

23

بسیاری از افغان ها دیگر نیز به این سان واکنش نشان داده اند. در همین حال زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در عین حالی که صبح امروز اعلان کرده که وارد کابل شده است، اظهارات روز گذشته آقای ترامپ را تاکید مجدد بر این نکته دانسته که هیچ راه حل نظامی برای جنگ افغانستان وجود ندارد. آقای خلیلزاد تصریح کرده که صلح باید از مسیر سیاسی به میان آید.

این گفته های او در حالی انجام می شود که به نظر می رسد تنش های سیاسی به میان آمده از اظهارات آقای ترامپ در داخل افغانستان، مسیر مصالحه را با مشکلاتی مواجه خواهد ساخت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان