جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

درخشش تیم ملی فوتسال؛ چگونه یک سرمربی افغانستان را تا نایب قهرمانی آسیا رساند؟

خواندن 8 دقیقه
1
(1)

تیم ملی فوتسال زیر 20 سال افغانستان به سر مربی‌گری آقای عبدالرزاق ممرک با پیروزی بر اندونیزیا در مرحله نیمه نهایی به فینال رقابت های آسیا صعود کرد و برای اولین بار نایب قهرمان رقابت های فوتسال جام ملت های آسیا شد.

پیش از این تیم فوتسال زیر 20 سال افغانستان مقام چهارم مسابقات آسیایی را در ترکمنستان بدست آورده بودند.

با ورود به فینال مسابقات در جام ملت آسیا در تبریز، شهروندان افغان به صورت متحد این تیم را تشویق کردند و امید تازه ورزشی با پیروزی های پی هم آن ها آفریده شده بود. در این میان، مهاجران افغان در ایران نیز دو روز قبل از برگزاری مسابقات فینال با راه اندازی هشتگ “میریم تبریز” از ایران خواسته بودند تا به آنها اجازه وارد شدن به صالون را بدهند تا بتوانند تیم خود را تشویق کنند.

سلیمان سلیمی یکی از اعضای تیم فوتسال نوجوانان افغانستان در گفتگو با خبرنامه گفت: “با آنکه افغان ها در ایران مهاجر بودند اما با آن هم هر کار کردند تا تیم ملی خود را تشویق کنند و زمانی که خوشی مردم خود را دیدیم اشک از چشمان همه ما جاری شد و ما مدیون دعا های مردم خود هستیم.”

با ورود به فینال مسابقات در جام ملت آسیا در تبریز، شهروندان افغان به صورت متحد این تیم را تشویق کردند و امید تازه ورزشی با پیروزی های پی هم آن ها آفریده شده بود
با ورود به فینال مسابقات در جام ملت آسیا در تبریز، شهروندان افغان به صورت متحد این تیم را تشویق کردند و امید تازه ورزشی با پیروزی های پی هم آن ها آفریده شده بود

سرمربی شایسته  

اما در این میان بخشی بزرگی از رشد تیم ملی نوجوانان فوتسال افغانستان مرهون درایت و شایستگی عبدالرزاق ممرک سرمربی این تیم است. آقای ممرک فرزند محمد یحی در سال 1358 در ولایت کابل بدنیا آمده است و از ولسوالی ناهور ولایت غزنی می‌باشد.

خانواده آقای ممرک در سال 1362 به خاطر نابسامانی ها در افغانستان به ایران مهاجرت نمود. او آن زمان تنها چهار سال سن داشت و با پدرکلان، مادر کلان، مادر، برادر بزرگتر و خواهر کوچکترش افغانستان را ترک کردند.

آقای ممرک تعلیمات ابتدایی اش را در ایران شروع کرد و در سال 1376 از دبیرستان شهید مدرس تهران فارغ شد و سند لیسانس خود را نیز از رشته ادبیات دری بدست آورد.

در مدت 24 سال که آقای ممرک در ایران زندگی کرده، مانند هر مهاجر دیگر با سختی های زیادی روبرو شده است اما با آن هم تحصیلات خود را ادامه داد و در پهلوی درس و مشکلات زندگی ورزش را هم به پیش می‌برد.

او تا زمانی که در ایران زندگی می‌کرد در بازار تهران در بخش پوشاک طراح و برش‌کار بود.

در سال 1386 آقای ممرک دوباره به افغانستان بازگشت و در ابتدا به عرضه کالاهایی که از ایران می‌آوردند شروع کرد و بعد از مدتی با تلویزیون طلوع در بخش کابورا پرودکشن به فعالیت آغاز نمود.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/1151167509124407297

به دلیل اینکه از فعالیت های ورزشی اش باز می‌ماند مجبور به ترک وظیفه‌اش شد و شغل اصلی اش را فوتبال قرار داد.

آقای ممرک اما حالا سرپرست یک خانواده هفت عضوی است. او 5 فرزند دارد از این جمله 4 دختر و 1 پسر. دختر بزرگ‌اش متعلم صنف دهم مکتب و پسر اش در صنف دوم می باشد. کوچکترین عضو این خانواده چهار ساله است.

چگونه فوتبالیست شد؟

آقای ممرک در دوران مکتب علاقه‌ی زیادی به فوتبال داشت و از همان دوران با برادرش و دوستانش فوتبال بازی می‌کرد و نیز در مکتب ساعت سپورت یا در زمان فراغت هم سرگرم فوتبال بود.

بالاخره در صنف هفتم در سن 14 سالگی در تیم انتظام ری در تهران عضویت گرفت و این تیم یک تیم رسمی بود و همیشه در این تیم تمرینات منظم داشت. این تیم در لیگ شهر تهران بازی می کرد.

آقای ممرک بعد از بازگشت به افغانستان بازیکن تیم های رسانه ها، استقلال، ستاره آزادی و طاها بوده و به عنوان مربی با تیم های صداقت و امرخیل همکاری کرده است.

آقای ممرک در مورد وارد شدن به فدراسیون فوتبال افغانستان به خبرنامه گفت: “قبل از من دوستانم به افغانستان آمده بودند و با آن ها آشنایی داشتم. از آن جمله استاد امان امانی و استاد ظاهر حسنی که آن ها در فدراسیون فوتبال افغانستان بودند و من هم عضویت تیم رسانه ها را گرفتم و در همان سال اول توانستیم قهرمان فوتسال شهر کابل شویم و بعد جذب تیم ستاره آزادی شدم و تمرینات خود را در لیسه حبیبیه انجام می‌دادیم و مسابقات ما در استدیوی غازی برگزار می‌شد. زمانی که در تیم ستاره آزادی بودم قهرمان بین ولایتی شدیم و این مسابقه در ولایت هرات برگزار شد و این یکی از بزرگترین دستاوردهایم در داخل کشور بود.”

مربی‌گری

آقای ممرک در سال 2009  اولین جواز مربی‌گری D ، در سال 2013 جواز C و جواز A و B را در سال 2017 گرفت و به همین ترتیب مرحله اول و دوم مربی‌گری فوتسال را در سال های 2013 و 2016 بدست آورد.

بعد از اینکه آقای ممرک دستاورهای زیادی از خود در تیم های فوتسال نشان داد و در زمان بازی در تیم های فوتسال هدایت تیم های طاها و استقلال را منحیث مربی داشت و هر دو تیم به فینال مسابقات لیگ برتر کابل راه یافتند، باعث شد تا در اواخر سال 2012 رهبری و مربی‌گری تیم ملی فوتسال افغانستان را بدست بیاورد.

بعد از اینکه آقای ممرک دستاورهای زیادی از خود در تیم های فوتسال نشان داد و در زمان بازی در تیم های فوتسال هدایت تیم های طاها و استقلال را منحیث مربی داشت و هر دو تیم به فینال مسابقات لیگ برتر کابل راه یافتند، باعث شد تا در اواخر سال 2012 رهبری و مربی‌گری تیم ملی فوتسال افغانستان را بدست بیاورد
بعد از اینکه آقای ممرک دستاورهای زیادی از خود در تیم های فوتسال نشان داد و در زمان بازی در تیم های فوتسال هدایت تیم های طاها و استقلال را منحیث مربی داشت و هر دو تیم به فینال مسابقات لیگ برتر کابل راه یافتند، باعث شد تا در اواخر سال 2012 رهبری و مربی‌گری تیم ملی فوتسال افغانستان را بدست بیاورد

آقای ممرک برای ساختن تیم ملی فوتسال افغانستان برای اشتراک در مسابقات اینچیون کوریای جنوبی در سال 2013 گفت: “من تیم را برای این مسابقات آماده ساختم اما متاسفانه تیم در مقابل ازبکستان و قطر که مسابقه داشتیم شکست خوردیم و بعد با باخت سنگینی که در مقابل ازبکستان داشتیم متوجه شدیم که تفاوت بسیار زیادی بین تیم ما و دیگر کشورها است.”

پس از شکست سنگین تیم فوتسال در اولین دور رقابت های آسیایی در سال 2014 ظرفیت سازی در آن شروع می شود.

آقای ممرک برای مسابقات بعدی تصمیم می‌گیرد بالای بازیکنان سرمایه‌گذاری جدی کند و تمرین های دوامداری داشته باشد تا دیگر این شکست سنگین را تجربه نکنند.

دلیل موفقیت این تیم

بازیکنان و بسیاری از شهروندان افغان موفقیت این تیم را مرهون تلاش های آقای ممرک می‌دانند.

آقای ممرک در مورد این که چگونه به این موفقیت رسیدند می‌گوید: “این موفقیت را ما در چند روز بدست نیاوردیم بلکه این موفقیت از انتخاب بازیکنان از سال های قبل، زیر نظر داشتن بازیکنان برای تیم و برنامه های خوب برای تیم فوتسال از لحاظ تمرینی شروع شد و این نتیجه از استراتیژی پلان چند ساله است.”

سلیمان سلیمی یکی ازاعضای تیم فوتسال نیز گفت:” دلیل برد تیم ما فقط اتحاد، همبستگی، زحمت استاد ما و تلاش بازیکنان بود و استاد ما آقای عبدالرازق ممرک از حد بیشتر با ما تلاش کرد.”

فوتسال در افغانستان

به گفته‌ی آقای ممرک تاریخچه فوتسال افغانستان به حدود 20 سال قبل می‌رسد.

در حدود 20 سال قبل زمانی که پشت میدان غازی استدیوم و لیسه استقلال فوتسال شروع شده بود آن را “مینی فوتبال” می نامیدند. در آن زمان فوتسال در دو تیم پنج نفره بازی می‌شد و آهسته آهسته برای اولین بار مسابقات رسمی فوتسال در سال 1384 در لیسه استقلال انجام شد. تیمی که در این مسابقات قهرمان شد “تیم مهاجرین” بود. پس از آن لیگ های کابل ایجاد شد که هر ساله لیگ برتر کابل برگزار می شود. اکنون در 24 ولایت کمیته فوتسال فعال است و در 7 ولایت فوتسال بانوان نیز برگزار می‌شود و تیم های فوتسال بانوان تشکیل شده اند.

 تیم فوتسال افغانستان برای تمرین در مسابقات قهرمانی فوتسال آسیا در سال 2013 در صالون شهرک امید سبز و صالون کمیته ملی المپیک و در سال های 2017 و 2019 در جمنازیوم کمیته فوتسال تمرین می کردند
تیم فوتسال افغانستان برای تمرین در مسابقات قهرمانی فوتسال آسیا در سال 2013 در صالون شهرک امید سبز و صالون کمیته ملی المپیک و در سال های 2017 و 2019 در جمنازیوم کمیته فوتسال تمرین می کردند

نگاه به آینده

تیم فوتسال افغانستان برای تمرین در مسابقات قهرمانی فوتسال آسیا در سال 2013 در صالون شهرک امید سبز و صالون کمیته ملی المپیک و در سال های 2017 و 2019 در جمنازیوم کمیته فوتسال تمرین می کردند. این جمنازیوم از طرف فیفا برای این تیم ساخته شده بود که این صالون در انفجار (10 سرطان) که در برابر فدراسیون فوتبال رخ داد، تخریب شده است.

این تیم که کمتر از دو ماه و 20 روز دیگر برای اشتراک در مسابقات مقدماتی جام جهانی و جام ملت های آسیا در رده های سنی بزرگسالان وقت دارد، مکانی برای تمرین و آمادگی برای این مسابقات ندارد.

قرار است در مسابقات تیم فوتسال بزرگسالان با تیم های ازبکستان، ترکمنستان، ایران، قرقزستان و تاجیکستان روبرو شوند تا به فینال مسابقات که 16 تیم برتر می باشند در عشق آباد ترکمنستان برسد.

آقای ممرک می گوید: “متاسفانه نسبت به خرابی صالون فوتسال ما مجبور هستیم برای چند روز تمرین این تیم را به تعویق اندازیم تا بسنجیم که چی چاره ای می توان انجام دهیم تا هر چه زودتر تمرین این تیم را آغاز کنیم.”

فرزاد محمودی عضو تیم فوتسال زیر سن 20 سال در گفتگو با خبرنامه گفت: “ما در افغانستان زندگی می کنیم و آینده ما نامعلوم است. اما باز هم تلاش می کنیم تا در تیم های بالاتر جذب شویم و افتخارات زیادی برای افغانستان بیاوریم.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان