وزیر دولت در امور صلح: اشخاص با نفوذ و خبره در هیأت‌های صلح گنجانیده می‌شوند

توسطروایت زنده

تیر ۲۶, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

نماینده خاص رییس‌جمهور و وزیر دولت در امور صلح می‌گوید که در هیأت‌های صلح، اشخاص خبره و بانفوذ که حمایت مردمی داشته باشند، گنجانیده خواهند شد.

عبدالسلام رحیمی امروز چهارشنبه(26سرطان) در جلسه فوق‌العاده مجلس سنا، از برخی آمادگی‌ها از جمله کنفرانس صلح کابل، لویه جرگه مشورتی صلح، رهایی یک تعداد زندانیان طالب، نشست‌های متعدد صلح در کشورهای مختلف و هم‌سویی جامعه جهانی در آوردن صلح به افغانستان سخن گفت.

وی افزود: “پروسه صلح کشور به توجه ویژه نیازمند است و خوشبختانه گفتگوهایی هم صورت گرفته است که می‌توان آن‌را یک روزنه امید تلقی کرد”.

رحیمی خاطرنشان کرد، تلاش‌های لازم در حال اجرا است تا از این فرصت بزرگ برای ختم جنگ استفاده شود.

وی ایجاد وزارت دولت در امور صلح را خواست مردم در لویه جرگه مشورتی صلح خوانده و تأکید کرد، طرح‌های مفیدی راه‌اندازی شده و برای دستیابی به صلح، به اعتمادسازی، مذاکره، توافق و در نهایت به اجرای توافقات پرداخته خواهد شد.

minister

وزیر دولت در امور صلح گفت: “رهبری سیاسی حکومت چندی قبل مکانیزم تصمیم‌گیری را نیز ایجاد کرد و اکنون کوشش می‌شود تا این مکانیزم مجددا احیا شود تا همه ‌بزرگان، سیاسیون، اقشار مختلف و دولت جمهوری اسلامی افغانستان موقف واحد و مشترکی را در جریان مذاکرات اختیار نمایند.”

به گفته وی، پیشبرد جنگ و تأمین صلح همزمان وظایف عمده دولت است و در این راستا رهبری دولت مصمم است تا از منافع ملی کشور دفاع و صدای واحدی را به وجود آورد.

رحیمی با اشاره به گفتگوهای زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و طالبان گفت که دولت افغانستان از جریان تمام نشست‌ها آگاه بوده و برخی نظریات خود را نیز شریک ساخته است.

او نشست‌های قبلی صلح را در حد مشورت‌ها و رایزنی‌ها خواند و اضافه کرد که با آغاز مذاکرات رسمی صلح، تمام جزئیات آن به آگاهی عامه رسانیده می‌شود.

این اظهارات وزیر دولت در امور صلح در حالی بیان می‌شود که قرار است در آینده نزدیک دور جدید گفتگوهای بین‌الافغانی در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شود. روز گذشته سخنگوی ریاست جمهوری نیز اعلام کرد که در نشست‌های بعدی گفتگوهای بین‌الافغانی، ترکیب هیأت افغانستان اندک و باتجربه‌تر خواهد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *