جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

ناآرامی های ننگرهار؛ چرا حملات تروریستی در این ولایت افزایش یافته است؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

ننگرهار ولایتی در شرق افغانستان اخیرا شاهد افزایش حملات شورشیان و تروریستان بوده است. در این ولایت در سال های اخیر داعش و و شورشیان طالبان نیز حضور شان را افزایش داده است.

روز گذشته نیز یک حمله کننده انتحاری که گفته می شود کودک بوده، مراسم عروسی را در ولسوالی چپرهار این ولایت هدف قرار داده است. عطاءلله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار در صحبت به خبرنامه در این باره گفت که این مراسم عروسی مربوط به یکی از فرماندهان خیزش مردمی ولسوالی چپرهار بوده که در آن 9 تن کشته و 12 تن دیگر نیز زخمی شده اند.

علاوه بر این حمله، امروز نیز ماین مقناطیسی در شهر جلال آباد قربانی گرفته است. به گفته سخنگوی ولایت ننگرهار “حوالی صبح امروز شنبه(22سرطان) در نتیجه انفجار ماین چسپکی بالای یک عراده موتر رنجر پولیس، یک سرباز کشته و دو تن دیگر آنان زخمی شده اند.”

فشارهای گسترده

اما این که چرا تروریستان و شورشیان حملات شان را در ننگرهار افزایش داده، دلایل متعددی بیان می شود.  نبی الله یار نماینده مردم ننگرهار در مجلس نمایندگان متعقد است که حملات تروریستان به خاطر افزایش فشار نیروهای دولتی بر پناهگاهای آن ها می باشد. آقای یار در گفتگو با خبرنامه گفت که “در این اواخر وضعیت ننگرهار را که می بینیم عملیات قطعه های امنیت ملی شروع شده است و گروهای طالبان و داعش به شکست رو به رو شده است.” او باور دارد که نیروهای حکومتی توانسته اند بر مراکز طالبان در ولسوالی های نظیر خوگیانی و مکان های دیگر فشارهای سنگینی را وارد سازند.

این در حالی است که گزارش ها نیز از این ولایت نشان می دهد که نیروهای امنیتی عملیات های گسترده ای را بالای مخفیگا های گروهای تروریستی انجام می دهند. در تازه ترین مورد شاه‌محمود میاخیل، والی ننگرهار روز پنج‌شنبه(۲۰سرطان) به رسانه‌ها گفته که در یک هفته گذشته در جریان عملیات‌های جداگانه نیروهای امنیت ملی این ولایت، سه تروریست داعشی، ۹ شورشی طالب و ۴ تن از مجرمین جنایی از شهر جلال‌آباد و ولسوالی‌های شینوار، سرخ‌رود، بتی‌کوت و خوگیانی بازداشت شده‌اند.

همچنان دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار روز چهارشنبه (۱۲سرطان) با نشر یک خبرنامه گفته است که در نتیجه عملیات هوایی هواپیمای بدون سرنشین نیروهای بین‌المللی در منطقه تنگه وزیر ولسوالی خوگیانی این ولایت، سه جنگجوی داعش کشته شده اند.

 دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار روز دوشنبه (۲۰ جوزا)  نیز اعلام داشت که در نتیجه عملیات نیروهای امنیت ملی در منطقه کودی‌خیل ولسوالی شیرزاد این ولایت، ۳۰ جنگجوی قطعه سرخ طالبان به شمول ۳ تبعه پاکستانی کشته شده اند. در این خبرنامه آمده است که در این عملیات ۱۴ تن دیگر از نیروهای قطعه سرخ طالبان زخمی شده اند.

عبدالرقیب مبارز، فرمانده پولیس ننگرهار نیز اخیرا  اعلام داشته بود که در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی در منطقه مارکوه بازار ولسوالی غنی‌خیل این ولایت، ۵ تن از مسوولین مالی گروه داعش همراه با ۸۰۰ هزار ریال سعودی بازداشت شده اند.

تلفات غیرنظامیان

همزمان با فشارهای نیروهای دولتی و حملات تروریستی در ننگرهار، اما مسئله قربانی های غیرنظامیان در حملات تروریستی همچنان مطرح است. عطاءالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار در گفتگو با خبرنامه گفت که در حملات هراس افگنان افراد غیرنظامی بیشترین آسیب را می بینند. او گفت که به عنوان نمونه در حمله انتحاری روز گذشته در ولسوالی پچیراگام کشته و زخمی شدگان، همه غیرنظامی بوده اند.

در همین حال، قاری هدایت الله هجران مدیر ریاست حج و ارقاف ولایت ننگرهار نیز به تاریخ 6 سرطان سال جاری در تیراندازی افراد ناشناس در ناحیه اول شهرجلال آباد کشته شد. همزمان با این ، به تاریخ (۲۲جوزا) مولوی صفی الله، ملا امام یک مسجد نیز در روستای شادخان ولسوالی خیوه این ولایت توسط افراد مسلح ناشناس به قتل رسیده است.

نکته پایانی: با توجه به حملات شورشیان در شهر جلال آباد و ولسوالی های ولایت ننگرهار و آسیب شدید به غیرنظامیان، مسئله مهم مطرح این است که چگونه می توان از جان افراد غیرنظامی حفاظت کرد و در عین حال وضعیت را در این ولایت بهبود بخشید؟

از آنجایی که ننگرهار یکی از ولایات استراتژیک مرزی افغانستان است و در آن داعش و شورشیان طالبان حضور گسترده دارند، امنیت این ولایت و تقویت حاکمیت دولتی بر آن از مسائل مهمی است که همواره مطرح بوده و نیازمند توجه جدی ساختار امنیتی افغانستان می باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان