مسوولان: رشد بی‌رویه جمعیت افغانستان و عدم کنترل آن باعث ایجاد مشکلاتی در آینده خواهد شد

توسطروایت زنده

تیر ۲۰, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

مسوولان صحی، احصاییه و اقتصاد افغانستان می‌گوید که رشد بی‌رویه جمعیت و عدم کنترل آن سبب ایجاد مشکلاتی از جمله عدم مصوونیت غذایی، گسترش فقر، کمبود آب آشامیدنی، آلودگی هوا و محیط زیست، عدم آموزش درست، بی‌کاری و عدم اشتغال جوانان برای آینده افغانستان خواهد شد.

احمد جاوید رسولی، رییس عمومی اداره ملی احصائیه و معلومات امروز پنج‌شنبه(20سرطان) در یک کنفرانس مشترک خبری در کابل به مناسبت روز جهانی جمعیت گفت، مجموع جمعیت کشور در سال جاری، به حدود 32.2  میلیون نفر می‌رسد که از جمله، حدود 15.8 میلیون آن مرد و حدود 16.4 میلیون تن آن را زنان تشکیل می‌دهد.

afgh

به گفته او،  ۲۴ درصد مردم در شهرها و 71.3 درصد در روستاها زندگی می‌کنند؛ همچنان حدود 4.7 درصد جمعیت کشور را مردم کوچی تشکیل می‌دهد.

در همین حال مصطفی مستور، وزیر اقتصاد می‌گوید، این وزارت در نظر دارد برای عملی‌سازی کار ناتمام کنفرانس بین‌المللی جمعیت و انکشاف و عملی کردن آجندای ۲۰۳۰ جهت انکشاف پایدار، باید گام‌های واقع‌بینانه برداشته شود و به کسانی که عقب مانده‌اند، دسترسی پیدا کنیم تا حقوق، صحت و باروری جنسی را برای همگان تنظیم نماییم.

همچنان در این کنفرانس دیوه صمد، معین وزارت صحت عامه خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۰۳، 10 درصد زنان در افغانستان، از داروهای مدرن جلوگیری از بارداری استفاده می‌کردند که امروز این رقم به 20 درصد رسیده و نیز تعداد زنانی که به دلایل مختلف مرتبط به بارداری جان می‌دادند، از یک هزار و 600 تن در هر صد هزار ولادت، به ۶۶۱ تن در سال 2016 کاهش یافته است.

یازدهم جولای به عنوان روز جهانی جمعیت از طرف سازمان ملل متحد نام‌گذاری گردیده و از سال 1990 به این طرف، در اکثر کشورهای جهان گرامی‌ داشته می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *