جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

پس از پایان نشست بین الافغانی دوحه؛ اشتراک کنندگان افغان با چه دیدگاهی بازگشته اند؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

نشست بین‌الافغانی که به میزبانی قطر و میانجی‌گری آلمان از روز یک شنبه (16 سرطان) برای دو روز در شهر دوحه آغاز شده بود نیمه شب گذشته با صدور قطعه نامه‌یی مشترک اشتراک کنندگان آن به شمول طالبان و مقامات حکومتی افغانستان به پایان رسید.

در این نشست شماری از سیاسیون و فعالین مدنی و همچنان تعدادی از مسولان حکومتی و نمایندگان شورشیان طالبان اشتراک کرده بودند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس جمهور در مورد حضور این افراد در نشست بین‌الافغانی گفته است که این افراد و اشخاصی حاضر در این نشست، از آدرس های شخصی و با ظرفیت های شخصی شان اشتراک کرده‌اند. آقای صدیقی در عین حال تاکید کرده که رییس جمهور افغانستان از نزدیک گفتگوها با شورشیان و نشست بین الافغانی را دنبال می کند.

زلمی خلیلزاد نماینده ویزه آمریکا در امور مصالحه نیز این نشست را نیز مهم خوانده و در عین حال به خاطر این نشست گفتگوهای دوره هفتم صلح با طالبان را متوقف کرده بود.

اما در جریان این نشست، روز یک شنبه (16 سرطان) گروه طالبان موتر بمبی را در شهر غزنی، انفجار دادند که هدف آن حوزه ششم امنیت ملی شهر غزنی بود. در نتیجه این انفجار، به شمول دانش‌آموزان، نزدیک به 200 تن کشته و زخمی شدند.

با همه این ها، اما برخی از اشتراک کنندگان نشست بین الافغانی دوحه، دیدگاه های خود را در باره مسائل مطروحه در آن پس از پایان روز دوم بیان داشته اند.

نادر نادری، رئیس کمیسیون اصلاحات اداری در صفحه کاربری توتیر خود نوشته است که: “گفتگوهای بین‌الافغانی در حال حاضر به پایان رسید. این یک پلتفرم مهم برای مردم ما بود تا شکایات، نگرانی ها و آرزوهای خود را بیان کنند. طالبان داستان های بسیاری از درد و نابودی را شنیدند که اکثریت شرکت کنندگان آن را مورد تأیید قرار دادند.”

naderi

آقای نادری تاکید کرد که به جز طالبان، اکثریت احزاب بر حمایت از حفظ جمهوری و قانون اساسی در کشور تاکید دارند.

او نوشته است که: “ما به برخی زمینه‌های مشترک رسیدیم که توافقاتی را برای دو طرف به همراه داشت، با این که گروه طالبان نظر مثبتی در مورد آتش بس فوری نداشتند در عین حال روی خروج مسولانه نیروهای خارجی نیز موافق نبودند. آن ها به تقبیح و مبارزه با تروریستان و جنگجویان خارجی نیز توافق نکردند.”

یکی دیگر از نمایندگان، خالد نوری، فرزند عطا محمد نور با حضور در این نشست نوشته است که” گفتگو بین الافغانی در حال حاضر در دوحه اتفاق می افتد، گام مثبتی برای حل اختلافات و حمایت از اهداف مشترک ما برای یک افغانستان متحد و موفق که به ما کمک می کند یکدیگر را بیشتر درک کنیم. ما برای ایجاد توافق ملی و منطقه ای و ایجاد حس مشترک با مردم ما نیاز داریم در مورد خطوط قرمز مردم، نگرانی‌ها و خواسته‌های آنان صحبت کنیم. افغانستان در 18 سال گذشته دستاورد های زیادی دارد و ما باید آنها را حفظ کنیم.”

noori

او گفته است که: “این مذاکرات فرصتی منحصر به فرد برای صحبت کردن با یکدیگر و حل برخی از تفاوت های مان است. ما برخی از مسائل مهم را در اینجا مطرح کردیم و خوشحالیم  که در کنار برخی از زنان باهوش و با استعداد از افغانستان نمایندگی می‌کنیم.”

ارشاد احمدی، معاون پیشین وزارت امور خارجه کشور نیز ضمن تشکر از نماینده ویژه آلمان مارکوس پتزل، در صفحه خود نوشته است که: “در این نشست پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته که دستیابی به صلح پایدار را آسان می‌کند، این دستاورد‌ها برای حفظ نهادهای ملی، حصول اطمینان از حقوق شهروندان افغان، کاهش خشونت و ادامه مذاکرات در داخل افغانستان می‌باشد.”

ershad

مارکوس پتزل، فرستاده ویژه آلمان در افغانستان، که در همکاری با قطر در برگزاری کنفرانس صلح نقش داشته است، اعلام کرده که در این نشست دو طرفه در جریان بحث دو روزه بر موضوعاتی چون حفظ حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها، و همجنان آتش بس و خروج نیروهای خارجی همراه با مذاکرات آینده سیاسی افغانستان بحث و گفتگو کرده اند.

او تایید کرد که طرفین توافق کردند که این گفتگو‌ها ادامه یابد.

همچنان فوزیه کوفی، یکی از نمایندگان پیشین پارلمان نیز اظهار داشته که این نشست “با همکاران از بخش‌های مختلف افغان من بود با موافقت‌های حیاتی برای آینده افغانستان پایان یافت.”

او در توییتر خود نوشته است که: “خوشحالم که روی مسائل دشوار به یک توافق مشترک دست پیدا کرده‌ایم. این کنفرانس موفقیتی در پروسه صلح است.”

Fawzia koofi

همچنان عمر زاخیلوال، وزیر سابق مالیه، گفته است که این کنفرانس در واقع گام بزرگی در تلاش برای ایجاد صلح جامع در افغانستان بود.

حکمت خلیل کرزی معاون پیشین وزارت خارجه و از شرکت کنندگان این نشست نیز تایید کرده که گفتگوهای دوحه که برای دو و نیم روز ادامه داشت، شامل “تبادل نظر خیلی رک و عاطفی همراه با احترام”، برگزار شده است. او گفته است که “وقتی یک زن شجاع، درد جمعی ما را به اشتراک گذاشت و همه را مسئول آن قرار داشت، همه را به گریه انداخت.”

khalil karzai

او اضافه کرده است که: “در حالی که بعضی از اعضا شکایت گذاشته‌ها را کردند، عده‌یی دیگر این نشست را فرصتی و امیدی برای آینده دیدند. که باعث شد این گفتگو همه را به هم نزدیکتر کرده و همچنین به درک بهتر مسائل مورد توجه کمک کرد. مهم این است که ما قادر به ارتباط بودیم و پس چرا ما نمی توانیم؟ در اخیر ما همه افغانیم.”

سرانجام در ادامه این واکنش‌ها، سلام رحیمی، نماینده خاص رئیس جمهور و وزیر دولت در امور صلح نیز گفته که تعهد به حفظ حقوق شهروندان به خصوص زنان از سوی طالبان، یک نقطه عطف مهمی در نشست دوحه بوده است.

سلام رحیمی امروز سه‌شنبه(۱۸سرطان) به دنبال پایان نشست بین‌الافغانی دوحه و قطع‌نامه پایانی آن، در صفحه فیس‌بوک‌اش نگاشته است که تفاهم‌های حاصل شده در نشست دوحه، امیدواری را برای استقرار صلح افزایش می‌دهد، و این کار همه اشتراک‌کنندگان در این نشست قابل قدر است.

او تاکید کرده: “با وجود این، هنوز هم راه طولانی در پیش است و باید توقع خود در مورد سرعت پیشرفت‌ها واقع‌بینانه نگه داریم.”

وزیر دولت در امور صلح افزوده است: “هر قدر در آینده به جزئیات و قدم‌های عملی وارد شویم، احتمال کندشدن سرعت، تفاوت دیدگاه‌ها و بروز مشکلات اجرایی وجود خواهد داشت.”

با همه این خوشبینی و نگاه جدی شرکت کنندگان نشست بین الافغانی، اما بسیاری از کاربران رسانه های اجتماعی افغانستان از این نشست و عدم تاکید بر برخی از موضوعات در قطعنامه پایانی آن انتقاد کرده اند. در میان این انتقادت، عدم توجه به موضوع جمهوریت و عدم اشاره به پایان تهدید رسانه ها از سوی طالبان، از جمله موضوعاتی بوده که از سوی این منتقدان افغان ابراز شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان