گفتگو در دوحه و خونریزی در کابل؛ آیا با خشونت های فزآینده طالبان امیدی به مصالحه می ماند؟

توسطجاوید نوید

تیر ۱۰, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , , ,

دور هفتم گفتگوهای صلح میان زلمی خلیزاد نماینده ویژه آمریکا در امور مصالحه و هیئت گفتگوکننده طالبان در قطر در حالی در جریان است که در روزهای اخیر شورشیان حملات گسترده ای را در مناطق مختلف افغانستان انجام داده اند.

تازه ترین این حملات، حمله پیچیده انتحاری امروز در کابل است. در این حمله که بیش از هفت ساعت جریان داشت، یک موتر بمب گذاری شده ریاست لوژیستک وزارت دفاع را هدف قرار داد و سپس مجموعه از حمله کنندگان انتحاری در یک ساختمان نیمه کاره جابه جا شده و درگیری را با نیروهای امنیتی ادامه دادند. در این حمله، یک کشته و بیش از 93 زخمی گزارش شده است. بیشتر زخمیان این حمله نیز غیرنظامیان و کودکان بوده اند.

موجی از حملات: حمله پیچیده امروز کابل تنها حمله در روز های گذشته که گفتگوهای صلح میان شورشیان و هیئت آمریکایی ادامه دارد نیست. پیش از این در جریان روز گذشته شورشیان بر ولسوالی های احمدآباد در پکتیا و معروف در قندهار حمله کردند. بر اساس گزارش ها در حمله شورشیان بر ولسوالی احمدآباد 11 نیروی امنیتی افغان کشته شده و در حمله بر ولسوالی معروف علاوه بر افراد دیگر، 8 کارمند کمیسیون مستقل انتخابات نیز از بین رفته اند.

گزارش های دیگر نیز از حملات شورشیان حکایت دارد. یکی از خونبارترین حملات طالبان در روزهای اخیر، در ولایت بغلان انجام شده که در آن بیش از 20 پولیس محلی کشته شده اند.

واکنش ها به این حملات: از آن جایی که این حملات در زمان گفتگوهای آمریکا با طالبان انجام می شود، واکنش های بازیگران مهم جامعه بین المللی محتطانه بوده و تنها به محکومیت حمله امروز در کابل بسنده کرده اند. سفارت بریتانیا در تویتی اعلام داشته که این حمله را محکوم می کند و تاکید کرده که افغان ها شایسته زندگی در صلح اند. سفارت آمریکا در باره حمله اخیر کابل تا کنون واکنشی نداشته اما در واکنش به حمله ولسوالی معروف قندهار ضمن محکومیت آن در تویتی گفته است که طالبان غیرنظامیان را هدف قرار می دهند. نیک کی نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان نیز ضمن محکومیت حملات امروز و روز گذشته شورشیان، گفته که این حمله غیرنظامیان زیادی را قربانی ساخته است.

اما برخلاف جامعه بین المللی در داخل افغانستان واکنش ها به این حملات جدی بوده است. رییس اجرایی افغانستان در ساعات اولیه حمله پیچیده امروز کابل در اعلامیه طالبان را “گروه مزدور، منافق، تروریست و تروریست‌پرور” خوانده و گفته که این گروه از یکسو سخن از صلح می‌زند و از سوی دیگر به شهروندان بی‌دفاع و مراکز ملکی حمله‌ور می‌شوند. رییس جمهور غنی نیز در اعلامیه گفته است که حکومت افغانستان بر اساس فیصله‌های لویه جرگه مشورتی صلح، برنامه صلح را به پیش می‌‌برد، اما “طالبان با انجام حمله وحشیانه امروز کابل نیت شوم‌شان را در تداوم جنگ و کشتار افراد ملکی نشان دادند.”

همزمان با این برخی از ناظران افغان با تندی تمام خواستار قطع گفتگوهای آمریکا با طالبان شده اند. ملک ستیز پژوهشگر افغان مقیم غرب در صفحه فیس بوک خود گفته که به عنوان هم پیمان امنیتی آمریکا باید مذاکرات خود را با طالبان قطع کند. او در پنج نکته دلایل خود را در این زمینه بیان داشته است.

احمد سعیدی آگاه دیگر مسائل سیاسی افغانستان در صفحه کاربری خود نوشته که “زلمی خلیلزاد در قطر مصروف مذاکره با طالبان است آقای اشرف غنی رئیس جمهور و اپوزیسیون دولتی به نزدیکی ها از سفر حسن نیت را که بخاطر خوش خدمتی به پاکستان انجام داده بودند برگشته اند تحفه این سفر ها در اسلام آباد و ادامه مذاکرات با گروه های تروریستی این است.”

با همه این حملات اما گفتگوها در قطر در روز سوم قرار داشته و ادامه دارد. شورشیان این گفتگوها را مهم توصیف کرده اند. آمریکا نیز به این گفتگوها چشم دوخته است. وزارت خارجه افغانستان نیز روز گذشته از احتمال آغاز گفتگوهای بین الافغانی در دو هفته آینده خبر داده است. با این حال سخنگوی طالبان در قطر اعلام داشته که شرکت نمایندگان حکومت افغانستان به نام این حکومت را در گفتگوهای بین الافغانی نمی پذیرند.

چگونگی ادامه گفتگوها: با آن که دو طرف گفتگوها اظهارنظری در باره جزییات مورد بحث و پیشرفت ها در سه روز گذشته نکرده اند، اما برخی از خبرنگاران حاضر در دوحه گزارش داده اند که امروز نیز نشانه های از یک پیشرفت ملموس در گفتگوها مشاهده نمی شود. مجیب مشعل خبرنگار ارشد نیویورک تایمز در جنوب آسیا و افغانستان در صفحه تویترش نوشته که صبح امروز گفتگوها در جریان نبوده اما بعد از ظهر این گفتگو ها از سرگرفته شده است. آقای مشعل گفته است که در گفتگوهای ظهر امروز ملابرادر نیز حضور دارد.

با توجه به وضعیت موجود، طالبان کوشیده اند تا در قطر و داخل افغانستان خبرساز باشند. با آن که به صورت تاکتیکی در مدت زمان موجود، شورشیان در فصل جنگ نتوانسته دست به اقدامات خبرساز بزرگ بزند، اما همزمان با آغاز دور هفتم گفتگوها در قطر، این گروه تلاش نموده تا به صورت هدفمند حملات بیشتری را سازماندهی و اجرا نمایند؛ حملاتی که بیشترین قربانیان آن را غیرنظامیان افغان تشکیل می دهند. با این حال، در صورت ادامه خشونت ها در سطح موجود، به نظر می رسد گفتگوهای صلح در دوحه نیز دست کم در کوتاه مدت راه به جایی نمی برد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *