جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

پایان روند ثبت نام تقویتی؛ از عدم ثبت نام گسترده شهروندان تا ادامه نگرانی ها در مورد روند انتخاباتی غزنی

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

قرار است بر اساس جدول زمانبدی انتخابات، پروسه ثبت نام تقویتی رای دهندگان امروز شنبه (8 سرطان) پایان یابد. تنها استثناء در این روند، ولایت غزنی می باشد؛ ولایتی که در آن یک هفته دیگر نیز روند ثبت نام رای دهندگان تمدید شده است. گزارش شده در این ولایت ثبت نام به صورت عمومی در جریان می باشد.

این پروسه برای کسانی که به تازگی سن 18 را تکمیل نموده و یا محل زندگی و حوزه زندگی اش تغییر کرده باشد، آغاز شده تا آن ها بتواند از حق رای‌دهی استفاده نمایند.

براساس کمیسیون مستقل انتخابات، سال گذشته به تعداد نُه میلیون و پنج‌صد هزار نفر در تمام ولایت‌ها به استثنای غزنی، ثبت نام شده بودند تا در انتخابات پارلمانی اشتراک کنند.

 ثبت نام رای دهندگان در ولایت غزنی

پروسه ثبت نام رای دهندگان در ولایت غزنی تا یک هفته دیگر تمدید شده است.

مسولان کمیسیون مستقل انتخابات روز پنج‌شنبه (6 سرطان) به خبرنامه گفته اند که مردم ولایت غزنی تا اکنون از پروسه ثبت نام محروم مانده‌ بودند و به این جهت تا یک هفته دیگر برای ثبت نام فرصت دارند.

آخرین آمار از تعداد ثبت نام کنندگان در ولایت غزنی نشان می‌دهد که 14 هزار و 928 مرد، 12 هزار و 688 زن و 240 کوچی در ولایت غزنی ثبت نام کرده است.

پروسه ثبت نام رای دهندگان در ولایت غزنی تا یک هفته دیگر تمدید شده است
پروسه ثبت نام رای دهندگان در ولایت غزنی تا یک هفته دیگر تمدید شده است

در همین حال از مجموع 252 مرکز در ولایت غزنی، 42 مرکز آن تا 4 سرطان غیر فعال بوده است.

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به خبرنامه گفت: “دلیل اینکه پروسه ثبت نام در ولایت غزنی تمدید شده این است که مواد در بعضی از مراکز ثبت نام دیر رسید و ریاست معارف در این قسمت با کمیسیون همکاری نکرد و هنوز هم در ولایت غزنی مشکلات امنیتی زیادی است و چون پروسه ثبت نام در ولایت غزنی تقویتی نیست وقت زیادی را می برد تا مردم این ولایت برای ثبت نام حاضر شوند.”

از آن جایی که ولایت غزنی از جمله ولایت‌های ناامن کشور است، حضور مردم در پروسه ثبت نام انتخابات در این ولایت نیز پررنگ نبوده است.

نصیراحمد فقیری، رییس شورای ولایتی غزنی در گفتگو با خبرنامه گفت: “تا اکنون پروسه ثبت نام رای دهندگان در ولایت غزنی پر از چالش بوده و به  شکل گسترده مردم برای ثبت نام رای دهندگان نرفته اند. در بعضی از ولسوالی‌ها بنابر تهدیدات امنیتی زمینه فراهم نیست که مردم بتوانند برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند.”

آقای فقیری در ادامه در مورد نگرانی هایش در مورد انتخابات سال جاری گفت: “در روز انتخابات نگرانی ما مشکلات امنیتی است که آیا امنیت مراکز رای دهی گرفته می شود یا خیر و اگر شرایط ولایت غزنی این گونه ادامه پیدا کند مردم غزنی با این مشکلات نمی‌توانند به پای صندوق های رای بروند.”

آخرین آمار ثبت نام شدگان

با آن که آخرین آمار ثبت نام رای دهندگان قبل از پایان موعد ثبت نام تقویتی تا کنون مشخص نیست اما حوا علم نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات، روز پنجشنبه گذشته در یک نشست خبری در کابل گفت که از 459 مرکز ثبت نام تقویتی رای دهندگان، 428 مرکز فعال و 31 مرکز غیر فعال وجود داشته است.

به گفته خانم نورستانی ولایات هلمند و فاریاب هر کدام با 5 مرکز، فراه با 3 مرکز، بدخشان، زابل، ارزگان، نورستان، بادغیس و هرات هر کدام با دو مرکز، جوزجان، سرپل، بغلان، تخار، پکتیکا، و قندز هر کدام با 1 مرکز بسته روبرو بوده است.

حوا علم نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات
حوا علم نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات

به گفته خانم نوستانی، از آغاز این روند تاکنون، به جز ولایت غزنی، 122 هزار و 910  مرد، 69 هزار و 28 زن و هم‌چنان دو هزار و 932 کوچی ثبت‌نام کرده‌اند.

چه چیزی مشکل زا است؟

پروسه ثبت نام تقویتی اما با چالش های جدی به همراه بوده است. برخی از آگاهان انتخاباتی با ابراز نگرانی از نوع کارکرد کمیسیون انتخابات، انتقادات جدی را نیز نسبت به کل روند به شمول پروسه ثبت نام تقویتی رای دهندگان دارند.

محمد یوسف رشید، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان- فیفا به این نظر است که پروسه ثبت نام تقویتی رای دهندگان آن چنان که انتظار می‌رفت عملی نشد. او در مورد آگاهی دهی کمیسیون انتخابات برای مردم در این روند گفت: “آگاهی دهی در مورد پروسه ثبت نام برای مردم باید قبل از شروع پروسه آغاز می‌شد،  و برای مردم آگاهی دهی صورت می گرفت اما کمیسیون مستقل انتخابات برای اطلاع رسانی فقط به چند رسانه اکتفا کرده است. اما راه های بیشتری برای اطلاع رسانی مردم است که برای مردم موثرتر واقع می‌شد.”

آقای رشید در ادامه مسئله اعتماد سازی از کمیسیون برای شهروندان را مطرح کرد. او گفت که: “کمیسیون مستقل انتخابات در پهلوی آگاهی دهی باید برای مردم اعتماد سازی می‌کرد. مردم بعد از انتخابات گذشته بی باور شده‌اند و در گذشته ها مشکلاتی که بوجود آمد حیثیت و اعتماد پروسه انتخابات را صدمه زد. برای این که مردم به کمیسیون مستقل انتخابات و پروسه انتخابات باورمند می‌شدند باید کمیسیون مردم را در جریان فعالیت و پلان هایی که دارند قرار دهند و نشان دهند که اتفاقات گذشته تکرار نخواهد شد و مردم باید خوبی های این پروسه را درک کنند تا برای ثبت نام حاضر شوند و روز انتخابات به پای صندوق های رای بروند.”

یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا)
یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا)

ناهماهنگی با سایر ادارات

به گفته مسئولین فیفا، مردم باید درک کنند که کمیسیون برای مشکلات انتخابات راه های حل درست را سنجیده است و این موضوع می تواند از طریق علما، روحانیون، بزرگان محل و وکلای شورای ولایتی انجام شود.

به گفته‌ برخی از ناظرین انتخابات یکی از دیگر مشکلات کمیسیون مستقل انتخابات “نبود هماهنگی لازم با سایر ادارات دولتی عنوان شده است که در بسیاری از ولایت ها ریاست معارف همکاری های لازم را انجام ندادند”. در کنار این چالش ها، قبل از آغاز روند ثبت نام تقویتی، مواد انتخاباتی به شماری از ولسوالی ها انتقال نیافته و مراکز ثبت نام در برخی از مکان های تعیین شده باز نشده است.

این موضوعات باعث شده که به گفته آقای رشید، ثبت نام رای دهندگان به صورت گسترده انجام می شود. یوسف رشید در این مورد گفت که: “مشکلات امنیتی، دیر باز شدن مراکز ثبت نام، همکاری نکردن ریاست معارف، نرسیدن مواد همه این ها باعث شد تا تعداد کمی در این پروسه اشتراک کنند. در حالی که ما انتظار داشتیم یک میلیون نفر در این پروسه شرکت کنند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان