جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان؛ ثبت نام تقویتی چگونه سپری می شود؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

ثبت نام تقویتی برای انتخابات ریاست جمهوری از روز ۱۸ جوزا آغاز شده تا 8 سرطان ادامه خواهد داشت. حوا علم نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفته که برای بیست روز در 34 ولایت افغانستان ثبت نام رای دهندگان ادامه دارد.

ثبت نام تقویتی انتخابات در حالی ادامه دارد که هفت‌هزار و385 مرکز رأی‌دهی به‌شمول ولایت غزنی در کشور تثبیت شده و از این میان تنها پنج‌هزار و ۳۸۳ مرکز رأی‌دهی در انتخابات ریاست‌جمهوری فعال خواهد بود.

تا کنون که 10 روز از روند ثبت نام تقویتی انتخابات می‌گذرد در تازه ترین آماری که از سوی کمیسیون انتخابات به دست خبرنامه رسیده تا روز دوشنبه (27 جوزا)  65 هزار نفر ثبت نام کرده اند که 42900 تن آن ها را مردان و 21541 آنان را زنان و 66 نفر دیگر آنان را کوچی‌ها تشکیل می‌دهند.

از 458 مرکز در سراسر افغانستان، 423 آن فعال بوده و 36 مرکز آن مسدود بوده است.

در ولایت غزنی نیز از مجموع 247 مرکز، 107 مرکز باز بوده و باقی آن مسدود می باشد. در این میان 4 هزار 200 نفر ثبت نام کرده‌اند که 3 هزار تن آن ها را مردان و 1 هزار 221 آن را زنان و 5 نفر آنان را کوچی‌ها تشکیل می‌دهند.

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در باره مناطقی که در آن بیشتر مراکز رای دهی مسدود است در گفتگو با خبرنامه گفت: “در هر منطقه آمار متفاوتی از مراکز مسدود وجود دارد که در ولایاتی چون هرات، فراه، سرپل، پکتیا، بدخشان، زابل، نورستان، جوزجان، قندز… و دیگر ولایات حداقل 2 مرکز بسته وجود دارد.”

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات
عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات

بیش از 2000 مرکز رای دهی مسدود

با این که چند روزی بیشتر از ثبت نام رای دهندگان باقی نمانده اما هنوز هم بیش از 2 هزار مرکز رای دهی مسدود بوده و برخی از نهادهای ناظر انتخابات نسبت به این مورد ابراز نگرانی کرده‌اند.

مراکز ثبت نام در شماری از  ولایات به دلایل مختلف مسدود مانده است. گزارش شده که در برخی مناطق این مراکز به دلیل نبود مواد انتخاباتی، در شماری از ولایات مخالفت مسئولین مکاتب جهت بازگشایی مراکز رای‌دهی در مکاتب و در بعضی از ولایت‌ها مخالفت‌های بزرگان قومی مسدود می باشند.

به عنوان نمونه یوسف رشید رئیس فیفا، نهاد ناظر انتخابات گفت که “در ولایت غزنی در دو ساحه دو مرکز توسط بزرگان قومی بسته شده است.”

بیشتر مراکزی که بسته است به دلیل در دسترس نبودن مردم به این مراکز و یا هم وجود مناطق نظامی، مردم نمی‌توانند برای رای دهی ثبت نام نمایند.

تعدادی از ناظرین انتخابات با آوردن مثالی از چاریکار، مرکز ولایت پروان که با تهدیدات جدی امنیتی نیز رو به رو نمی‌باشد می گویند: “در محلاتی که مربوط به زنان است مرکز ثبت‌نام رای دهی مسدود است و این به دلیل ناهماهنگی است نه سنت‌ها و یا مشکلات دیگر.”

قبل از این

پس از تعویق چندباره روندهای انتخابات در طول ماه های گذشته، برای اولین بار گام نخست عملی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با ثبت نام تقویتی رای دهندگان برداشته شده است. این مرحله در حالی کلید خورد که ناباوری‌ها نسبت به برگزاری انتخابات به شدت جدی بوده است.

براساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان میزان ثبت نام شدگان در انتخابات گذشته پارلمانی ۹.۵ میلیون نفر بوده است
براساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان میزان ثبت نام شدگان در انتخابات گذشته پارلمانی ۹.۵ میلیون نفر بوده است

به این جهت، ثبت نام تقویتی رای دهندگان علاوه بر اهمیت جدی در حوزه زمینه سازی برای مشارکت رای دهندگان، به صورت نمادین نیز بیانگر آغاز به کار عملی انتخابات ریاست جمهوری می باشد.

براساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان میزان ثبت نام شدگان در انتخابات گذشته پارلمانی ۹.۵ میلیون نفر بوده است. با آن که این آمار از رای دهندگان ثبت نام شده وجود دارد، اما در جریان ثبت نام ها برای انتخابات پارلمانی، آمارها به صورت جدی به چالش کشیده شده بود.

با این که قرار بود انتخابات ریاست جمهوری همراه با شورای ولایتی و پارلمانی غزنی برگزار شود اما این بار نیز کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده که تنها انتخابات ریاست‌جمهوری به روز ششم ماه میزان امسال برگزار خواهد شد و تاریخ انتخابات شوراهای ولایتی و انتخابات مجلس نمایند‌گان غزنی بعدا اعلام می‌شود.

مشارکت محدود

اما با این وجود با راه اندازی ثبت‌نام تقویتی رای دهندگان در شماری از ولایت گزارش ها می رساند که بسیاری از شهروندان انگیزه‌یی برای رفتن به پای صندوق‌های رای نداشته و حضور آنان در بسیاری از ولایات در روند ثبت‌نام کمرنگ می‌باشد.

گفته می شود که چالش های امنیتی و عدم اعتماد مردم به برگزاری انتخابات بر ثبت نام و اشتراک آنان در رای دهی، تاثیر گذاشته است.

یوسف رشید رییس فیفا در این زمینه گفت: “در ولایت غزنی سال گذشته ثبت نام نگرفت و امسال که باید مردم برای رای دهی ثبت نام می‌کردند نیز حضور آنان خیلی کم است. زیرا در غزنی کمیسیون باید از صفر شروع می‌کرد و مردم تذکره‌های خود را استیکر می‌زدند که چنین چیزی نشده است. و این جای نگرانی است که چرا مردم غزنی نمی‌خواهند در انتخابات سهیم باشند.”

برخی از نهادهای ناظر انتخابات معتقد‌اند که یکی از پیامدهای عدم اشتراک بسیاری از شهروندان در پروسه ثبت نام می‌تواند روی حضور آنان در روز انتخابات تاثیر نماید.

یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا)
یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا)

آگاهی عامه، پیامی برای ایجاد انگیزه

با توجه به این چالش ها اما چالش دیگر پیام‌هایی پنداشته می شود که از سوی کمیسیون انتخابات برای آگاهی دهی ارائه می شود. برخی از آگاهان امور انتخابات متعقدند که این پیام ها بیشتر جنبه تخنیکی داشته و انگیزاننده نمی باشد.

آقای رشید در این باره گفت که: “این پیام‌های آگاهی دهی بیشتر تخنیکی بوده و جنبه تخنیکی انتخابات را به مردم معرفی می‌کند و هیچ گونه جذابت پروسه، اهمیت، انگیزه رای دهی و سهم گیری آنان را نمی‌توان در آن شاهد بود که خود باعث می‌شود بسیاری از مردم تفاوت این انتخابات با دیگری را ندانسته و به این انتخابات نیز بی‌باور باشند.”

پیشنهاد می‌شود

آنچه اکنون نهادهای ناظر بر کمیسوین انتخابات برای بهبود عملکرد کمیسیون پیشنهاد می‌کنند، تشویق مردم و ایجاد انگیزه در میان شهروندان برای مشارکت در انتخابات می باشد. علاوه بر این آن ها می گویند که نهادهای دیگر دولتی و غیردولتی نیز در راستای انگیزه دهی به مشارکت گسترده شهروندان در انتخابات فعال گردند.

این ناظرین انتخابات تاکید می‌کنند که باید هر چه سریعتر با رهبری وزارت معارف صحبت شده تا به تمام ولایات هدایت داده شود تا مراکز رای دهی در مکاتب باز شده و در دسترس مردم قرار بگیرد؛ با زنان نیز همکاری شده و با صحبت با بزرگان قومی و خانواده‌ها، زنان نیز به پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان