ثبت نام تقویتی رای دهندگان کلید خورد؛ چه مسائلی در این مرحله مطرح می باشد؟

توسطجاوید نوید

خرداد ۱۸, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , ,

ثبت نام تقویتی برای انتخابات ریاست جمهوری امروز 18 جوزا آغاز شد. حوا علم نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که در طول بیست روز آینده در 33 ولایت افغانستان ثبت نام رای دهندگان ادامه خواهد داشت.

اهمیت موضوع: پس از تعویق چندباره روندهای انتخابات در طول ماه های گذشته، برای اولین بار گام نخست عملی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با ثبت نام تقویتی رای دهندگان برداشته شد. این مرحله در حالی کلید خورده که ناباوری ها نسبت به برگزاری انتخابات به شدت جدی بوده است. به این جهت، ثبت نام تقویتی رای دهندگان علاوه بر اهمیت جدی در حوزه زمینه سازی برای مشارکت رای دهندگان، به صورت نمادین نیز بیانگر آغاز به کار عملی انتخابات ریاست جمهوری می باشد.

جزییات این مرحله: کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده که در 20 روز آینده از آغاز ثبت نام رای دهندگان، 458 مرکز در 33 ولایت افغانستان برای شهروندان باز بوده و کار خواهد کرد. در این مراکز ثبت نام تقویتی جریان خواهد داشت.

غزنی به عنوان استثناء: اما در این میان ولایت غزنی همچنان به عنوان یک استثناء باقی می ماند. به گفته رییس کمیسیون مستقل انتخابات، 247 مرکز ثبت نام رای دهندگان در ولایت غزنی باز خواهد بود که در آن ثبت نام سراسری رای دهندگان جریان خواهد داشت.

در همین حال رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز در باره غزنی اعلام داشت که ثبت نام قبلی در این ولایت باطل بوده و گفت که ثبت نام شهروندان غزنی که پیش از این انجام شده، قابل اعتبار نیست. خانم نورستانی تصریح کرد که “آنها باید دوباره ثبت نام نمایند.” او گفت که رای دهندگان می توانند در تمام مراکز ولایت غزنی ثبت نام نمایند.

در همین حال، رییس کمیسیون مستقل انتخابات اعلام داشته است که “ناظرین، مشاهدین و رسانه ها با استفاده از کارت های قبلی شان می توانند از مراکز مذکور دیدن نمایند.”

پشینه موضوع: براساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان میزان ثبت نام شدگان در انتخابات گذشته پارلمانی ۹.۵ میلیون نفر بوده است. با آن که این آمار از رای دهندگان ثبت نام شده وجود دارد، اما در جریان ثبت نام ها برای انتخابات پارلمانی، آمارها به صورت جدی به چالش کشیده شده بود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده است که تنها انتخابات ریاست‌جمهوری به روز ششم ماه میزان امسال برگزار خواهد شد و تاریخ انتخابات شوراهای ولایتی و انتخابات مجلس نمایند‌گان غزنی بعدا اعلام می‌شود.

وضعیت موجود: کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این اعلام داشته که مواد برای ثبت نام رای دهندگان در 408 مرکز رای دهی به صورت کامل انتقال یافته است. همزمان با این همه شهروندان افغان که جدیدا 18 ساله شده اند و یا به هر دلیلی در گذشته نتوانسته ثبت نام نمایند می توانند در این مرحله ثبت نام تقویتی شرکت کنند.

رییس کمیسیون انتخابات افغانستان گفته است کسانی که برچسب‌های شناسنامه‌ی‌شان تخریب شده، نیز می‌توانند ثبت‌نام کنند. در همین حال، تمامی برچسب‌هایی که در ثبت‌نام قبلی در ولایت غزنی استفاده شده اند، بی اعتبار می باشد. خانم نورستانی گفته است که “باید این افراد دوباره ثبت‌نام کنند و دوباره برچسب در شناسنامه‌های‌شان بزنند.”

خانم نورستانی در عین حال تاکید کرده که برای جلوگیری از رأی‌دهی چندین‌باره و سوءاستفاده از اوراق رأی‌دهی در روز انتخابات، برای هر رأی‌دهنده یک ورق رأی‌دهی به مراکز و محلات رأی‌دهی ارسال می‌شود.

نکته پایانی: همزمان با آغاز روند ثبت نام رای دهندگان نگرانی ها نیز نسبت به شفافیت این روند افزایش یافته است. برخی از ناظران انتخاباتی افغانستان می گویند که بر اساس قانون جدید انتخابات، ثبت نام تقویتی رای دهندگان باید با انگشت نگاری رای دهنده صورت می گرفت؛ امری که بر اساس مصوبه کمیسیون انتخابات عملی نمی شود.

یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به خبرنامه گفت که روش بایومتریک تا حدی به شفافیت روند کمک می کرد و نگرانی ها را نسبت به آن برطرف می ساخت. او تصریح کرد که “دیده می شود متاسفانه هنوز هم سیستم ساده است و در این جا امکان کاربرد تذکره جعلی بیشتر است و ما ترس داریم که همان مشکلاتی که دور قبل در انتخابات پارلمانی مشاهده شده بود باز هم تکرار نشود.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *