تمرکز بر دهلی نو؛ نگرانی های هند از گفتگوهای دوحه روند مصالحه را متاثر می سازد؟

توسطجاوید نوید

اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , , ,

مقامات هندی اخیرا در دیدار با زلمی خلیلزاد توافق کرده اند که دستاوردهای هجده ساله گذشته افغانستان باید در گفتگوهای صلح حفظ شود. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور مصالحه این هفته پس از دیدار با مقامات ارشد امور روابط خارجی هند در دهلی جدید، گفته که تصمیم افغان ها در باره آینده سیاسی افغانستان موضوع دیگر مورد توافق آن ها بوده است. این تازه ترین تحول مصالحه در حوزه هند می باشد. پیش از این دهلی نو نسبت به گفتگوهای آمریکا با طالبان بدبین بوده و بیشتر موضع اش “حمایت از گفتگوهای به رهبری حکومت افغانستان” پنداشته می شد.

اهمیت موافقت هند با مصالحه آمریکا: هند پنجمین حمایت کننده مالی بزرگ افغانستان در طول هجده سال گذشته می باشد. این کشور بیش از 3 میلیارد دالر به افغانستان در قالب برنامه های توسعه ای و اقتصادی کمک کرده است. در همین حال، هند در رقابت تنگاتنگ با پاکستان بر سر افغانستان قرار داشته و موضع رسمی اش نیز حمایت از حکومت های بر سر کار در کابل در طول دو دهه گذشته بوده است. به این جهت، با توجه به سابقه و دیدگاه هند نسبت به طالبان در زمان حاکمیت این گروه بر بخش های از افغانستان در دهه نود و نقش امروز هند در معادلات منطقه ای و جهانی و حضور این کشور به عنوان هم پیمان استراتژیک آمریکا در جنوب آسیا، موافقت دهلی نو با روند صلح موجود در دوحه تبدیل به مسئله جدی و حیاتی شده است.

پیشینه موضوع: با آغاز روند گفتگوهای صلح به رهبری آمریکا به صورت مستقیم با طالبان، هندوستان موضع مشخصی داشته است. این کشور همواره در بیش از شش ماه گذشته به صورت رسمی اعلام داشته که از صلح به “رهبری، مالکیت و کنترول” افغانستان حمایت می کند. دهلی نو حتی یک روز پس از آن که رییس ستاد مشترک ارتش هند در جنوری سال جاری میلادی گفت که کشورش نمی تواند دست روی دست بگذارد زمانی که همه اطراف با طالبان به گفتگو می نشینند، اعلام داشت که بر سر موضع سابق خود قرار دارد. اما در این میان در ماه های اخیر هندوستان بیشتر نگرانی خود را نسبت به گفتگوهای مستقیم آمریکا با طالبان داشته و حتی معاون وزیر خارجه هند در سفری به واشگتن این نگرانی را با وضاحت و به صورت رسمی اعلام داشته است. به این جهت، اکنون موضع نسبتا مخالف هند با گفتگوهای دوحه تبدیل به یکی از مسائل اصلی حاشیه های این گفتگوها شده و نمایندگان آمریکا را واداشته تا دهلی نو را مسیر جدید خود ساخته و تلاش نمایند تا حمایت این متحد استراتژیک واشنگتن را از این گفتگوها بدست آورند.

وضعیت موجود: مقامات رسمی هند با وجود که با نگرانی روند دوحه را دنبال می کنند، اما در موضع گیری های رسمی شان خواهان نقش بیشتر در روند صلح هستند. وینی کمار سفیر هند در کابل حدود دو ماه قبل در دیداری با معاون دوم رییس جمهور گفته بود که کشورش خواهان همکاری های بیشتر در روند صلح افغانستان است. در همین حال راویش کمار، سخن‌گوی وزارت خارجۀ هند نیز در این باره گفته است: “موضع ما در افغانستان بسیار روشن است. ما از روندی که همه‌جانبه است پشتیبانی می‌کنیم و تغییری در این موضع وجود ندارد.” این موضع گیری های هندوستان همچنان ادامه دارد و تا حدی در تقابل با اتحاد استراتژیک این کشور با آمریکا قلمداد می شود. هندوستان با آن که در مسائل دیگر جهانی به ویژه در آسیا و در تقابل با چین هم پیمان استراتژیک آمریکاست، اما در وضعیت موجود بیشتر معادله صلح را به نفع پاکستان می پندارد، به این جهت وضعیت حال هند در قبال مصالحه نیز متاثر از رقابت های آن با پاکستان پنداشته می شود.

نکته پایانی: هند به عنوان متحد استراتژیک کابل و واشنگتن در مجموعه مسائل کلان مرتبط با افغانستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این اهمیت را می توان دست کم در سفرهای این روز زلمی خلیلزاد به دهلی نو شاهد بود. به این جهت، بسیاری از آگاهان به این باورند که نیاز است تا نگرانی هند همانند نگرانی بسیاری از بازیگران دیگر در حوزه مصالحه افغانستان جدی گرفته شده شود. با توجه به این که آمریکا در صدد ایجاد اجماع جهانی، منطقه ای و داخلی روی روند دوحه می باشد، نادیده انگاشتن بازیگران در هر سه سطح می تواند روند صلح را متاثر سازد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *