جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

آخرین تحولات مصالحه افغانستان؛ از برگزاری جرگه مشورتی صلح تا گردهمایی ها در آمریکا و فرانسه

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

لویه جرگه مشورتی صلح

لویه جرگه مشورتی صلح با وجود تحریم‌ها امروز در کابل آغاز شد و حدود 3200 تن از سراسر کشور برای رایزنی دربارۀ صلح و چگونگی تعریف حدود گفتگوها با طالبان به مدت چهار روز باهم گفتگو خواهند کرد. حدود ۳۰ درصد از شرکت کنندگان این جرگه را زنان تشکیل می دهند.

رییس کمیسیون برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح گفته که مهاجران افغان از پاکستان و ایران نیز، در این جرگه شرکت کرده‌اند.

محمدعمر داوودزی، رییس کمیسیون برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح  گفته که ۳۰۰ تن از شرکت کنندگان این نشست مهمانان این جرگه می باشند.

او افزوده که ۵۱ کمیته ایجاد خواهد شد و هر کمیته حدود ۷۰ نماینده خواهد داشت و برای چهار روز رایزنی خواهند کرد.

لویه جرگه مشورتی صلح با وجود تحریم‌ها امروز در کابل آغاز شد
لویه جرگه مشورتی صلح با وجود تحریم‌ها امروز در کابل آغاز شد

هشدار اشرف غنی

در مراسم آغاز به کار جرگه مشورتی صلح، رییس‌جمهور غنی در سخنرانی، هشدار داده که اجازه نخواهد داد تا روند گفتگوهای صلح، غیر افغانی شود.

او همچنان با اشاره به بسیاری از سیاستمدارانی که شرکت در جرگه را تحریم کرده‌اند، گفته که دربارۀ کسانی که حضور نیافته‌اند حرف نمی‎زند، بلکه شرکت کنندگان جرگه قضاوت خواهند کرد.

صلح با طالبان پایان جنگ نیست

در همین حال زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان روز گذشته در گفتگوی تلویزیونی گفته است که توافق با طالبان را یک صلح نسبی می‌داند و تاکید کرده که صلح با طالبان به معنای پایان جنگ در افغانستان نخواهد بود. او در عین حال افزوده که اجماع بین‌الملی دربارۀ افغانستان به میان آمده‌ اما در این باره اجماع منطقه‌یی تاکنون شکل نگرفته‌است.

پیشتیبانی از صلح افغانستان

همزمان با این تحولات، در شهرهای مختلف آمریکا و در پاریس حرکت مردمی صلح‌خواهانه و گردهمایی‌ها در حمایت از تلاش‌های صلح افغانستان برگزار شده است. شرکت کنندگان این گردهمایی‌ها از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته اند تا آتش‌بس اعلام کنند و برای پایان جنگ، توافق نمایند.

زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان روز گذشته در گفتگوی تلویزیونی گفته است که توافق با طالبان را یک صلح نسبی می‌داند و تاکید کرده که صلح با طالبان به معنای پایان جنگ در افغانستان نخواهد بود
زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان روز گذشته در گفتگوی تلویزیونی گفته است که توافق با طالبان را یک صلح نسبی می‌داند و تاکید کرده که صلح با طالبان به معنای پایان جنگ در افغانستان نخواهد بود

این گردهمایی‌ها با پشتیبانی نهاد «زنان برای زنان افغان» و نهاد «فردای بهتر» که متشکل از خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر در امریکا است، در شهرهای نیویارک، بوستون، ماساچوست، بتسدا و مریلند امریکا و نیز شهرپاریس فرانسه، راه اندازی شد.

هشت ثور و ارتباط با مصالحه

در همین حال در مراسم تجلیل از سالیاد پیروزی مجاهدین در افغانستان، برخی از سخنرانان در ارتباط با گفتگوهای صلح موضع گیری کردند.

رییس جمهور غنی در این مراسم گفته که صلح پایدار و با عزت خواست مردم افغانستان است و این صلح در یک روزه به دست نمی آید. او افزوده که صلح به همه مردم افغانستان مرتبط است از همین رو باید به خواست مردم تسلیم شد.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان اما گفته که تلاش‌های اخیر کشورها به ویژه روسیه، امریکا و چین در تحقق صلح کمک می‌کند اما فیصله نهایی را خود مردم افغانستان خواهند کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان