شمارش معکوس برای آغاز جرگه مشورتی صلح؛ آیا این نشست مسیر گفتمان مصالحه افغانستان را تغییر خواهد داد؟

توسطجاوید نوید

اردیبهشت ۸, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , , ,

جرگه مشورتی صلح قرار است صبح دوشنبه (9 ثور) با اشتراک نزدیک به 3 هزار نفر آغاز شود. اعضای برگزار کننده این جرکه اعلام کرده که تمام آمادگی ها برگزاری این نشست تکمیل شده است. در همین حال، وزارت داخله افغانستان نیز اعلام داشته که به صورت جدی آمادگی امنیتی برای برگزاری این جرگه را تدارک دیده است.

اهمیت جرگه مشورتی صلح: جرگه مشورتی صلح از نظر بخشی از حکومت افغانستان اهمیت ویژه دارد. رییس جمهور غنی و اعضای برگزار کننده این جرگه اعلام داشته که در آن خطوط قرمز مصالحه افغانستان مشخص می شود و در باره چگونگی صلح نیز دیدگاه های شهروندان از سراسر افغانستان مطرح می گردد. بسیاری ها متعقدند که آقای غنی امیدوار است با برآیند این جرگه، بتواند موضع خود را در قبال نوع مصالحه ای مورد نظرش در سطح ملی و بین المللی قوی تر سازد.

پیشینه موضوع: حدود سه ماه پیش رییس جمهور غنی خواهان برگزاری جرگه مشورتی در باره صلح افغانستان شد. این جرگه در اوج تنش ها میان او و آمریکا بر سر مسئله مصالحه به میان آمد. عمر داودزی رییس دبیرخانه شورای عالی صلح مسول زمینه سازی برگزاری این جرگه قرار داده شد. در این جریان، اما گفتمان صلح امریکا بیشتر از طرح و شیوه صلح رییس جمهور غنی مطرح شده و طرفداران خود را پیدا کرد. نشست بین الافغانی مسکو با وجود مخالفت آقای غنی برگزار شد و رییس حکومت وحدت ملی نیز تلاش کرد تا جرگه را با همه مخالفات های داخلی از سوی رهبران سیاسی افغانستان برگزار نماید. موافقان جرگه در میان حلقه نزدیک رییس جمهور غنی خلاصه می شود اما مخالفان آن در نصف دیگر حکومت وحدت ملی به رهبری دکتر عبدالله و مجموعه بزرگی از اپوزیسیون سیاسی آقای غنی در خارج از حکومت را در بر می گیرد. مخالفان آقای غنی علاوه بر این جرگه مشورتی را خلاف قانون اساسی می دانند، تاکید می کنند که این بخشی از کمپاین انتخاباتی آقای غنی برای انتخابات ریاست جمهوری سال جاری می باشد. به این جهت، این جرگه با سریالی از تحریم های داخلی مواجه شده است.

وضعیت موجود: قرار است فردا 9 ثور جرگه مشورتی صلح در کابل برگزار شود. مسولین جرگه مشورتی صلح امروز گفته اند که آمادگی ها برای برگزاری این جرگه تکمیل شده و اعضای آن آز سراسر افغانستان به کابل رسیده اند. اما این نشست با تحریم اکثریت نیروهای سیاسی بزرگ در سطح ملی مواجه شده است. در تازه ترین مورد 12 تن از رقیبان انتخاباتی آقای غنی آن را تحریم کرده و یک کمپاین انتخاباتی خوانده اند. علاوه بر آن رهبران شورای عالی احزاب جهادی و ملی، با تحریم این جرگه آن را حرکت یک جانبه و برخلاف قانون اساسی دانسته و آن را مصلحت های جانبدارانه و کمپاینی خوانده اند. همچنان تیم های انتخاباتی صلح و اعتدال به ریاست حنیف اتمر، عدالت و امنیت به ریاست رحمت الله نبیل و تیم انتخاباتی ثبات و هم گرایی به ریاست داکترعبدالله عبدالله نیز جرگه مشورتی صلح را تحریم کرده اند. نورالحق علومی، احمد ولی مسعود و فرامز تمنا از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز جرگه مشورتی صلح را راه گشاه ندانسته و تحریم کرده اند. حامد کرزی کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در رابطه به برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح تاکید کرده که این جرگه در شرایط کنونی به سود مردم افغانستان نیست. گزارش شده که گلبدین حکمتیار و محمد کریم خلیلی نیز این جرگه را تحریم نموده اند. پیش از این، طالبان نیز مخالفت خود را با جرگه مشورتی صلح اعلام داشته اند.

نکته پایانی: جرگه مشورتی صلح با همه فراز و فرودهای که طی سه ماه گذشته طی کرده، برگزار می شود. اما سوال مهم این است که آیا با همه هزینه های که مخالفت ها با این جرگه برای تصویر رییس جمهور غنی و تیم او داشته، آیا می تواند زمینه ساز هژمونی دیدگاه های رییس جمهور در حوزه مصالحه در سطح داخلی و بین المللی گردد؟ به نظر می رسد با توجه به این که افغانستان کشور شخصیت هاست و بیشترین شخصیت های سنگین وزن سیاسی در این جرگه حضور ندارند، برآیند، دیدگاه ها و مصوبات آن بر سرنوشت روند صلح افغانستان تاثیر به سزای نخواهد داشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *