جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
8 بازدید

مس رسلینگ در افغانستان؛ رشته جدید ورزشی، زمینه حضور جهانی و تشکیل اولین تیم ملی زنان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

برای اولین بار فدارسیون پرورش‌اندام مس رسلینگ، کشتی جمعی، ویژه بانوان را برگزار کرد. در این رقابت‌ها نزدیک به 100 زن در وزن‌های متفاوتی شرکت کرده‌ بودند.

نورالهدا راستین شیرزاد، مربی و قهرمان رشته پرورش اندام و یکی از بنیان‌گذاران ورزش مس رسلینگ در افغانستان به خبرنامه گفت: “برای اولین بار امسال در 4 حمل رقابت‌های مس رسلینگ مردان را در کابل، راه‌اندازی کرد که چند روز پس از آن در 18 حمل رقابت‌های بانوان را در همین رشته راه‌اندازی کرد که با استقبال شماری زیادی از شهروندان رو به رو شد.”

مس رسلینگ ورزشی است که از روسیه آغاز شده و حدود هشت سال می‌شود که رقابت‌های جهانی این رشته ورزشی برگزار می‌گردد. این رشته، ورزش محلی روسیه بوده که اکنون به نقاط دیگر جهان نیز رسیده است.

در سال 2018 رقابت‌های مس رسلینگ در ازبکستان برگزار شده بود که به نمایندگی از افغانستان تعدادی از ورزشکاران مرد در این رقابت‌ها اشتراک کرده بودند. آن ها پس از برگشت به افغانستان خواستند که در این بخش تعدادی از ورزشکاران و مربیان را آموزش دهند و برای بانوان نیز زمینه این ورزش در کشور فراهم شد.

به گفتۀ مسئولان فدراسیون پرورش‌اندام کشور، اشتراک بانوان در مسابقات مس رسلینگ آزاد است و حتی بانوانی که در این رشته تمرین نکرده‌اند می‌توانند در مسابقات شرکت کنند.

نورالهدا راستین شیرزاد، مربی و قهرمان رشته پرورش اندام و یکی از بنیان‌گذاران ورزش مس رسلینگ در افغانستان
نورالهدا راستین شیرزاد، مربی و قهرمان رشته پرورش اندام و یکی از بنیان‌گذاران ورزش مس رسلینگ در افغانستان

مس رسلینگ

مس رسلینگ، معمولا به شکل گروهی برگزار می‌شود. یعنی دو طرف به دو گروه مساوی تقسیم می‌گردد و به شکل حذفی باهم رقابت می‌کنند. در پایان برنده از میان دو نفری که به دور نهایی راه یافته برگزیده می‌شود.

این مسابقه در 3 دور برگزار می‌شود. اگر در دو دور یک نفر برنده باشد، دور سومی برگزار نمی‌شود و برنده اعلام می‌گردد.

در ورزش مس رسلینگ در مجموع در بخش بانوان پنج رده وزنی وجود دارد که از 50 کیلوگرام شروع شده و کتگوری های دیگر به ترتیب 70، 80 و 85 کیلوگرام است. این کتگورهای وزنی در بخش مردان فرق دارد و تعدادش به هفت کتگوری می‌رسد.

مسئولین این رشته در افغانستان به خبرنامه گفتند: “این یک ورزش تفریحی و سالم است که مناسب خانم ها می‌باشد. به این دلیل که مسئولین نمی‌توانستند، رقابت های فتنس را برای بانوان برگزار کنند بنا براین تصمیم گرفتند که رقابت‌های مس رسلینگ را راه اندازی کنند.”

مریم میرعرب که خود در بخش پرورش اندام و کاراته کار می‌کند، داور و یکی از مربیان در رشته مس رسلینگ است. او در مورد قواعد این ورزش گفت: “در این ورزش یک تخته دو متری در وسط قرار می‌گیرد که بروی زمین به وسعت 20 متر مربع گذاشته می‌شود و دو نفر ورزشکار با هم رقابت می‌کند، در دوطرف این تخته چوبی، ورزشکاران قرار می‌گیرد و چوبی به طول نیم متر را بالای تخته فکس می‌کند که با اشاره داور هردو ورزشکار شروع به رقابت می‌کند و هرکدام کوشش می‌کند که  چوب را از آن خود کند.”

مریم میرعرب که در بخش پرورش اندام و کاراته کار می‌کند، داور و یکی از مربیان در رشته مس رسلینگ است
مریم میرعرب که در بخش پرورش اندام و کاراته کار می‌کند، داور و یکی از مربیان در رشته مس رسلینگ است

در این ورزش لازم نیست که لباس‌های به صورت یونیفورم پوشیده شود. همچنان لباس مخصوصی نیز ندارد، بلکه می‌‎توان با یک لباس ساده تمرین کرد.

رقابت در خارج از مرزها

آقای شیرزاد از آمادگی‌های لازم برای رقابت های خارج از کشور سخن می‌زند.

اکنون از بین 100‌ها اشتراک کننده در مسابقه نخست این رشته ورزشی، 15 نفر از بانوان برای تیم ملی انتخاب شده و قرار است در ماه‌های آینده این بانوان در رقابت‌های خارج از افغانستان اشتر اک کنند.

حفیظه بهمنی یکی از اعضای تیم ملی مس رسلینگ است. او در تیم ملی موی تای و فتنس کشور نیز فعالیت دارد. خانم بهمنی پنچ سال است که در رشته موی تای کار می‌کند و از در دو سال اخیر نیز به رشته فتنس رو آورده است.

او در چهار مسابقه‌ که در رشته فتنس اشتراک داشته برنده بوده است.

خانم بهمنی در رقابت‌های مس رسلینگ بانوان که برای اولین بار در 18 ماه حمل امسال برگزار شد، باز هم‌توانست مقام نخست این رقابت‌ها را بدست آورد.

او در مورد این رشته ورزشی گفت: “مدت سه ماه است که تمرینات فشرده‌یی را برای اشتراک در رقابت‌های مس رسلینگ المپیک 2020 آغاز کرده‌ام و سعی می‌کنم تا در این رشته نیز به خوبی بدرخشم.”

باور هوتک، رئیس فدراسیون پرورش‌اندام گفت: “بانوان علاقۀ زیادی به این رشتۀ ورزشی دارند و قرار است این رقابت‌ها به زودی در ولایت‌ها نیز برگزار شود.”

حفیظه بهمنی یکی از اعضای تیم ملی مس رسلینگ
حفیظه بهمنی یکی از اعضای تیم ملی مس رسلینگ

چالش‌ها

با این که گروه مس رسلینگ بانوان نقطه قوت خود در ایجاد این تیم را هم‌بستگی می‌دانند اما این تیم‌های ورزشی بانوان به خصوص تیم ملی مس رسلینگ بانوان که تازه به کار شروع کرده‌اند نبود امکانات مناسب ورزش و رشته‌های ورزشی را از چالش های شان می دانند.

حفیظه بهمنی یکی از اعضای تیم ملی مس رسلینگ بانوان کشور در مورد مشکلاتی که اکنون این تیم دارد گفت: “بزرگترین چالش فراروی ورزش بانوان و به خصوص ورزش مس رسلینگ کمبود و نبود جای مناسب برای ورزش است و دلیل ناکامی بیشتر ورزشکاران بانو را در رقابت‌های بیرون مرزی هم کمبود جای مناسب و زمینه مناسب ورزش می‌باشد.”

اما اعضای تیم ملی مس رسلینگ و مربیان این تیم در مورد استقبال و واکنش مردم در این مورد ابراز خوشحالی کرده گفتند که تعدادی از شهروندان توجه زیادی نشان داده‌اند.

همچنان یادآور شدند که “ما با استقبال زیادی رو به رو بودیم و تعدادی نیز با آن مخالف بودند اما باید گفت که ما تنها روی هدف مان که همانا سلامتی بانوان است تمرکز داریم. همه می‌دانیم که این ورزش، ورزشی نیست که خلاف سنت ها و ارزش‌های مردم باشد بلکه طوری که شما می‌دانید این ورزش با تمام حفظ ارزش‌های اسلامی و دینی انجام می‌شود و هیچ گونه ممانعتی هم وجود ندارد. بنا برای ما حضور پر رنگ بانوان در اجتماع و ورزش بانوان که موجب سلامتی شان می‌شود.”

مریم میر عرب همچنان گفت که این ورزش به صورت تفریحی است و اما باید گفت که این ورزش برای سلامتی زنان نیز مهم است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان