کاهش 23درصدی تلفات ملکی؛ از وضعیت قربانیان غیرنظامی تا نقش نیروهای دولتی-بین المللی

توسطجاوید نوید

اردیبهشت ۴, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

یوناما در گزارشی از کاهش 23 درصدی تلفات غیرنظامیان در فصل اول سال 2019، در مقایسه با سه ماه اول سال گذشته میلادی خبر داده است.

نمایندگی سیاسی سازمان ملل – یوناما- در عین حال اعلام داشته که تلفات غیرنظامیان در جریان درگیری های مسلحانه همچنان ادامه دارد.

این گزارش یوناما می گوید که 35 درصد تلفات غیرنظامیان در این فصل ناشی از درگیری های زمینی، 18 درصد ناشی از مواد منفجره تعبیه شده غیر انتحاری، 13 درصد ناشی از عملیات های هوایی، 10 درصد ناشی از حملات انتحاری و پیچیده، 9 درصد ناشی از قتل های هدفمند، 7 درصد ناشی از بقایای مواد انفجاری از دوران جنگ، 6 درصد ناشی از عملیات های تلاشی و 2 درصد این تلفات ناشی از سایر تاکتیک ها می شود.

اهمیت این گزارش: اهمیت کاهش تلفات غیرنظامیان به این جهت بوده که از سال 2013 بدینسو، این آمار پایین ترین میزانی است که یوناما در فصل اول سال 2019 ارائه داشته است. در همین حال، بر اساس آمارهای ارائه شده، پیش از این بیشتر تلفات غیرنظامیان از سوی گروه های تروریستی و شورشیان طالبان انجام می شد اما این گزارش یوناما از افزایش 41 درصدی تلفات غیرنظامیان در عملیات های هوایی و 85 درصدی در عملیات های تلاشی از طرف نیروهای دولتی و بین المللی یاد آوری کرده و نسبت به آن نیز ابراز نگرانی نموده است.

وناما در گزارشی از کاهش 23 درصدی تلفات غیرنظامیان در فصل اول سال 2019، در مقایسه با سه ماه اول سال گذشته میلادی خبر داده است
وناما در گزارشی از کاهش 23 درصدی تلفات غیرنظامیان در فصل اول سال 2019، در مقایسه با سه ماه اول سال گذشته میلادی خبر داده است

پیشینه موضوع: تلفات غیرنظامیان از جمله مهمترین موضوعات جنگ افغانستان بوده که همواره نگرانی های بزرگ ملی و بین المللی را در سال های اخیر به میان آورده است. در همین حال، در تازه ترین تغییر شیوه ترور و ایجاد وحشت، شورشیان طالبان و تروریستان داعش به صورت گسترده غیرنظامیان را هدفمند مورد حمله قرار داده اند. از جمله این حملات، حمله بر اقلیت‌ مذهبی- قومی سیک در شهر جلال‌آباد ۲۰ کشته و ۳۰ زخمی برجای گذاشت. در همین حال، در حمله انتحاری دیگر در ولسوالی مهمنددره ننگرهار 68 تن کشته و 165 تن زخمی شدند. حمله بر یک  باشگاه ورزشی در غرب کابل نیز ۲۰ غیرنظامی را کشت و 17 تن دیگر را زخمی ساخت. در همین حال حمله بر مرکز آموزشی موعود در غرب کابل ۴۸ غیرنظامی را از بین برد و 68 تن دیگر را زخمی ساخت. این حملات، همگی بیانگر آن است که غیرنظامیان به صورت هدفمند در سال های گذشته هدف قرار گرفته و به عنوان یک هدف نظامی پنداشته شده است؛ امری که جنگ افغانستان را وارد فاز به شدت وحشتناک و خشونت بار ساخته است. در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز سال گذشته گزارش داده بود” …که در اثر منازعه در سال ۱۳۹۷ خورشیدی، بیشتر از ۱۰ هزار و ۵۷۶ غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده اند.”

وضعیت موجود: به نظر می رسد با وجودی که تلفات غیرنظامیان کاهش یافته، اماهمچنان غیرنظامیان به عنوان یک هدف کشتار تروریستان و شورشیان پنداشته می شود. تازه ترین حمله که در آن غیرنظامیان به صورت جدی آسیب دیدند، در جریان هفته جاری انجام شد. در این حمله پیچیده بر وزارت مخابرات در شهر کابل 7 غیرنظامی کشته شدند و 5 تن دیگر نیز زخمی گردیدند. مسولیت این حمله را داعش برعهده گرفته است. در همین حال به تاریخ 7 مارچ شاخه خراسان داعش با شلیک 12 مرمی هاوان بر یک تجمع مردمی در غرب کابل باعث کشته شدن 11 غیرنظامی زخمی شدن 104 تن دیگر شدند. در رویداد دیگری در شهر لشکرگاه ولایت هلمند، طالبان بر مراسم نوروز با استفاده از مواد منفجره کارمندان ملکی و دولتی را هدف قرار دادند که در نتیجه 2 تن کشته و 45 تن دیگر نیز زخمی شده اند. این حملات در یک فصل گذشته جنگ افغانستان انجام شده و از غیرنظامیان قربانی گرفته است.

حمله پیچیده بر وزارت مخابرات در شهر کابل 7 غیرنظامی کشته شدند و 5 تن دیگر نیز زخمی گردیدند
حمله پیچیده بر وزارت مخابرات در شهر کابل 7 غیرنظامی کشته شدند و 5 تن دیگر نیز زخمی گردیدند

نکته پایانی: کاهش تلفات غیرنظامان از نکات عمده و موثری است که از جنگ افغانستان شنیده می شود. با آن که فرمانده نیروهای ناتو گفته که راهکارهای موثر را برای جلوگیری وکاهش آسیب به غیرنظامیان در جریان حملات شان روی دست می گیرد و کمسیون حقوق بشر افغانستان نیز خواستار آموزش قوانین بین المللی بشردوستانه برای نیروهای امنیتی افغان شده، اما این موضوع از چند جهت همچنان به عنوان یک نگرانی بزرگ مطرح می باشد. اول این که عواملی نظیر فصل زمستان را که یوناما برای کاهش تلفات غیرنظامیان موثر گفته، پایان یافته و فصل جنگ آغاز شده است. در همین حال، گفتگوها برای مصالحه نیز تا کنون به نتایج جدی که چشم انداز آتش بس و ترک جنگ را مشخص سازد، نرسیده است. به این جهت، با توجه به شکنندگی این گفتگوها، آغاز عملیات الفتح از سوی شورشیان، تحرکات تازه تروریستان داعشی در پایتخت، آغاز فصل انتخابات ریاست جمهوری و تجمات مردمی برای تبلیغات در این فصل، و آغاز جنگ تمام عیار شورشیان علیه مواضع دولتی وغیرنظامی، امکان افزایش تلفات غیرنظامیان و آسیب های بیشتر به این بخش جامعه افغانستان همچنان وجود دارد. به این جهت، این موضوعات نیاز به تمهدیدات جدی تر دولت افغانستان برای حفاظت از جان افراد غیرنظامی و شهروندان افغان را بیشتر از گذشته می طلبد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *