از کشتی‌گیری تا قرعه‌کشی؛ اعضای شرکت‌کننده جرگه مشورتی در ولایات چگونه انتخاب می‌شوند؟

توسطعلی شیر شهیر

فروردین ۲۲, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , ,

گزینش اعضای شرکت‌کننده جرگه مشورتی صلح در برخی از ولایت‌های افغانستان پر چالش بوده و شماری از این ولایت‌ها تاکنون نتوانسته که اعضای شرکت‌کننده‌شان را به هیات برگزارکننده‌ی این جرگه معرفی کنند.

از غزنی برخی گزارش ها حاکی از آن است که در مرکز این ولایت برخی از شهروندان خواهان سهم بیشتر اند و به این جهت تا کنون موضوع رای گیری نهایی نشده و همچنان به عنوان یک موضوع مشکل زا باقی مانده است. اما نصیر احمد فقیری، رییس شورای ولایتی ولایت غزنی به خبرنامه گفت که آنان در حال حاضر روی شمارش آرا کار می‌کنند و تا ختم امروز پنج‌شنبه، نتیجه را به کابل گزارش می‌دهند.

کشتی‌گیری در تخار

گزینش نمایندگان ولایت تخار برای جرگه مشورتی صلح خبرساز شده و عکس‌هایی از شیوه گزینش در این ولایت در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل شده است.

بشیر احمد قاسانی، یکی از خبرنگاران نوشته که «آوازه است، دو نامزد عضویت در جرگه مشورتی صلح در تالقان، پس از آنکه انتخابات گزینش اعضای این جرگه برهم خورد، با هم مسابقه پهلوانی برگزار کرده و برنده این مسابقه در جرگه مشورتی در کابل اشتراک خواهد کرد.»

اما شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که شیوه گزینش اعضای شرکت‌کننده جرگه مشورتی در این ولایت براساس قرعه بوده است.

روح‌الله نوری، یکی از کاربران فیسبوک از ولایت تخار نوشته است که « پس از آنکه انتخابات گزینش نماینده‌ها برای جرگه مشورتی صلح در شهر تالقان مرکز تخار به‌چالش کشیده شد، شورای ولایتی و‌نامزدان به قرعه کشی توافق کردند. نتیجه قرعه‌کشی انتخاب ۱۱ تن به نمایندگی از اقوام مختلف تالقان…»

اما مقام ولایت تخار این شیوه انتخاب اعضای شرکت‌کننده جرگه مشورتی صلح را در این ولایت رده کرده و تایید می‌کند که این‌ها «حرف‌های فیسبوکی است.»

جواد هجری، سخنگوی والی تخار به خبرنامه گفت: « این‌ها حرف فیسبوکی است، حقیقت ندارد. ما از طریق انتخابات قانونی اعضای این جرگه را تعیین کردیم. نه از راه کشتی‌گیری و نه از راه قرعه‌کشی، چون از راه قرعه‌کشی کسی ممکن انتخاب شود که حرفی برای گفتن نداشته باشد.»

نزاع‌های بزرگ بر سر انتخاب اعضا

سنتی بودن شیوه انتخابات نمایندگان جرگه مشورتی صلح سبب شده است که در شماری از ولایت‌ها به شمول ولایت‌های هرات، غزنی، جوزجان، تخار، سرپل و شماری از ولایت‌های دیگر انتخاب اعضای شرکت‌کننده این جرگه، پر چالش و توام با خشونت باشد.

در ولایت هرات، ویدیویی از جریان رای‌دهی برای نامزدان جرگه مشورتی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که نشان می‌دهد این روند با خشونت همراه شده و نیروهای امنیتی برای ایجاد نظم، مجبور به کارگیری سلاح شان می‌شوند.

 شماری از زنان ولایت هرات تاکید دارند که بی‌نظمی‌های زیاد، شمار زیادی از زنان را در این ولایت از حق رأی‌دادن به نمایندگان جرگه مشورتی محروم کرد و بسیاری از زنان بدون رأی‌دادن به خانه‌های‌شان برگشتند.

شماری از آگاهان حقوقی تاکید دارند که برآیند به‌کارگیری چنین شیوه‌های گزینش سنتی، می‌تواند چالش‌زا و نزاع‌آفرین باشد.

عبدالواحد فرزه‌ای، عضو اتحادیه حقوق‌دانان افغانستان به‌خبرنامه می‌گوید که گرچند چنین جرگه‌هایی از نگاه قانون اساسی توجیهی ندارد و چنین جرگه‌ای یک ترفند سیاسی است تا روند مشوره‌دهی، اما به گفته او باید اعضای جرگه از نماینده‌های گزیشن می شد که قبلا انتخاب شده بودند.

او تاکید دارد که اعضای شوراهای ولایتی همراه با اعضای دو مجلس نمایندگان و سنا و هم‌چنان نمایندگان احزاب سیاسی و جامعه مدنی و برخی از اعضای کابینه می‌توانستند در این جرگه به‌نمایندگی از مردم شرکت کنند و هیچ نزاعی نیز برپا نمی‌شد.

آقای فرزه‌ای تصریح می‌کند: « اگر هدف حکومت از برگزاری این جرگه مشورتی یک ترفند سیاسی نمی‌بود و مبنای آن بررسی وضعیت گفت‌وگوهای صلح می‌بود، می‌شد که از نمایندگان انتخابی که قبلا انتخاب شده بودند، از آنان استفاده کنند. آنان نماینده انتخابی مردم بودند و می‌توانستند به حکومت نظر و مشوره بدهند و دیگر ضرورت به انتخابات جدید بخاطر یک جرگه مشورتی وجود نداشت.»

عبدالواحد فرزه‌ای، عضو اتحادیه حقوق‌دانان افغانستان
عبدالواحد فرزه‌ای، عضو اتحادیه حقوق‌دانان افغانستان

اما اعضای کمیسیون برگزاری جرگه مشورتی صلح در کابل می‌گویند که آنان از مقام‌های محلی خواسته‌اند که در این مورد شفافیت را مراعات کنند.

عزت الله پیژند، عضو کمیسیون برگزاری جرگه مشورتی صلح می‌گوید: «صلاحیت نظارت بر روند گزینش اعضاء را، به والی صاحبان داده ایم، به ولایت‌ها داده‌ایم که آنان باید نظارت کنند و ما را مطمین بسازند که این انتخابات شفاف و مطابق اصول و مقررات صورت می‌گیرد».

اعتراض جوانان و شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری

شماری از جوانان افغانستان در کابل برای حذف سهمیه‌ای شان در جرگه مشورتی صلح دست به اعتراض زده‌اند.

یکی از کمیته‌های جرگه مشورتی صلح، کمیته جوانان دارالانشای این جرگه بود که متشکل از شماری از جوانان از ولایت‌های مختلف می‌شد. وظیفه اصلی این کمیته دو مورد خاص از جمله هماهنگی با نهادهای فعال و جوان محور و سایر فعالان نسل نو در سراسر افغانستان و زمینه‌سازی حضور جوانان نخبه در این جرگه، را شامل می‌شود.

اعضای این کمیته می‌گویند که آنان نزدیک به پنجاه روز فعالیت و زحمات را در این مورد متقبل شده اما بنا بر تغییر سیاست‌ها و رویکردهای مدیران برگزاری جرگه، بر علاوه آنکه کمیته جوانان را خلع صلاحیت کرده‌اند، هیچ‌گونه سهمی به جوانان در این جرگه در نظر گرفته نشده است.

سنگر امیرزاده، یکی از اعضای این کمیته به خبرنامه می‌گوید که اعضای کمیته پس از 50 روز “فعالیت نفس‌گیر” در این مورد، اعتراض خود را چندین بار با آقای داوودزی و معاونین دارالانشای لویه جرگه مشورتی صلح ابراز داشته که در نتیجه در اوایل گفت‌وگو ها، معاونین دارالانشاء، 30 درصد سهمیه برای جوانان بخاطر اشتراک در لویه جرگه را پذیرفتند و در طرزالعمل برگزاری لویه جرگه نیز درج شد، اما بار دیگر این سهمیه با وصف توافق قبلی از طرف کمیسون برگزاری لویه جرگه رد و هیچ نوع سهیمه ای برای جوانان و نسل نو در نظر گرفته نشده است.

سنگر امیرزاده، عضو کمیته جوانان جرگه مشورتی صلح
سنگر امیرزاده، عضو کمیته جوانان جرگه مشورتی صلح

از سویی هم شماری از احزاب سیاسی افغانستان با اعتراض به نوع برگزاری این جرگه مشورتی تاکید دارند که بجای این‌که این جرگه مشورتی باشد، بیشتر سفارشی از جانب حکومت است.

تیم انتخاباتی حنیف اتمر با نشر اعلامیه گفته است که « طوری که از نام جرگه پیداست، اصل مشورتی بودنِ آن تاثیر مستقیم بر موثریت و نتیجه آن دارد. اما در جرگه‌ مشورتی که اخیرا از سوی حکومت وحدت ملی اعلام شده، هیچ‌گونه مشورتی با جریان های مطرح سیاسی، ملی و مردمی در رابطه به برگزاری چنین جرگه در شرایط کنونی صورت نگرفته است.»

این تیم انتخاباتی تاکید کرده است که اشتراک‌کنندگان این جرگه به شکل گزینشی از جانب حکومت انتخاب می‌شوند که نمایندگی واقعی از ترکیب ملی نمی‌توانند.

از سوی هم بشیراحمد ته‌ینج، سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان در صفحه رسمی فیسبوکش نوشته است که « احتمال تحریم لویه جرگه مشورتی از سوی کاندیدان ریاست جمهوری {وجود دارد}.»

طالبان مانع بزرگ

گروه طالبان جرگه مشورتی صلح را تحریم کرده و آن را جعلی خوانده است. این گروه از مردم خواسته که در این جرگه شرکت نکنند.

پیش از این رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح گفته بود که از شرکت اعضای طالبان در این جرگه ممانعت نمی‌شود اما او به صورت رسمی از طالبان در این جرگه دعوت نکرده بود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان با نشر اعلامیه ای گفته که حکومت تلاش می‌کند، برای بقای خود لویه جرگه مشورتی را دایر کند و در آن در مورد آینده افغانستان تصمیم بگیرد.

اما در حال حاضر اعضای کمیسیون برگزاری جرگه مشورتی صلح تاکید دارند که طالبان نمی‌توانند مانع حضور مردم در این جرگه مشورتی شوند.

قرار است جرگه مشورتی صلح افغانستان تا 20 روز دیگر به تاریخ ۹ ماه ثور ۱۳۹۸ برگزار شود که در آن ۲۵۰۰ تن از نمایندگان مردم به‌شمول مقامات حکومتی شرکت خواهند کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *