جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

تمرکز شورشیان بر بالامرغاب؛ چرا طالبان بر دو ولسوالی استراتژیک در ولایت بادغیس حمله کرده اند؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

حملات گسترده طالبان در ولایت بادغیس در غرب افغانستان وارد سومین روز شد. شورای ولایتی این ولایت ادعا دارد که در سومین روز درگیری‌ها میان طالبان و نظامیان افغان، جنگ‌جویان طالبان ساختمان فرماندهی پولیس ولسوالی بالامرغاب را در اختیار گرفته‌اند.

جنگ‌جویان طالبان علاوه بر بالامرغاب، شب گذشته حملات‌شان را در ولسوالی دیگر این ولایت به‌نام آب‌کمری نیز گسترش دادند. اعضای شورای ولایتی ولایت بادغیس صبح امروز شنبه در گفت‌وگو با خبرنامه تاکید کردند که در درگیری شب گذشته، این ولسوالی نیز به‌دست طالبان سقوط کرده و بیشتر ساختمان‌های دولتی در این ولسوالی توسط گروه طالبان به آتش کشیده شده است.

عبدالله افضلی، معاون شورای ولایتی بادغیس گفت: «طالبان شب گذشته بالای مرکز ولسوالی آب‌کمری یورش بردند و تمام تجهیزات نظامی را با خود بردند.»

اما در عین حال مقام‌های حکومتی ادعاهای سقوط این ولسوالی را به‌دست طالبان کاملا رد می‌کنند.

عجب گل، ولسوال ولسوالی آب‌کمری بعد از ظهر امروز شنبه در گفت‌وگو با خبرنامه می‌گوید که در این ولسوالی هیچ مشکلی امنیتی وجود ندارد. او تاکید کرد: « در ولسوالی آب‌کمری چیزی مشکل در حال حاضر نیست. اینجا جنگی صورت نگرفته، یک فیر شده یا نشده…دیگه چیز کپ نیست.»

روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته، حدود 500 جنگ‌جوی طالبان ساعات اولیه بامداد بر ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس حمله کردند و با پیشروی به این ولسوالی، این گروه شب گذشته بر ولسوالی آب‌کمری این ولایت نیز یورش بردند.

حملات گسترده طالبان در ولایت بادغیس در غرب افغانستان وارد سومین روز شد
حملات گسترده طالبان در ولایت بادغیس در غرب افغانستان وارد سومین روز شد

بالامرغاب

در سومین روز درگیری‌ها میان گروه طالبان و نیروهای امنیتی در ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس مقام‌های محلی در ولایت بادغیس می‌گویند که گروه طالبان این ولسوالی را در اختیار گرفته‌اند.

محمد ناصر نظری، عضو شورای ولایتی بادغیس بعد از ظهر امروز شنبه در صحبت به خبرنامه گفت که نیروهای پولیس که از چند روز بدینسو در مقر فرماندهی پولیس ولسوالی بالامرغاب با شورشیان طالب مقاومت می‌کردند، امروز این فرماندهی را ترک کرده‌اند و به قرارگاه کندک لوای سوم اردو ملی پناه برده‌اند.

نظری تاکید کرد: «در ولسوالی بالامرغاب تنها قرارگاه کندک لوای سوم ارتش در اختیار نیروهای امنیتی است و تمام نیروها در این قرارگاه جمع شدند و بقیه محلات در این ولسوالی در کنترل شورشیان طالبان است.»

گروه طالبان با نشر اعلامیه مدعی شده‌اند که روز گذشته ۴۴ تن از نیروهای دولتی با فرماندهی دوست محمد با تمام تجهیزات خود تسلیم آنها شده‌اند. امری که تا کنون از سوی منابع حکومتی و مستقل تایید نشده است.

جمشید شهابی، سخنگوی والی بادغیس با تأیید این خبر گفت که سربازان پولیس بدلیل مصونیت بیشتر از ساختمان فرماندهی پولیس عقب نشینی کرده و در آنسوی رود مرغاب به کندک لوای سوم اردوی ملی پیوسته اند.

آقای شهابی افزود: “معاون اول وزیر دفاع ملی و والی بادغیس نیز برای مدیریت جنگ صبح روز شنبه به ولسوالی بالامرغاب رفته اند و عملیات زمینی و هوایی قوای افغان برای بازپسگیری مناطق از دست رفته در ولسوالی بالامرغاب بشدت جریان دارد.”

به گفته آقای شهابی، در نزدیک به ۲۴ ساعت گذشته تا اکنون،چهار سرباز افغان کشته شده و شش تن دیگر زخمی شده اند

او افزود که در این درگیری‌ها ۳۰ جنگجوی طالبان کشته شده و دوازده طالب دیگر در این درگیری‌ها مجروح شده اند.

گروه طالبان نیز تأیید کرده اند که ساختمان فرماندهی پولیس و محبس ولسوالی بالامرغاب را در کنترول خود درآورده اند.

اما وزارت‌های داخله و دفاع افغانستان خبر سقوط ولسوالی بالامرغاب را به‌دست طالبان رد می‌کنند.

وزارت امور داخله افغانستان در یک تویتی نوشته است: «نیروهای کمکی با وارد کردن تلفات سنگین به دشمن، محاصره قوماندانی امنیه و تعدادی از پوسته‌های کلیدی اطراف ولسوالی را شکسته‌اند.»

https://twitter.com/moiafghanistan/status/1114491792584581123

 این وزارت هم‌چنان گفته است که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به عملیات تصفیه‌ای‌شان علیه گروه طالبان ادامه می‌دهند.

 وزارت دفاع ملی نیز اعلام کرده است که هواپیماهای بمب‌افگن مواضع گروه طالبان را بمباران می‌کنند و نبرد به شدت ادامه دارد.

قیس منگل، سخنگوی وزارت دفاع ملی بعد از ظهر امروز شنبه به خبرنامه گفت: « نیروهای امنیتی و دفاعی در ساحه فعالیت‌های خود را به شدت دوام می‌دهند، ضربات هوایی هم بالای محلات تجمع طالبان اجرا شده است. در نتیجه تلفات سنگینی بالای آنان وارد شده است. و خبر سقوط این ولسوالی دروغ بیش نیست.»

آب‌کمری

همزمان با گسترش جنگ در ولسوالی بالامرغاب، درگیری‌ها در ولسوالی آب‌کمری ولایت بادعیس همچنان افزایش یافته است.

عبدالعزیز بیگ، رئیس شورای ولایتی بادغیس ادعا کرد که شب گذشته طالبان، ساختمان ولسوالی آبکمری در ۲۵ کیلومتری مرکز شهر قلعه نو را تصرف کرده و پس از چندین ساعت درگیری، ساختمان این ولسوالی را به آتش کشیده و مرکز این ولسوالی را ترک کرده‌اند.

به گفته آقای بیگ، طالبان با بیرون شدن شان از مرکز این ولسوالی، مقادیر زیادی سلاح و مهمات نیروهای افغان را با خود برده اند.

اما مقام‌های محلی بادغیس این ادعاها را رد کرده و گفته اند که نظامیان افغان تنها از دو پوسته امنیتی در این ولسوالی عقب نشینی کرده که صبح امروز دوباره به پوسته‌های شان برگشته اند.

جمشید شهابی، سخنگوی والی بادغیس به خبرنامه گفت در درگیری ها ولسوالی آب‌کمری نیز دو سرباز افغان کشته و یک تن دیگر زخمی شده اند. به گفته آقای شهابی در این درگیری‌ها، ده ها تن از جنگ‌جویان طالب کشته و زخمی شده‌اند.

آقای شهابی تاکیدکرد: « قوماندان صاحب قول اردوی 207 ظفر، معاون نخست وزارت دفاع رهبری و مدیریت این جنگ را در بادغیس دارد. انشاالله مردم بادغیس مطمیین باشند که وضعیت به‌زودی توسط نیروهای امنیتی افغان مهار شود.»

از سوی قیس منگل، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید که در ولسوالی آب‌کمری عملیات پاکسازی جریان دارد. او تاکید دارد که کسانی که در شبکه های اجتماعی و رسانه‌ها از سقوط آب کمری گفته اند، شایعه است.

مقام‌های محلی بادغیس این ادعاهای آقای بیگ را رد کرده و گفته اند که نظامیان افغان تنها از دو پوسته امنیتی در این ولسوالی عقب نشینی کرده که صبح امروز دوباره به پوسته‌های شان برگشته اند
مقام‌های محلی بادغیس این ادعاهای آقای بیگ را رد کرده و گفته اند که نظامیان افغان تنها از دو پوسته امنیتی در این ولسوالی عقب نشینی کرده که صبح امروز دوباره به پوسته‌های شان برگشته اند

سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان تاکید می‌کند که در درگیری در ولسوالی آبکمری ولایت بادغیس 20 طالب کشته و 30 طالب دیگر زخمی شدند.

دروازه ورود طالبان به غرب افغانستان

شماری از آگاهان نظامی افغانستان تاکید دارند که بالامرغاب یکی از ولسوالی‌های استراتژیک در غرب افغانستان است. آنان تاکید دارند که با سقوط این ولسوالی به‌دست شورشیان طالب، آنان می‌توانند برخی از ولایت‌های غربی دیگر مانند هرات، میمنه و سایر نقاط غربی را تهدید می‌کند.

عتیق‌الله امرخیل، اگاه نظامی تاکید دارد: « ولسوالی‌های ما دو نوع اهمیت استراتژیک به شمول اهمیت اقتصادی و نظامی دارد؛ ولسوالی بالامرغاب از نقطه نظر نظامی بخاطر که با ترکمنستان هم سرحد است و از طرف دیگر به چند ولایت دیگر ما راه دارد از نگاه نظامی از اهمیتی خاصی برخوردار است. با این وجود طالبان همواره تلاش دارند که این نقاط استراتژیک را در کنترول داشته باشند.»

به گفته‌ی آقای امرخیل اهمیت دیگر این منطقه از نگاه نظامی، اراضی پیچیده آن است. او تاکید دارد که دشمن می‌خواهد از کوهستانی بودن این منطقه استفاده کند و بیرون راندان آنان توسط نیروهای امنیتی دشوار خواهد بود. این آگاه نظامی تاکید دارد که افغانستان باید برای حفظ نقطه‌های استراتژیک نظامی خود را مانند هلمند، کنر، قندز و سایر نقاط دیگر برنامه مهم نظامی داشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان