اپریل فول در فضای مجازی افغانستان؛ روزی که رویاهای بسیاری از کاربران افغان تحقق می یابد

توسطذکی امینی

فروردین ۱۲, ۱۳۹۸ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۴۰۲ , ,

روز اول اپریل ماه میلادی معروف به اپریل فول ( احمق کردن در اول اپریل) است. در افغانستان نیز در سال های اخیر این روز به گستردگی مورد توجه بوده و دست کم در سطح کاربران رسانه های اجتماعی به شدت دنبال شده است.

در این سال ها استفاده از صفحات مجازی به گونه ای چشم گیری افزایش یافته و شماری نیز از همین مجرا به دروغ پراگنی در این روز می پردازد و صفحات مجازی پر است از این گونه مطالب جالب و متحیر کننده.

در افغانستان اما نیز دروغ‌های جالبی در این روز گفته می‌شود؛ دروغ های که از سوی افغان ها در صفحات مجازی نشر می شود نیز منحصر به فرد است. این دروغ‌ها بیشتر حول محور ازدواج، نامزدی، رفتن به اروپا و معمولا راجع به اتفاقات دیگر که در زندگی معمول افغان ها می افتد و یا این که چنین اتفاقات را همانند رویایی در ذهن خود می پروراند و میخواهد با گفتن شان اطرافیان شان را متعجب کند، می چرخد.

برخی از این دروغ‌ها قریب به واقعیت است که شماری از نزدیکان و دوستان دروغ‌گویان را دست‌کم برای مدتی کوتاهی نگران می کند و یا مسبب شادی شان می شود. اما برخی دیگر بدور از واقعیت است. این امر باعث شده است که واکنش‌ها نسبت به این روز در  فضای مجازی متفاوت باشد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رییس جمهور افغانستان و از شخصیت های مورد توجه عمومی در رسان های اجتماعی از نخستین کسانی بود که در مورد اتفاقات امروز استاتوس نوشت.

آقای مرتضوی و گفتگوهای بین الافغانی در باره دروغ:

کاربران مسائل جالبی را بیان می کنند. مثلا این کاربر که خود نیز رسانه گر است، در باره تعیینات جدید سخن می گوید

طاهر قادری:

اما یکی از ناقدان حکومت وحدت ملی روز اپریل فول را اینگونه بیان داشته و کمرنگی آن را وابسته به پررنگی آنچه که او دروغ های حکومت وحدت ملی خوانده، ربط داده است:

کاربری دیگری در فیس بوک و صحبت از ازدواج:

باز هم کاربری به نام شبیر عطایی که صحبت از خداحافظی با دنیای مجردی دارد:

اما کاربر دیگر از بازگشت سفر تخیلی اش از واشنگتن می گوید؛ سفری که برای بسیاری از افغان ها مسیر نیست:

aprill

این ها نمونه های از نوع برخورد با اپریل فول در فضای رسانه های اجتماعی افغانستان است. در تویتر و فیس بوک این روز به جدیت یادآوری شده و بسیاری از کاربران دروغ های شاخدار گفته اند.

جدا از این که رویکرد همگانی نسبت به اپریل چگونه بوده، یکی از موارد مهم این است که رسانه های اجتماعی به شدت روی افغان ها تاثیرگذار بوده و بسیاری از آن های که در این فضا زندگی می کنند، با جهان بیرون از این کشور و روزهای مثل اپریل فول به خوبی خو گرفته و از آن اطلاع یافته اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *